Kælderventilation

Hey hey

Jeg har en kælder på 36 m2 i næsten fuld ståhøjde, der kan godt lugte lidt klamt og kælderagtig, og der er slet ingen ventilation.

Derfor vil jeg jo gerne lave et par huller hist og her for at hjælpe fugten lidt væk.

Men...så ville jeg lige høre om I tror at det er nok med et par riste som kan lave lidt gennemtræk eller skal der nogle fugtstyrede ventilatorer til ?

Nu her hvor vi har haft så godt vejr i nogle dage har jeg haft kælderdøren oppe fra morgen til aften, og det har fjernet lugten helt, men om vinteren kommer vi ikke lige derned jo smile
Så ville det jo være rart med lidt ventilation som kunne gøre det for mig istedet smile

Søren

Kun døde fisk flyder med strømmen wink
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med en ganske alm. ventilator du styrer med et ur så den kun kører et par timer om natten , hvor luftfugtigheden er lav.(efter duggen er faldet).

Kører den om dagen risikerer du at varm fugtmættet luft kondenserer på de kolde kældervægge.

Hilsen
Allan
Jeg har lavet 4 af disse runde huller i min væg (vand + diamant igennem ca. 40 cm.), i 2 af disse har jeg sat 2 stk. blæsere fra HN der trækker 135 m2 i timen. Foran disse har jeg sat disse billige timere, så den kun kører 15 minutter af hver time, dette fra kl. 7 om morgenen til 22 om aftenen.

En sur kælder + organisk materiale + skimmelsporer = skimmelsvamp.

Skal lige siges at jeg også har drænet rundt om huset. Der er kun fugt når der hænger et par maskiner vasketøj.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hvordan laver man egentlig sådan et hul i muren???

hvilke værktøjer bruger man?? og må man selv installere en ventilator??
I biltema har de nogle solcelle ventilatorer til 299 kr.. de kører også om vinteren i dagslys..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Man bruger en maskine man spænder fast på væggen, denne tilføres vand fra en slange.

Den er dyr, det er typisk noget man bruger et diamant borer firma til.

I min kældervæg er der sten så store som håndbolde.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Ventilatorer der kører på direkte sollys ventilerer kun om dagen hvor luftfugtigheden kan være høj grundet fordampning, hvilket kan resultere i at man slæber fugtmættet luft ind i kælderen, som herefter fortætter på kolde vægge. Derfor udluft om natten efter duggens fald. (selv om du blæser luft ud, skal denne erstattes, hvilket oftest sker med udeluft, fugtighedsinholdet i denne er derfor afgørende for udluftningens kvalitet.)

I stedet for at bore huller i væggene kan man hvis man har en passende rude udskifte denne med en vandfast krydsfinerplade hvori man så montere sin urstyrede ventilator.

Hvis du ventilere i frost skal du være opmærksom på ikke at nedkøle vandinstalationer så de bundfryser, ellers er frostluft et glimrende medie til at fjerne fugt, da den som oftest er meget tør.

Hilsen
Allan
Vi fik sidste år sat en galvaniseret rist i hver ende af vores hus gavle for at skabe lidt udluftning på loftet.
Den rist eller kasse om man vil, passer med en hel eller halv mursten, så fik vi en murer til at komme og skifte en sten ud med risten.

Jeg tænkte om man kunne bruge samme princip i kælderen ?
Måske en rist i den ene ende og så en fugtstyret ventilator i kælderdøren.

Kun døde fisk flyder med strømmen wink
Selvfølgelig kan man det, men på mange huse med kældre starter teglet højt oppe, grunden er ikke af tegl men af beton med en masse sten i, sikkert aht. fugt.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Min sokkel er muret op, det er en villa fra 1907, så derfor er det tegl hele vejen ned

Kun døde fisk flyder med strømmen wink
Forvent evt. at muren kan være ganske tyk, selv om den er af mursten

Hilsen
Allan
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis