Nedsættelse af friktionen i en motor

Hej,

Er der nogen der har erfaring med brug af RVS Technology (http://www.rvs-tec.dk/)? Det tilsættes olien og skulle genskabe og slidbeskytte samtlige friktionsdele og dermed ‘renovere’ motoren indefra. Produktet skulle bl.a. reducere den indre friktion i motoren. Det er et finsk produkt der angiveligt anvendes i industrien. Det der står på deres hjemmeside virker meget fornuftigt, om end dokumentationen måske er lidt sparsom. Min 24 år gamle Shovelhead der har 80.000 km bag sig kører egentlig meget godt – men den ville næppe tage skade af en opstramning! De har også et produkt der skulle kunne genopbygge slidfladerne i gearkasser. Jeg vil være meget interesseret i at høre om andre har anvendt produktet og i givet fald, hvilken erfaring man har med det.

Mvh

Macdonald
Hej, Er der nogen der har erfaring med brug af... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Pas på med det swedol... Det kan få olieskraberinge og stempelringe til at sætte sig fast, det er modsat effekt af god kompression. Jeg havde en Audi 100 2,3 133 hk der engang havde fået sådan en kur, den opgav efter bare 280000km med alle service overholdt, er ellers en solid motor der sagtens kan køre 500000km. De hydrauliske ventilløftere og oliepumpen var helt slidt op og lejerne var også færdige. Den havde kørt 20000km med swedol.

Anders
øhh nej... slet ikke hvis det er en 2takt med slyngkobling.. ved ikke lige hvad en monza har..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Da Swedol var meget fremme og oppe i tiden i 80erne forsøgte jeg, og andre jeg kender, at anvende det i div. Jaguarer, men kunne ikke rigtig spore nogen forskel.
Hvis det besad de eventyrlige egenskaber, man påberåber sig, tror jeg olieselskaberne ville tilsætte disse additiver til deres olier.
Jeg skal ikke udelukke at det i visse tilfælde kan gøre et eller andet. Jeg har bare ikke oplevet det.
Samtidig blev der markedsført et eller andet amerikansk, meget tyktflydende, sirupsgatigt olietilsætningsmiddel. Det brugte jeg med synligt resultat også på Jaguar, når jeg ville køre lange og vældig hurtige udlandsture.
Ved ekstrem høj belastning var der synlig forbedring af olietrykket, men det skyldes da klart at olien fik en højere viskositet.
De gamle Jaguarer er kendt for at gøre motorolien alt for varm ved topbelastning.

Men under indtryk af Håndværkerens erfaring med en Honda, kan det da godt være jeg skulle prøve det på min Honda CB 750 fra 1976, hvis ikke der er advarsler mht kobling eller andet???
Den skramler, på sædvanlig vis for disse cykler, ganske meget fra kæden.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg tror at de fleste motorer der kører idag slet ikke er slidt og ridset som de var da swedol blev opfundet. Den gang der der vel mange biler der var slidte da de havde kørt 100.000 - hvorimod i dag hvor de fleste kan kører ½ mil.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Nu var min Honda jo også fra 1972 så det var en ældre motor. Jeg har også prøvet det på en af mine venners meget gamle Scooda, den med den luftkølede hækmotor, hvor al samtale sluttede ved 40 Kmt. på grund af motorstøj. Men han sagde selv at der var meget stor forskel på før og efter behandlingen.
jeg har en monza med 2 gear. Jeg vil helst ikk begynde at hælde det på hvis i ikke er sikre på at der ikke sker noget ved det?


 

Hej Grossmann

Tilbage i 87 havde jeg en VZ50 med 3 gear, den fik noget fra molycote. Det var noget tilsætning til gearkasser. Det virkede virkelig godt, tog en del støj og minskede rulle modstanden.
Molycoten er en tyk brun væske, og er olie baseret. Swedol er ptfe (teflon) baseret. Jeg har hørt om motorer der har fået mere end anbefalet, det havde medført at der var nogle flager der var faldet af, og havde stoppet nogle af de små oliekanaler, med manglende smørring til følge.
Efter min mening skal man ikke bruge ekstra tilsætning, hvis det kan undgåes, altså sidste udvej før udskiftning, eller total renovering.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Citat fra Håndværkeren

prøvet det på en af mine venners meget gamle Scooda, den med den luftkølede hækmotor, hvor al samtale sluttede ved 40 Kmt. på grund af motorstøj. Men han sagde selv at der var meget stor forskel på før og efter behandlingen.


Tror du ikke du husker forkert?
Jeg mener aldrig at have set en luftkølet Skoda. Hvis vi taler om vogne af tjekkisk herkomst, er det Tatra med luftkølede bokser eller V 8, men de er overordentlig sjældne!smile

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg vil ikke være den der siger at dén var luft kølet, men den lød ihvertfald som en sådan.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis