Mere om strøm og vaskemaskiner...

Jeg er ganske ny ang. strøm og installationer, men er fast besluttet på at fatte det her...

Det konkrete problem er dét at min kæreste har købt sin første vaskemaskine og vil ikke klippe ledningen over - fair nok. Den er leveret med påstøbt, to-benet stik og hun har fået en prop med til at levere "det tredje ben". Under "normale omstændigheder ville jeg jo bare klippe ledningen, forbinde jord til jord, nul til nul og fase til fase, som farverne passer sammen (det er nemlig en relativt ny installation, så det passer altsammen udover at der også bor et sort kabel i boksen). For at imødegå min kærestes ønske om ikke at "beskadige" hendes nye ledning, vil jeg jo så smække en stikdåse med jord op til hende... MEN!

Min svigerfar har fortalt om vigtigheden af at tingene bliver forbundet korrekt og det er jeg helt med på, men jeg kan jo ikke se ind i det støbte stik for at kortlægge hvaffor et ben (højre / venstre for jorden) der skal have hvaffor en farve fra boksen på væggen... Er der nogen der kan hjælpe?

wink Er det i virkeligheden så skide vigtigt med de farver?
mad Hvorfor?
confused Hvad pokker gør jeg?
(og "klip ledningen" er ikke en mulighed - i første omgang)

På forhånd tak!
Jeg er ganske ny ang. strøm og installationer, men... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Da den med juleanden var min vil jeg gerne lige pointere, at jeg bestemt ikke er elektrikker, men bare mente, at hvis der fra en fordelerboks var trukket forskellige faser ud til et par stikkontakter var det måske en god ide lige at sikre, at de faser samtidig ikke trak eks. komfuret. Jeg tror iøvrigt at mine "regninger" for selv at koble div. elektromotorer, samt lys til en skurvogn gennem et forkert forbundet 380 v kabel nærmerer sig 7.500, og i alle situationer MENTE jeg, at jeg havde set problemstillingen korrekt. Iøvrigt kan det undre mig lidt, at alle jer højtråbende omkring et sagmodigt forslag om et billigt måleinstrument til at måle modstanden for at se hvilket ben som har fase og hvilket som har nul overhovedet ikke sætter jer ind i indlæggets mening, men i stedet foreslår lys i en pære (hvor pokker den strøm så skulle komme fra??). Jeg gad da god vide hvor mange ansvarlige herinde, som ville holde et "gult" instrument på tilbud til vel 39,50 i hånden, samtidig med at man havde dets ben inde i en 220 v (som vel nu er 240 v) stikkontakt??
Iøvrigt kan jeg fuldt tilslutte mig de indlæg (fortrinsvis fra proffer'ne) som siger - hvis du er i tvivl, så betal dig fra det.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Svaret på spørgsmålet kom allerede i de par første indlæg; resten synes udelukkende at have akademisk interesse... men ikke desto mindre er det stadig sjovt at følge debatten og se hvor omsiggribende tingene bliver :-)

.... og der går uden tvivl et par år endnu før elselskaberne begynder at overveje at hæve netspændingen fra de nuværende 230V til 240V :-)
steinaa > Her må jeg så stille mig undrende som stifter af denne tråd, for hvis spørgsmålet allerede blev besvaret i de første par indlæg, havde jeg vel næppe megen grund til at uddybe og beskrive problemet yderligere...? Så jeg må stille mig enig med Gerhard og prøve en sidste gang om det kan lykkes mig at præcisere hvad det egentlig er jeg ønsker svar på, for det er vist ikke gået så godt smile

Jeg har tegnet en lille tegning der beskriver den konkrete problemstilling og konfiguration... Alternativet er stadig at klippe snoren fra vaskemaskinen, men jeg vil jo gerne give det ét sidste forsøg smile

+ selvfølgelighvis nogen har en forklaring på hvad adapteren faktisk gør? smile
[URL="http://www.lav-det-selv.dk/forum/attachment.php?attachmentid=5745&stc=1&d=1179915669"][/URL]
Citat fra Kasper9000

Jo, det er det nemlig, men endnu engang må jeg spørge; Når nu der er en nul og en fase, kan jeg så bare smide den ene på det ene ben i stikket, den anden i det andet ben og jorden i det midterste og så sætte vaskemaskinen til med adapteren i mellem?


Jamen hvis det er europæisk schuko stik så er der formentlig tre ledere (jord, fase, neutral) og jord vender så bare indad i et hul.

Så brug adapteren og sæt i dit stik på væggen med jord - alt er ok du har jord med. Hvis der ikke er tre ben på adapteren som passer i vores type stikkontakt så køb en anden.

Alternativt cut ledningen, som der formentlig er tre ledninger i og sæt på et stik med jord. Grøn , eventuelt med stribe, er som regel jord. (Så begynder flamewar).

Alternativt køb en gør det selvbog som beskriver med billeder de situationer indenfor el som du gerne selv må udføre (såsom at udskifte eksisterende vægkontakter og stik). Politikens laver en, men køb den gamle udgave da den nye jvf gør-det-selv bladet er fejlbehæftet.
Citat fra Kasper9000

steinaa > Her må jeg så stille mig undrende som stifter af denne tråd, for hvis spørgsmålet allerede blev besvaret i de første par indlæg, havde jeg vel næppe megen grund til at uddybe og beskrive problemet yderligere...? Så jeg må stille mig enig med Gerhard og prøve en sidste gang om det kan lykkes mig at præcisere hvad det egentlig er jeg ønsker svar på, for det er vist ikke gået så godt smile

Jeg har tegnet en lille tegning der beskriver den konkrete problemstilling og konfiguration... Alternativet er stadig at klippe snoren fra vaskemaskinen, men jeg vil jo gerne give det ét sidste forsøg smile

+ selvfølgelighvis nogen har en forklaring på hvad adapteren faktisk gør? smile



Brug den skide adapter i et vægudtag med jord - den adapter er med jord. Benet der stikker ud fra adapteren går ind tilsvarende hul på stikket i vaskemaskinen og er jord som du ønsker det. På den anden side af adapteren er tre stik som der skal være, fase, neutral og jord (enlig nederst).

Men det kan være jeg misforstår - du har måske slet ikke noget strømudtag i nærheden med jord? (jvf din tegning). Og du vil i virkeligheden sætte en kontakt op til din ledning med 5 ledere?

Så er du nok ovre i hvor elektrikeren bør tilkaldes for at sætte en kontakt op. Alternativt så er den grønne traditionelt jord, den blå er neutral , og de resterende eventuelt faser. Men det er under forudsætning af at traditionerne er fulgt, hvorfor det er sikrest at måle sig frem eller bruge elektrikeren.

Husk lommelygte og at slukke hfi relæet hvis du alligevel gør det, gå et skridt væk når du tænder for strømmen igen tongue
Annonce
Yes! Det er nemlig lige præcis dét jeg gerne vil biggrin Som halte siger;
- Jeg har ikke et stik med jord i nærheden.
- Jeg vil gerne lave et, som jeg så kan sætte min adapter i.
- Ud over jorden, ved jeg bare ikke hvilke ledere fra ledningen med de 5 ledere jeg skal forbinde til hvilket ben i mit nye, jordede stik.
- Og endelig har jeg stadig ikke fået afklaring på hvorvidt det er lige meget om der er nul eller fase på højre og venstre ben, fordi adapteren gør alt arbejdet...

Dét er problemet/problemerne... Tak halte! smile
Kasper: Du siger der sidder en dåse på væggen og at du vil sætte en stikdåse op ved siden af den boks hvori der allerede sidder et sort kabel (post et).
Martin siger i post to at du skal holde fingrene væk hvis du er i tvivl.
Jeg fortæller i post tre hvordan stikket er udformet samt hvilke farver der som oftest anvendes...

Hvori består problemet?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis