kombikedel

cool Jeg har et hus fra 1910, hvor det gamle oliefyr skal udskiftes. Jeg overvejer at installere et kombifyr. Det skal være til træ og olie. Er der nogen, der vil og kan foreslå et godt et, som ikke nødvendigvis er det dyreste.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Bent Hansen

cool Jeg har et hus fra 1910, hvor det gamle oliefyr skal udskiftes. Jeg overvejer at installere et kombifyr. Det skal være til træ og olie. Er der nogen, der vil og kan foreslå et godt et, som ikke nødvendigvis er det dyreste.


Hej Bent.

Jeg har ikke lige et forslag til en kombi keddel, men har du overvejet muligheden for et træpille fyr, og så helt droppe olien.
Et træpille fyr passer stort set sig selv, der er en silo du skal fylde en gang imellem, og så vidt jeg ved skal der renses for aske i brænderen også.
Men det er der andre der ved meget mere om her på LDS.

V.h. Håndværkeren smile
Citat fra Håndværkeren

Hej Bent.

Jeg har ikke lige et forslag til en kombi keddel, men har du overvejet muligheden for et træpille fyr, og så helt droppe olien.
Et træpille fyr passer stort set sig selv, der er en silo du skal fylde en gang imellem, og så vidt jeg ved skal der renses for aske i brænderen også.
Men det er der andre der ved meget mere om her på LDS.

V.h. Håndværkeren smile


Tak for forslaget, men det er en kombikedel vi gerne vil have, da vi har adgang til meget træ.

m.v.h. Bent Hansen
Ja så er det jo en anden sag !
Der ved jeg dog fra flere af mine bekendte at du også kan have to kedler, sådan forstået at vil du varme med træ bruger du en keddel og lukker af til olie fyret (ingen grund til at varme det op) og omvendt når du vil fyre med olie.
Hvis det er for at have varmt brugsvand, du vil have olie ville jeg foreslå dig en elvandvarmer. På markedet findes en elvandvarmer der kun bruger el når du bruger vand.
I min "husholdning" har jeg kun brændeovn og en elvandvarmer, dog af den type der varmer vandet op i en keddel.
Mit hus er på 90 m2. og bygget i 1904, isolering er noget med en by i Rusland.
Grunden er at det er et lejet hus så jeg kan ikke bare lave om, det var dog elopvarmet da jeg flyttede ind, men med en elregning på 22000,00 Kr. om året, kunne jeg hurtigt regne ud at min Pension ikke rakte til at bo her. Så jeg fik lov til at indstalere en brændeovn med stål skorsten, da jeg også har let adgang til træ.
Her er dog et link til en kombikeddel, www.faust.dk Det er maskinfabrikken Faust Aps.
Du kan også søge på Google efter kombikeddel, det prøvede jeg for dig og der er mange links.

V.h. Håndværkeren
Hej

Hvis du har pladsen til det ville jeg i dit sted hellere have 2 kedler i stedet for en kombi kedel. Sidstnævnte var tidligere ret populære, men de havde den ulempe at de hverken var særligt effektive oliekedler, eller fastbrændselskedler. Hvis jeg ikke husker forkert er kombikedler også ret dyre. En ældre salamanderkedel i dba kan ofte fåes for ca 1000 kr og kan være en fin fastbrændselskedel.

mvh Anders
Hej Anders.

Det var jo det jeg vile foreslå manden, men kunne bare ikke lige huske hvorfor bla. min bror lavede det med en gammel salamander og et nyt og moderne olie fyr. Ud over at det var for åndsvagt at opvarme en stor keddel som et kombi fyr jo er.

V.h. Håndværkeren
Annonce
Sidste efterår smed vi vores stokerfyr ud da en stor del af vores skov væltede for 2 år siden. Vi har selv alt det træ vi kan bruge og meget mere til. Jeg overvejede ogå kombinationen med oliefyr og nyt fastbrændsel, men valgte at købe en Gasogen kedel og istedet montere en akkumuleringstank på den. Tanken bevirker at vi har konstant varme på huset selvom fyret går ud - dvs. at vi slet ikke fyrer om natten og kun bruger af tanken. Samtidig er Gasogen kedlen så økonomisk i brug at man faktisk kun bruger ca. 1/3 af den træmængde man ellers normalt hælder i en salamander. Til orientering er vores hus på 240 m2 og bygget i 98. I den forgangne sæson har vi ikke brugt mere end 8 rummeter træ på at fyre - se det er der økonomi og ide i. Selve indkøbsprisen på et anlæg som vores vil igennem vvs eksperten være på ca. 15000 incl. alt fittings og div. uforudsete udgifter. En rimelig investering taget i betragtning at den årlige udgift kun beløber sig til 1/3 af træprisen og at man i givet fald sparer alt sin olie.
Det med en kombikedel er godt nok. Du skal bare være sikker på at du kan nå at bruge alt varmen, ellers vil du få problemer med at kedlen soder til med glanssod, dette gælder også din skorsten. Du skal nok overveje at opsætte en akkum. tank op sammen med, for at få den bedste ud af det.
Og hold dig væk fra de salamander kedler, nok kan du købe dem, men du må ikke tilslutte den, og så er de penge væk.

Mvh Skorstensfejeren
Citat fra Skorstensfejeren

Og hold dig væk fra de salamander kedler, nok kan du købe dem, men du må ikke tilslutte den, og så er de penge væk.

Mvh Skorstensfejeren


Hej

Hvorfor må man ikke montere en brugt salamanderkedel? Er der lovgivning om det?

mvh Anders
Hej Anders..

Det er fordi at en kedel idag skal have en nyttevirkning på min 91%, når man sætter en ny op.
Det har en salamander ikke, og skal der forfindes et stykke papir på det, og det findes ikke.
HÆ HÆ ! jeg kommer til at tænke på min Nabo, han har sådan en kæmpe stor salamander keddel stående, med en lille nysselig Olie brænder på. Ovnrummet er næsten så stort at jeg kan kravle der ind og vende for at kravle ud igen. Han brugte for 42000,00 Kr. olie i sidste fyrings sæson, og det er kun til varme. Huset er på 240 m2.
Jeg har prøvet at forklare ham at han skal udskifte til et moderne olie fyr, og at det vil kunne tjene sig ind på knapt to år, men den går ikke ind på lystavlen !

V.h. Håndværkeren
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis