kombikedel

cool Jeg har et hus fra 1910, hvor det gamle oliefyr skal udskiftes. Jeg overvejer at installere et kombifyr. Det skal være til træ og olie. Er der nogen, der vil og kan foreslå et godt et, som ikke nødvendigvis er det dyreste.
Jeg har et hus fra 1910, hvor det gamle oliefyr... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja holdt da op, det regskab lyder helt vild, det er vanvittig ikke at få det fyr skiftet ud i en fart.confused
Citat fra Skorstensfejeren

Hej Anders..

Det er fordi at en kedel idag skal have en nyttevirkning på min 91%, når man sætter en ny op.
Det har en salamander ikke, og skal der forfindes et stykke papir på det, og det findes ikke.


Takker og bukker. Det var nyt for mig.

mvh Anders
Til skorstensfejeren..

(undskyld jeg lige låner din tråd anders ;0))

Jeg har en forholdsvis ny fastbrændselskedel herhjemme, og mener da også den er godkendt til ovennævnte nyttevirkning..

Mit spørgsmål er således: Må jeg gerne købe en brugt stoker med f.eks. 3 - 7 år på bagen og så montere på min kedel? Her tænker jeg på udnyttelsesgraden? er det lovligt?
Hmm.. Nye regler med det med nyttevirkningen eller hvad skorstensfejer ?
altså jeg ved ikke om de er nye de regler, men jeg mener da helt bestemt man gerne må sætte et fyr op der har en mindre virkningsgrad, når vi snakker brænde, stoker kedler, det er hvis man sætter nyt oliefyr op er det ikke ?? og en salamander er ikke en oliekedel.
Der er jo mange støbejernskedler til brænde der ikke har den udnyttelsesgrad der.. de er da ikke ulovlige at sætte op..

:-%
Jo de er Aussie..

Det korte og det lange er, at hvis man har en kedel, som har stået der hele tiden, er der ingen problemer.
Hvis man ændre på ildsteddet, eller sætter nyt, eller brugt oliefyr op, skal det påvises på papirer at den opfylder kravet om nytte virking, ellers får du det ikke godkendt.
Selv om du bruger koks i en salamander, som der er bygget til, da det er en gennemforbrændings kedel, kan du ikke opfylde den virkningsgrad. Ergo du får den ikke godkendt når du sætter den op.

Til bagger, hvis din nyttervirkning med stokeren er ok, er der ingen problemer i detsmile

Skorstensfejeren
Annonce
Det skal selvfølgelig lige siges, at der er hvis der er en olie brænder på de 91% skal opnåes.
Hvis du fyrer alm i en salamander, skal den opfylde det der hedder virkningsgrad for keddelklasse 3, og det kan den ikke.
Det kan man med så mange andre CE mærkede fastbrændselskedler, og så er der ingen problemer med at sætte dem op brugt.
Hej Bent Hansen,

Jeg ville også foreslå dig at droppe olien og istedetfor købe et kombineret pille/brændefyr - de kan fås til under kr. 20.000,-. Ellers skulle du købe et alm. fastbrændselfyr - evt. gasogen og kombinere det med et luft/vand varmepumpeanlæg som er lige så billig i drift som et pillefyr, men det skal ikke vedligeholdes eller fodres.
Hej Ole.
Det er altid rart at få tingene belyst med andre synspunkter, indlæget som du har givet din mening til er fra d. 5/6-2007.
Du kan altid se hvornår der er skrevet på spørgsmålet sidst ved at se op i højre hjørne over navnet på den der besvarer eller spørger. I venstre hjørne kan du se hvor mange indlæg foreks. Håndværkeren har på LDS.

V.h. Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis