tykkelse på ledning til lyskæde

Jeg er ved at lave en lyskæde(juletræskæde) til 230 v forbruget bliver max 150 watt.

Hvor tynd ledning må man bruge jeg ville helst bruge f.eks 0,5 kvd. men er ikke lige sikker på at dette er tilladt, ellers er 0,75 kvd. vel i orden?.

Ledningen skal være til udendørs brug, er der bestemte typer der er godkendt til udendørs brug?

Mvh

Klaus
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det forholder sig faktisk sådan, at du ikke selv må fabrikerer en juletræskæde, da den skal være CE mærket.

Jeg går udfra at du vil sløjfe hele vejen rundt, som lyskæder er normalt. En 0,75 er absolut minimum, du skal bruge. Under normale varmeafledningsfohold kan den føre 9A, eller en ohmsk belastning på ca. 2000w.

Omkring kabel, skal du bruge noget H03 gummikabel (Det vi håndværkere bruger til forlængerledninger) (sort)

Forresten jeg snakker om 230v hele vejen igennem..!

Men held og lykke med det..

Mvh.
Sten Krog

Citat fra www.spotvvs.dk

Jeg er ved at lave en lyskæde(juletræskæde) til 230 v forbruget bliver max 150 watt.

Hvor tynd ledning må man bruge jeg ville helst bruge f.eks 0,5 kvd. men er ikke lige sikker på at dette er tilladt, ellers er 0,75 kvd. vel i orden?.

Ledningen skal være til udendørs brug, er der bestemte typer der er godkendt til udendørs brug?

Mvh

Klaus
Hej Stenkrog,

Den kæde jeg skulle lave var en prototype, den rigtige bliver lavet i Kina, og alt hvad jeg modtager fra denne fabrik er CE mærket, så det bliver den nye kæde formentlig også?

Nu virker det som om du ved så meget om den slags, når jeg for en kæde hjem, kan den så ummidelbart sælges i DK uden yderligere godkendelser, så længe den er CE godkendt?

Mvh

Klaus
Hmmm --- nu er jeg f...adme spændt på hvad SK skal have i konsulenthonorar - reeksport til Kina er sgu. ikke ligefrem LDS (og i sådan en deal skal vi jo herhjemme leve af at få betalt for vores viden.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Heh jeg skal nok lade være at tage et honorar..hehe

Det er ikke nok med at hver enkelt dele er CE mærket, du skal også have en CE mærkning, for det færdige produkt, samt det skal kvalitetstestes, osv osv osv. desuden er der nogle bekendtgørelser der skal tjekkes op på også, hvis det er et helt nyt produkt du vil lave...forstå mig ret..


Det er ikke bare sådan lige..
Annonce
Heey

Men forstå mig lige ret, det afhænger altså uhyggelig meget af hvad PRÆCIST du vil alve..

laver du bare en lyskæde med fatninger (fatning med 2 tyller til 2 kabler) så kan jeg ikke se noget problem i bare at sælge disse, uden godkendelser..
Jeg vil da tro at producenten for lavet en CE mærkning for det færdige produkt.

Det er et helt nyt produkt, jeg har lavet den, jeg skal bare have fabrikken til at stå for finish osv.

Mvh

Klaus
Jeg håber ikke at du har betalt StenKrog alt for meget i honorarer...

Siden hvornår er CE-stemplet blevet opgraderet til en godkendelse?

Hvis jeg vil producere min egen lyskæde er der intet der dikterer at den skal være CE-mærket når jeg engang er færdig med den.

Hvis jeg derefter vil sælge den som en færdig lyskæde skal den CE-stemples såfremt jeg ønsker at sælge den i Europa; samtidigt skal der foreligge en overensstemmelseserklæring

CE-stemplet fortæller noget om mig som forhandler af lyskæden samt at den er produceret efter en standard (men ikke noget om hvilken). Standarden er så beskrevet i overensstemmelseserklæringen hvor jeg også højt og helligt sværger på at jeg overholder den pågældende standard.

Der er ikke noget krav til at jeg skal sende den til eksempelvis teknologisk institut og få dem til at teste produktet igennem.

Så for lige at opsummere: CE-STEMPEL ER IKKE EN GODKENDELSE! Ej heller et kvalitetsstempel. Det bruges udelukkende til at finde ud af hvem der har solgt skidtet i Europa.

Med hensyn til H03 kabel; er I sikre på at denne type er egnet til udendørs brug? Jeg kan ikke typerne på rygraden, men jeg mener at du skal op i H05 før skidtet er vandtæt...

Mht. tværsnit af ledningerne; når du nu engang er producent er der ikke noget i vejen for at bruge de 0,5 kvd (eller måske endda mindre hvis ledningen har den fornødne mekaniske styrke) du snakker om så længe du overholder den standard du laver lyskæden efter...

For lige at opsummere igen: Glem lyskæden...
Ved ikk lige hvorfor jeg roder rundt i CE vs. godkendelse.. beklager men steniaa har fuldstændig ret..
Det er en udbredt misforståelse, men til dels forståelig. Mange af de produkter du køber i dag har CE-mærket samt en hel stribe andre stempler hvor der sikkert er sneget sig en godkendelse eller to ind; CE-stemplet er dog det eneste der går igen og man kommer derfor nemt til udelukkende at kigge på det og i sidste ende sidestille det med en godkendelse...
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis