Mere om strøm og vaskemaskiner...

Jeg er ganske ny ang. strøm og installationer, men er fast besluttet på at fatte det her...

Det konkrete problem er dét at min kæreste har købt sin første vaskemaskine og vil ikke klippe ledningen over - fair nok. Den er leveret med påstøbt, to-benet stik og hun har fået en prop med til at levere "det tredje ben". Under "normale omstændigheder ville jeg jo bare klippe ledningen, forbinde jord til jord, nul til nul og fase til fase, som farverne passer sammen (det er nemlig en relativt ny installation, så det passer altsammen udover at der også bor et sort kabel i boksen). For at imødegå min kærestes ønske om ikke at "beskadige" hendes nye ledning, vil jeg jo så smække en stikdåse med jord op til hende... MEN!

Min svigerfar har fortalt om vigtigheden af at tingene bliver forbundet korrekt og det er jeg helt med på, men jeg kan jo ikke se ind i det støbte stik for at kortlægge hvaffor et ben (højre / venstre for jorden) der skal have hvaffor en farve fra boksen på væggen... Er der nogen der kan hjælpe?

wink Er det i virkeligheden så skide vigtigt med de farver?
mad Hvorfor?
confused Hvad pokker gør jeg?
(og "klip ledningen" er ikke en mulighed - i første omgang)

På forhånd tak!
Jeg er ganske ny ang. strøm og installationer, men... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
>Kasper, Du har fået svaret. klip ledningen, fase (brun) til venstre nul (blåwink til højre og jord (gul/grøn) i bunden.

Glem alt om at måle som Steinaa siger er det ikke lige meget hvad du bruger og hvis du køber en måle instrument til , jeg vil næsten påstå under 400kr opfylder den ikke de krav som han kommer ind på, dette er vigtigt, da hvis vi bare siger du har sat den til at måle ampere og måler volt istedet, da så springer de sku i luften og det er ikke løgn. Det andet mister du ikke garantien på alligevel det gør du måske vhis du begynder at skille skruer.

Klip stik, køb en langstilket rose til kæresten, og lad hende nyde maskinen mens du nyder freden ;O)

\René
Hej igen

Dejligt at være så heldig at kunne leverer netop det steinå ventede påwink
Jeg fik vist ikke lige skrevet at maskinen selvfølgelig ikke skulle være tilstuttet strøm under proceduren. Selvfølgelig er billige multimetre noget skrammel, men hvis alternativet er ikke at have noget, så vil jeg mene at det er et særdeles anvendeligt instrument alligevel.

mvh Anders
Tak for de mange råd - jeg kan høre at der er stor interesse og viden samlet om området herinde biggrin

Jeg tror der er bred enighed om at klippe ledningen, men jeg er nødt til lige at vide...

Citat fra cvi

førnævnte adapter der løser problemet:

Pris incl. moms:16,25 DKK
Så er der vel ikke så meget at betænke sig på, hvis stikket ikke skal klippes!


Sådan én fik hun nemlig med, så den har vi, som nævnt i første indlæg, faktisk også at gøre godt med, men hvad gør den helt præcis...? Og vil det være nok at sætte den på og så lave et stik med fase, nul og jord fra "boksen på væggen"?

De sorte ledninger i boksen er vel også faser og de er trukket ud til et par stik-kontakter lidt længere væk som vi ca. aldrig kommer til at bruge, så hvis man smider den sorte (fase) og den blå (nul) i hvert sit ben og så jorden (gul/grøn) i bunden af en én-stiks-dåse, proppen (adapteren) i og så vaskemaskinens stik som den er støbt og leveret med - bør det så ikke virke?
jo
Du kan jo lige ved at løsne dine sikringer checke hvilket forbrug, som fører til de forskellige grupper bare så juleanden ikke koliderer med behov for storvask. Hvis de stik har jord, hvorfor anskaffer du ikke bare en forlænger med jord, og forbinder der, så er der en anden som har ansvaret.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Citat fra Kasper9000

Tak for de mange råd - jeg kan høre at der er stor interesse og viden samlet om området herinde biggrin

Jeg tror der er bred enighed om at klippe ledningen, men jeg er nødt til lige at vide...



Sådan én fik hun nemlig med, så den har vi, som nævnt i første indlæg, faktisk også at gøre godt med, men hvad gør den helt præcis...? Og vil det være nok at sætte den på og så lave et stik med fase, nul og jord fra "boksen på væggen"?

De sorte ledninger i boksen er vel også faser og de er trukket ud til et par stik-kontakter lidt længere væk som vi ca. aldrig kommer til at bruge, så hvis man smider den sorte (fase) og den blå (nul) i hvert sit ben og så jorden (gul/grøn) i bunden af en én-stiks-dåse, proppen (adapteren) i og så vaskemaskinens stik som den er støbt og leveret med - bør det så ikke virke?


Hej igen...
Du kæmper en kamp for at beholde det stik på.. jeg forstår dig ikke ;-)
Men når du nu vil bruge "proppen" så husk at checke at den er godkendt til effekten.. som jeg skrev at meget 230v matriel lavet til MAX 10A.. hvis din maskine bruger 16A , kan skidtet brænde af = ingen forsikring.. Lav nu en sikker forbindelse... klip den ledning ..

Vedr måleinst.
Er helt enig med Rene2... Hvis du ikke vil ofre et godt, så brug en 230v pære monteret med en fatning og et par ledninger..
Har set flere der ikke var kortsslutningssikret sige bang.. de dur ikke.. Hvis du fx også vil bruge dem til at måle spændning, og de ikke måler noget... tør du så sætte fingerne på ved fx en 400v instalation....????? Jeg gjorde det ikke...

Måske skulle man bare sige, har man ikke "lidt" check på el... så ring til en elektrikker..... det er hvis det mest sikre :-)

Mvh Jan J
Annonce
Er du sikker på at der ikke er tre ben på den medleverede maskine. Det er muligvis bare ikke dansk standard, men europæisk schukostik.

Det betyder at den ligner normal tobensstik og virker i danske stikkontakter, men jord sidder omvendt, således at der er et hul til jord i stikket, istedet for at der stikker et ben ud.

I det tilfælde er det bare at samle i et nyt stik med jord, eller bruge en schuko til dansk standard adapter, og det er muligvis den du har fået med.
Elektriker!

Engang kom jeg til at købe en dybfryser uden at konsultere Madame.
Uha uha - fryseren var billig og ok, faktisk var der i et stykke tid køligt i hele huset....
Ja stenkrog, måske vi er mange elektrikere, men som en anden siger hvis man ikke har styr på det så hold fingerne væk, og måske vi er overkloge, det kan jeg leve med, jeg ved godt der højste sandsynligt ikke sker noget, jeg er bare træt af alle de hobby folk der ikke selv kender sine begrænsninger, personligt ved jeg kan selv hvad jeg kan lave og hvad jeg ikke kan og holder mig til det første, men hvis du sætter et skab op og det er forkert, falder det måske sammen, hvis du laver el forkert, ja så opstår der måske brænd.
Derfor synes jeg ikke der er noget forkert i at fortælle hvordan ting bør og skal laves, og evt skære det ud i papa så folk kan følge det slavisk.
Dette er ikke surt ment, bare en pointe med at vi gerne vil hjælpe som du selv også gør. smile
\René
Citat fra halte

Er du sikker på at der ikke er tre ben på den medleverede maskine. Det er muligvis bare ikke dansk standard, men europæisk schukostik.

...

I det tilfælde er det bare at samle i et nyt stik med jord, eller bruge en schuko til dansk standard adapter, og det er muligvis den du har fået med.


Jo, det er det nemlig, men endnu engang må jeg spørge; Når nu der er en nul og en fase, kan jeg så bare smide den ene på det ene ben i stikket, den anden i det andet ben og jorden i det midterste og så sætte vaskemaskinen til med adapteren i mellem?
kæft alle i elektrikere....

gad godt se at vaskemaskinen koliderer med juleanden..!! Helt seriøst gutter... medmindre installationen er lavet af en tumpe, så vil dette ALDRIG kunne ske.

Og gutter.. en vaskemaskine bruger altså ikke over 10A, medmindre det er en større maskine..

Normalt når man laver installation til en vaskemaskine tørretumber, afsætter man en 4 polet gruppe, altså den har INTET at sige med resten af installationen..
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis