gipsplader og spartling med fugemasse

Kan man erstatte den traditionelle spartling af gipsplade-samlinger med fugemasse f.eks. acrylfugemasse? Herved kunne der spares mange timers arbejde.
Fugemasse bruges jo også ved samlinger (lydisolering) ved gulve.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Har godt nok ikke prøvet det, men jeg kan ikke forestille mig andet end at det bliver en meget synlig samling. - Og ikke kosmetisk tilfredsstillende.

mvh Anders
Min svogers kammerat (ingen navne) gjorde det "tricks". Det er ikke anbefaldsværdig.

Man kan lære alt, hvis man gider!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Undrer mig over at der ikke er udviklet andre alternativer end at skulle spartle 3-4 gange....


PS: Hvad er i øvrigt bedst: Armeringstape eller papirtape ved samlinger?
Hej

Der er et par ting man kan gøre for at gøre arbejdet lettere: En god spartelmasse som er lethåndterbar og som synker minimalt. Herudover er det forbudt at smøre for tykt på! Det minimerer slibearbejdet rigtig meget.

mvh Anders
Hvis det handler om lydisolering er 2 lag gips optimalt. Omkring spartling så er Rootband et godt valg, den er nem at arbejde med og slibe i. Jeg har ikke meget fidus til det med acryl for at være helt ærlig.


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jem og Fix har begge udgaver, hvilken en er at foretrække?
Umiddelbart lyder ameringstapen som den nemmeste løsning, da papirtapen skal smøres ind i det første lag spartelmasse.
Jeg har i øvrigt en masse retkantet gipsplader som ikke har forsænkning, hvordan spartler jeg bedst disse plader?
Når man starter, så fylder man den synlige og færdige fals op med spartel masse og lægger armeringstapen i den våde spartelmasse.
Derefter trækker du spartlen nede fra og op så armeringen bliver presset ind i spartelmassen og dermed ligger plan med gipspladen.

Når det er tørret, lægger man endnu bredere bane spartel på og trækker det af nedefra og opefter.

og så liiiige det hele en gang til.... altså ->

spartle
armeringstape
trække rent....
-tørretid

Spartle
-tørretid

Slibe
spartle
-tørretid

slibe

klar til filt eller væv
(det kan klart anbefales at købe en slibeklods til at sætte på enden af et kosteskaft)

Kun døde fisk flyder med strømmen wink
Citat fra Sand

spartle
armeringstape
trække rent....
-tørretid

Spartle
-tørretid

Slibe
spartle
-tørretid

slibe

klar til filt eller væv
(det kan klart anbefales at købe en slibeklods til at sætte på enden af et kosteskaft)


Præcis :-) Der er ikke så mange smutveje der. Omkring spartelmasse er det jo en temperamentssag - jeg synes dog Rotband er rigtig dejlig at arbejde med.


Hvis det er meget loft der skal spartles kunne den slibemaskine som jem og fix har til et par tusinde måske være smart? Det er en slibemaskine til lofter med runde slibeskiver og aftræk til støvsuger. Jeg har ikke prøvet den da mine lofter blev færdige (med slibeklods) et par måneder før den kom frem. Er der nogen der kender den og ved om det er pengene værd?
Ang armering, så siger alle de håndværkere jeg kender at man skal bruge papirtape.
cvi
Profferne bruger ofte en "girafsliber" med tilhørende industristøvsuger.

Men om Jem%Fix har en i samme kvalitetet til kun nogle tusinde... Ja det tvivler jeg da lidt på...

Måske er det mere givtigt at bevæge sig ud på leje markedet... det er oftest begrænset hvor mange gipslofter og væge man skal slibe...

MVH Njord
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også