4 pillefyre eller een stor ????

Pillefyr...4 længet gård
Hej Alle

Vi er 4 friske mennesker som er ved at købe en gård. Der skal laves rigtig meget. Lige nu er der el varme og en enkelt brændeovn.
Vi har tænkt på at der skal være en pillefyr i hver længe,suppleret med el varme i flere af værelserne. Alternativet er een stor pillefyr, som måske står udendørs og giver varme til hele huset. Mit ? til jer er ...Hvad kan bedst betale sig.... og hvis nogen har en ca pris på den store pillefyr.
Gården er på 500 kvm. cool på forhånd tak.
Pillefyr...4 længet gård Hej Alle Vi er 4... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Fiahgt

Et voksent halmfyr kunne jo også nemt være en mulighed for jer at installere så er der heller ikke så meget arbejde ved at fyre med træ som man for det til at lyde som der er.


Skulle det være nemmere med halm? Ballerne skal presses, køres hjem, hvor man skal have tilstrækkelig opbevaringsplads til 1000 - 2000 baller. Her skal de stables og hentes igen, når de skal anvendes. Et halmfyr kræver desuden en del mere rensning pga. den ekstra megen aske og hvad med rengøring rundt om fyret osv. - og hvad med ekstra brand(for)sikring?

Jeg tror de fleste mennesker må indrømme at hverken træ eller halm er så billigt, som det lyder hvis man regner sin timeløn ud efter hvad man ellers med samme tidsforbrug netto kunne have tjent ved andet arbejde.

Træflis og halm er det mest rentabelt og miljørigtigt at fyre med i større anlæg, hvor varmen egentligt kun er et overskudsprodukt fra en elproduktion, som på en nem, enkel og energirigtig måde f.eks. vha. varmepumper kan laves om til varme i de boliger, hvor der ikke er adgang til fjernvarme. Desværre har div. regeringer i deres iver for at være mere grønne end de grønne, skruet flere og flere afgifter oven i el- og varmeproduktionen, således at flere og flere husstande har installeret brændeovne, hvor en eller anden form for el- eller fjernvarmeopvarmning havde været mere effektiv og miljørigtig.

Mvh Ole Ben
Citat fra PeMa

Ja og dog !!

Man hører dette argument ofte, at fast brændsel er det billigeste opvarmning, men er det nu også det ? hvordan regner man den ud ? Er det når man køber brænde hjem tørret og flækket, eller er det når man selv skal tage sin bil og kører ud i skoven, starte sin benzin kædesav, tage sin bil hjem igen. Bestille en lastvogn til at hente det i skoven, få det læsset af hjemme, og bruge sin strømslugende brændeflækker ???

.. det er utrolig meget håndtering med et stykke brænde inden man kan fylde det i sin kedel, jeg gik væk fra det af samme årsag.

Mvh


Tja jeg har oliefyr, og benytter min brændeovn mest muligt. Jeg har købt brænde fået det stablet. Samt benytter mig af alt det brænde jeg kan få og flækker det selv. Og jeg øber det fugtigt for at få det billigst, jeg har opbevaring 1-2 år inden det bruges

Og det er da billigere at købe brænde end at købe træpiller...Hvis du alligevel er hjemme hver dag til at putte det i brændkammeret er det jo ikke noget problem. Hvis de bor nogle stykker sammen og alle deltager, burde det ikke være en stor sag at selv stable brændet
Citat fra Bri_Jac

Tja jeg har oliefyr, og benytter min brændeovn mest muligt. Jeg har købt brænde fået det stablet. Samt benytter mig af alt det brænde jeg kan få og flækker det selv. Og jeg øber det fugtigt for at få det billigst, jeg har opbevaring 1-2 år inden det bruges

Og det er da billigere at købe brænde end at købe træpiller...Hvis du alligevel er hjemme hver dag til at putte det i brændkammeret er det jo ikke noget problem. Hvis de bor nogle stykker sammen og alle deltager, burde det ikke være en stor sag at selv stable brændet


Nu nævner du selv at din brændeovn er ekstra varmekilde, jeg kan godt love dig for, at har du brænde som primær varm og bruge mellem 60-100 rummeter om året, så bliver man meget træt af at se på brænde !!

<p>Peter Madsen</p>
Citat fra Ole ben

Skulle det være nemmere med halm? Ballerne skal presses, køres hjem, hvor man skal have tilstrækkelig opbevaringsplads til 1000 - 2000 baller. Her skal de stables og hentes igen, når de skal anvendes. Et halmfyr kræver desuden en del mere rensning pga. den ekstra megen aske og hvad med rengøring rundt om fyret osv. - og hvad med ekstra brand(for)sikring?

Jeg tror de fleste mennesker må indrømme at hverken træ eller halm er så billigt, som det lyder hvis man regner sin timeløn ud efter hvad man ellers med samme tidsforbrug netto kunne have tjent ved andet arbejde.

Træflis og halm er det mest rentabelt og miljørigtigt at fyre med i større anlæg, hvor varmen egentligt kun er et overskudsprodukt fra en elproduktion, som på en nem, enkel og energirigtig måde f.eks. vha. varmepumper kan laves om til varme i de boliger, hvor der ikke er adgang til fjernvarme. Desværre har div. regeringer i deres iver for at være mere grønne end de grønne, skruet flere og flere afgifter oven i el- og varmeproduktionen, således at flere og flere husstande har installeret brændeovne, hvor en eller anden form for el- eller fjernvarmeopvarmning havde været mere effektiv og miljørigtig.

Mvh Ole Ben


Nu var det jo sådan at jeg skrev et voksent fyr. Altså et der skal betjenes med en traktor og ikke med håndkraft det vil der kunne være en fornuftig økonomi i at bruge. Og jo det er billigt det er et spørgsmål om at få det hele op i en størrelse hvor man ikke skal lave ret meget for at gavn af det. Men dem der står derhjemme og laver brænde som de selv har været ude og save det forstår jeg ikke at de gider de bliver jo aldrig færdig med det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Citat fra Fiahgt

Nu var det jo sådan at jeg skrev et voksent fyr. Altså et der skal betjenes med en traktor og ikke med håndkraft det vil der kunne være en fornuftig økonomi i at bruge. Og jo det er billigt det er et spørgsmål om at få det hele op i en størrelse hvor man ikke skal lave ret meget for at gavn af det. Men dem der står derhjemme og laver brænde som de selv har været ude og save det forstår jeg ikke at de gider de bliver jo aldrig færdig med det.


Hej Fiahgt,

Vi boede tidligere selv i et større bofælleskab, hvor der kørte et sådant stort halmfyr. Rentabiliteten og det miljøvenlige kunne der nu nok stilles spørgsmål ved og traktoren skulle altid være køreklar, halmen optog en større lade, hvis den ikke lå og rådnede op udenfor. Der skulle laves vagtordninger, aftale med vognmand mht. afhentning af aske, aftale med landmænd mht. levering af bigballer for ikke at tale om alt det halm der lå og flød og ekstra arbejde når traktoren lavede ravage på murværk mv. Vi flyttede hurtigt igen!

Mvh Ole Ben
Annonce
Ja det er rigtigt nok at der er arbejde med det. Men det er der sjovt nok altid når vi skal spare penge. Men kunne se det smarte i det selvom der nok ikke bliver alt for meget halm ud af høsten i år. Men ellers er der jo også mulighed for at man køber et stort pindfyr eller flisfyr. Det er jo til at få fat i til fornuftige penge selvom der er lidt arbejde med det. Men det kan laves med maskine det meste af det efterhånden og køber man tilpas store mængder hjem er det jo som regel også billigt.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Uanset hvad, så er der nok bedst økonomi i et stort anlæg.
Find ud af hvor mange Kw der skal til for at opvarme det hele.
Få lavet en fast aftale om hvordan afregningen af brændsel, skal være så der ikke kan komme nogen diskution ud af det senere. Der er ikke noget der kan gøre venner til uvenner som penge. Det kan jo også være en god grund til 4 små anlæg.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

[Indlæg slettet]
Citat fra PeMa

Nu nævner du selv at din brændeovn er ekstra varmekilde, jeg kan godt love dig for, at har du brænde som primær varm og bruge mellem 60-100 rummeter om året, så bliver man meget træt af at se på brænde !!


Jep men du var jo også alene om alt arbejdet...

Hvis de nu er som beskrevet 4 mennesker, (+ kærester) så er de jo mellem 4 og 8 til at varetage arbejdet. Så bliver det jo til mellem 25 rummeter eller 12,5 rummeter per person - og det er vel overkommeligt
og ang piller i de mængder så find et sted de sælges til en fornuftig pris så er der virkelig penge at spare når i har mange m2.

www.biolageret.dk der har jeg været tilfredse med priserne da de har ligget i den bedre ende.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis