gipsplader og spartling med fugemasse

Kan man erstatte den traditionelle spartling af gipsplade-samlinger med fugemasse f.eks. acrylfugemasse? Herved kunne der spares mange timers arbejde.
Fugemasse bruges jo også ved samlinger (lydisolering) ved gulve.
Kan man erstatte den traditionelle spartling af... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes ikke det kan betale sig med girafsliberen, den kan godt blive tung at arbejde med hvis man skal slibe lofter.
Den slibeklods jeg nævnte til kosteskaftet, er med kugleled så den er rigtig nem at anvende og med et godt stykke sandpapir på, ja så kommer man altså rigtig hurtig fremad.

Der skulle jo helst ikke ligge et meter tykt lag af spartel, jeg synes giraffen er bøvlet til lofter, men det kan da osse hænge sammen med mine tynde arme smile

nu er det et par år siden jeg har arbejdet som bygningsmaler, men der brugte vi ihvertfald armeringstape, jeg har godt nok aldrig prøvet papiret så det kan jeg ikke udtale mig om.
Men armeringstapen virker bare mere stærk....måske osse en temperamentssag smile

Kun døde fisk flyder med strømmen wink
Citat fra Sand

Når man starter, så fylder man den synlige og færdige fals op med spartel masse og lægger armeringstapen i den våde spartelmasse.
Derefter trækker du spartlen nede fra og op så armeringen bliver presset ind i spartelmassen og dermed ligger plan med gipspladen.


Tak, men gælder dette også retkantet gipsplader, dvs. plader uden forsænkning til spartelmasse. Her er man vel nød til at placere dem med ca.3-5 mm fra hinanden sådan at der er plads til spartelmasse???
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Citat fra jonama

Tak, men gælder dette også retkantet gipsplader, dvs. plader uden forsænkning til spartelmasse. Her er man vel nød til at placere dem med ca.3-5 mm fra hinanden sådan at der er plads til spartelmasse???


Du laver en "spartelkant" - dvs. skærer en fals i gipspladerne der stødes op imod hinanden, så spartelmassen har noget at binde i. Dette gøres med en hobbykniv.


Mht. girafsliberen, så kan du uden tvivl leje en hos din lokale maler-pusher. Efter selv at have brugt girafsliberen kunne jeg aldrig drømme om at gøre andet; jo, den bliver tung når man sliber lofterne, men du vinder til gengæld så meget tid at du roligt kan sætte dig i ny og næ for at hvile armene...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også