4 pillefyre eller een stor ????

Pillefyr...4 længet gård
Hej Alle

Vi er 4 friske mennesker som er ved at købe en gård. Der skal laves rigtig meget. Lige nu er der el varme og en enkelt brændeovn.
Vi har tænkt på at der skal være en pillefyr i hver længe,suppleret med el varme i flere af værelserne. Alternativet er een stor pillefyr, som måske står udendørs og giver varme til hele huset. Mit ? til jer er ...Hvad kan bedst betale sig.... og hvis nogen har en ca pris på den store pillefyr.
Gården er på 500 kvm. cool på forhånd tak.
Pillefyr...4 længet gård Hej Alle Vi er 4... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
glem da alt om halmfyr

luft luft varmepumper kan findes med en cop-værdi på over 5,0 til en pris på under 15.000 så anlægs udgiften er minimal- støj niveau 20 db
luft vand varmepumber koste lidt mere men også her en til hver

Jeg vil gerne anbefale en model hvis det har interesse.
Hej Groenbaek,

Det lader til du ved en masse om varmepumpe - så kan du måske fortælle mig og andre, hvorfor der er så stor prisforskel på luft/luft og luft/vand varmepumper ? - for mig at se er berettiger opbygningen og styringen ikke til prisforskellen.

Mvh Ole ben
Hej Ole

Du har ret det er opbygningen der giver den store forskel

den komplette luft - vand har en god varmeveksler og en varmtsvands beholder.

uden varmeveksler og beholder koster den kun lidt mere end en luft - luft, den indeholder lidt mere hardware

Det vigtigste du skal kigge på er også COP-værdien forskellen på en cop 3,2 og en cop 5,2 er temlig stor - cop 3,2  sagtens give en merudgift på 3000 årligt og en billig anskaffelse er spist op inden for 2 år.

cop - værdien for en luft vand er lavere end luft luft da der skal bruges mere energi til at overføre varmen til et medie med højere varmefylde.

Solfanger og solceller kan også give dig en god besparelse, de nye vacum rør fra kina er gode.

Groenbaek

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis