Kælderventilation

Hey hey

Jeg har en kælder på 36 m2 i næsten fuld ståhøjde, der kan godt lugte lidt klamt og kælderagtig, og der er slet ingen ventilation.

Derfor vil jeg jo gerne lave et par huller hist og her for at hjælpe fugten lidt væk.

Men...så ville jeg lige høre om I tror at det er nok med et par riste som kan lave lidt gennemtræk eller skal der nogle fugtstyrede ventilatorer til ?

Nu her hvor vi har haft så godt vejr i nogle dage har jeg haft kælderdøren oppe fra morgen til aften, og det har fjernet lugten helt, men om vinteren kommer vi ikke lige derned jo smile
Så ville det jo være rart med lidt ventilation som kunne gøre det for mig istedet smile

Søren

Kun døde fisk flyder med strømmen wink
Hey hey Jeg har en kælder på 36 m2 i næsten fuld... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Søren

Pas på med at sætte ventilation op...

Vi har en 70m2 kælder med 2.60 m til loftet. Her satte jeg for 3 år siden to ventilatorer op - en i hver ende af kælderen. - de var sat på automatik - og kørte 2 timer hver dag.
Problemet med mine ventialtorer er at de også har kørt i denne våde sommer - og siden den fugtige varme luft indeholder meget mere vand pr. m3. end kold "fugtig" luft !!! - har mine ventilatorer i løbet af sommeren tilført mere vand end godt er.

Løsningne med ventilatorer er at lade dem køre om vinteren - og du må gerne sætte varme på kælderen - men om sommeren skal de ikke køre når det er fugtigt og varmt. (lad dem f.eks køre om natten)
Jeg har løst mit problem om sommeren ved at investerer i en affugter - og det virker simpelthen perfekt.

Vi havde i juni, juli og august en relativ fugtighed i kælderen i kælderen på 85 til 90% - efter at jeg slukkede for mine ventilatiorer faldt den 10%¨- nu hvor vores affugter har kørt hele september er den nede på 55% - og kælderen dufter tør og ren.

mvh
MAX
Der er lige en ting med udluftning jeg vil påpege.

Når man udlufter skal man huske at man kun skal suge luft UD af huset og derved skabe undertryk i huset.
Problemet ved at skabe overtryk i huset er at den fugtige indeluft vil forlade huset gennem den udgang de finder nemmest, og det kan være lampefatninger og meget andet godt.
Resultatet er at du kan komme til at stå med rådne spær.

Det samme gælder genveks-anlæg. de er fantastiske, men sæt dem til at suge den varme luft ud, så trækker de selv den kolde luft ind igen.

SUG ALTID KUN LUFT UD AF HUSET


- Endjinn

Sidder og kikker på en elmåler der drejer den forkerte vej rundt :)
Helt enig...

Dog skal det lige siges at vi også suger luften UD af kælderen - problemet er dog at man stadig vil trække varmere og fugtigere luft ind i løbet af sommeren... om den luft der så tilføres kælderen kommer fra stueetagen eller fra "revner og sprækker" i kælderen ved jeg ikke.

mvh
MAX
smæk nogle riste i døren op til stueplan.

så er det der letteste vej er for luften.

og vend så de blæsere så de kun suger ud.

Hvad angår kondens, er der kun EN løsning i mine øjne:
dampspærre, isolering og gips... i nævnte rækkefølge
biggrin


- Endjinn

Sidder og kikker på en elmåler der drejer den forkerte vej rundt :)
vil bare lige sige tak for de gode indlæg...biggrin de har hjulpet rigtig godt,
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis