Gennemsejling af bundgarn

På vores tur fra Køge bugt til Vindeby passerede vi jo flere bundgarn.. heldigvis var mange makeret med flag i gennemsejlingen så vi ikke skulle hele vejen uden om..
Men der er også nogen hvor flagene var blæst væk... eller aldrig har været det.
Jeg ved at man sætter bundgarn på en bestemt måde men kan ikke finde en skitse så man kan se hvor gennemsejlingen er..
Nogen der har et link til noget let forståligt? Så vi sejler gennem det rigtige sted?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

På vores tur fra Køge bugt til Vindeby passerede... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De store bundgarns anlæg på østsjællands kyst er erhvervsfiskere. Og de burde kende til mærkningen af såvel garn som gennemsejlinger osv.

MVH Njord
Citat fra Polarbear

Mange af fritidsfiskerne tror de ejer alene havet og gør som det passer dem, og mærker ikke deres grej. Gør de ikke det, må man jo bare "ræse" hen over deres garn med de skader man laver til følge wink


En enkelt fritidsfisker må kun have 1 faststående ruse, og der er nogle max mål. De bundgarn der bliver spurgt til er erhvervsfiskernes bundgarn, som er væsentlig større.

Her på østkysten at Langeland går de ikke så langt ud som ved Stevns og andre steder. Der er max 2-3 garn uden på hinanden, med gennemsejling mellem hver garn, for det meste. De fleste steder har fiskerne dog "glemt" at afmærke gennemsejlingerne,..... Det er nu heller ikke så smart at "ræse" hen over et bundgarn, man kan nemt komme til at sidde godt og grundigt fast. Overliget (øverste reb i garnet) kan sagtens være lavet af 18-20mm reb, og det kan jo godt holde lidt....

GrandOldMan: lyder til at du har forstået min lidt indviklede forklaring, så håber du kommer uden om / igennem de rigtige steder fremover :-)

Hilsen sømanden.
Ja, det var jo lige sådan nogle bundgarn, jeg mente, jeg har dog aldrig set flere sæt uden på hinanden, så derfor kunne jeg ikke lige forstå at I ville sejle imellem pælene! Men kan godt se problemeatikken, hvis garnene står 1 kilometer ud fra kysten! MVH Frank
At sejle langs kysten !
For en del år siden var jeg ude for et ældre ægtepar der lige havde fået båd for første gang, stor lækker sejlbåd. De sejlede nu kun for motor, for hun kunne ikke lide når båden lagde øret til.
Men pointen ! Jo de sejlede da altid så tæt på land som muligt, det var alt for farligt at sejle længere ude. Jeg måtte lige om bag et skur for at grine af.

V.h. Håndværkeren
Kysten bugter sig. så fra brøndby havn til anduvning bøgestrømmen er den korteste vej jo tæt forbi stevns kyst...

Men det er noget mærkeligt noget.. bølger og størm kan snyder mere ved kysten og især omkring hjørner

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Jo Andy, men som regel siger man også, at hvor der er høje skrænter er der som regel også dybt vand tæt ved kysten. Dog er der en fare ved at sejle så tæt på, nemlig store sten der som regel ligger en halv meters penge under daglig vande, det giver et enormt knald i skroget at baldre på en sådan med bare 4 knob.

V.h. Håndværkeren
ja okay... så tæt går vi heller ikke på.. når man alligevel er på vej over køge bugt og præstø bugt kan man jo lige så godt gå ud hvor der er vand under kølen. og hvor det er farligt og dybt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej

Hvordan virker og ser denne hajkrog ud?

Mvh
Nu var det mig der foreslog Grandoldman at sætte en hajkrog under sin køl, men jeg tror slet ikke du vil vide hvad en sådan gør, den er meget ulovlig at have siddende på en lystbåd. Vist nok også på erhvers både !

V.h. Håndværkeren
ok.. der blev jeg lidt klogere.. trode det var en krog der var skarp og sad for enden af en line.. så man kunne skærer liner over i vandet..
Søger man på google får man denne


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis