Varmepumpe (Bilka), igen, igen

Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget til varmepumper (og en del der har en mening om samme emne).

Bilka har i denne uge et Scandesign Duo (2 indedele og 1 udedel) til 9999,-

Er der nogen der ved om dette er et godt anlæg (til prisen)? Vi har 1. sal på huset - derfor et duo anlæg. Umiddelbart virker det som om at begge indedele er "slim line" og de øvrige specifikationer ser rimelige ud. Dog er anlægger ikke med på teknologisk instituts positivliste over godkendte anlæg - jeg aner dog ikke om dette er vigtigt eller ej.

Erfaringer, viden m.v. efterlyses. På forhånd tak!

/hansen
Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget... Vis hele indlægget
281 svar
 Følg tråden
Der er 240 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
*Grrr* Nu ka´det snart vær´nok !.

Min mailbox blir´"spamet" med indlæg på tråden her, og spændt går jeg ind og læser...

Ligegyldigt fnider og muderkastning !.

Min BILKAPUMPE.... 2 års drift... sparet ca 4000 Kwh... Købt og inst. for 3000,- +En fridags formidag´s arbejde...

Mitsubishi, og lign.... Hva´ka´i for de penge ?.

Min dif. på kvalitet, er i hvor høj grad kundens forvendtninger bliver indfriget.
Mine forvendtninger er indfriget. Oven i købet med et ++

Ergo... BILKAPUMPE er go´kvalitet !.

Slås dog et andet sted !.

Per.

DK-Miljø
Mdj:

Hvis vi to nu holder os til fakta kan de andre slås :-) Som jeg en gang i mellem siger til potentielle kunder så er det vigtigere for mig at de køber noget der ikke volder dem besvær end at de køber en varmepumpe hos mig.

Jeg har nogle kunder med Mitsubishi som primære varmekilder. Også i nærheden af postnummer 7800. Jeg er her ikke for at sælge varmepumper og at være med i dette forum er noget der foregår i min fritid, men jeg skal gerne spørge et par stykker af dem om du må kigge forbi og snakke varmepumpe med dem? Jeg er på arbejde igen den 4. januar. Jeg sender dig lige en privat mail så vi kan snakke videre der.

Pumpen tager ikke skade af at mangle kølemiddel. Er der alt for lidt stopper den af sig selv og melder om fejl. Hvis der er for lidt kølemiddel bliver den for kold udendørs og så er der større risiko for is og frost på udedelen. Med for meget kølemiddel skal den arbejde for hårdt og det koster strøm. Det er lige med at finde den gyldne middelvej..

Jeg kan da bedst forestille mig at Panasonic leveres med et varmekabel og termostat så du er sikret mod is inde i kabinettet. Det er kun 3-400,- ekstra det koster at montere det hvis det ikke er medleveret fra fabrikken. Hvis du piller kabinettet af kan du se det. Det ligger sikkert som et "L" i bunden. Det ligner et stykke 10 mm. metal. Der går selvfølgelig en ledning op til klemrækken.

Et varmekabel hjælper ikke det fjerneste til når der skal afrimes. Det er udelukkende for at undgå at is samler sig inde i kabinettet (og måske ødelægger blæseren).
Tak for et godt, sagligt og ikke mindst oplysende indlæg, Airedale!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af mdj på 26 dec 2009 18:09

airedale
Jeg har sådan set ofret 15-20000,- min HE9 Danmarkspumpe er købt igennem en lokal kølemontør.
Vedr. test, så ved jeg ikke rigtigt hvor meget de er værd, jeg valgte min Panasonic fordi den havde en god COP værdi og
skulle kunne varme under +7 gr.
.
.
.

Og det der IKKE står i disse test, er, at sådan en som eks. min under +4,5 gr.udetemp. hver 3/4 time afrimer i 10 min og så går der
yderligere 10 min inden den begynder at give varme igen.
Altså den varmer (hvor mange kw er så spørgsmålet) i 3/4 time og giver så ingen varme i 20-25 min, varmer i 3/4 timer, ingen varme
i 20-25 min....osv.


Det jeg efterlyser er, om andre med Mitsubishi i praksis oplever det samme?


m&&
Er det den eneste varmekilde du benytter?
Det er det. Jeg har godtnok en brændeovn, men der er kun engangspaller fra mursten, mørtel, der er røget i det sidste års tid. Det er ikke noget jeg køber ind til.
Hvor tit den afrimer kan jeg simpelthen ikke sige noget om. Det jeg sigtede mod var en rimelig problemfri tilværelse hvad varme angik. Jeg køber ikke Aalborg akvavit, Weber-grill eller Makita/deWalt, så det var ikke fordi jeg gik efter en mærkevare. Det var vældig hyggeligt at høre oliefyret starte op (ca hver time) og vide at så kom der varme på, men det var lige så uhyggeligt at høre forvarmeren køre, hvorefter det satte ud  


airedale
God ide, og jeg kan kun give ktm ret, rigtigt godt indlæg, og gode svar, tak for det.

Tilbuddet om at snakke med et par stykker, der har Mitsubishi til at køre, som primær varmekilde,
kan det sagtens være jeg gerne vil tage imod.

Er det en Mitsubishi MSZ-FD25VABH du vil anbefale, og hvordan ligger de prismæssigt?
Rør og strøminst. er her jo, så det ville være nemt at inst.

Kan en Mitsubishi kører med 13 m rør?


m&&
Tak for tilbagemeldingen.
Det lyder jo besnærende i der har Mitsubishi vp'er, ikke lægger mærke til de afrimer, på en Panasonic er man
ikke i tvivl, for det første er der en grøn lampe der blinker og for det andet bliver det koldt, fordi man
bliver nødt til at have kraftig fan på, for at varmen kan nå så meget rundt som muligt inden den igen afrimer,
og når den stopper, kan man mærke det bliver koldt, selv om det kun er en 1/2 til 1 gr temp. falder på de 20 min.
fordi blæseren stopper.

Men hvis Mitsubishien ikke afrimer ret meget, så kan jeg sagtens forstille mig i ikke lægger mærke til det, så er
det for det første ikke nødvendigt med fan på max, fordi den stille og roligt "bygger" varmen op, og for det andet
kører i sikkert også med lavere temp.

Sådan virker min Panasonic også over de +4,5 gr.


Men er der virkelig ikke andre herinde der har en Mitsubishi til at køre som primær varmekilde?
Annonce
Der var nogle der ønskede erfaringer med Mitsubishi.
Jeg har en Mitsubishi FDH25VABH kørende som primær varmekilde, suppleret med brændeovn til 120 m2..
Valget stod mellem en IVT og Mitsubishi som faldt ud til FDH25VABH's fordel og det har jeg ikke fortrudt.
Jeg så helt bort fra alle billig modellerne, som flere her ellers fortæller positive ting om, idet jeg mente at der ville blive for mange problemer fremadrettet.
Mitsubishien kører perfekt, den er lydløs og afrimer ikke i tide og utide, jeg kontrollerede dette under den seneste kuldeperiode i denne måned med minusgrader.
Jeg fik min installeret af en lokal varmepumpemand, ialt 14000 kr, dog havde jeg selv trukket kablet til udedelen.
MDJ:Max rørlængde er 20 m.

MVH KimK

Hej KimK

Tak for indlægget.

Hvis du ikke bruger din brændeovn, kan du så stadig varme dit hus op, uden problemer omkring 0 gr. med vp'en?
ca. 3 timers drift uden afrimning ved:
- 0 gr. udendørs, udedel i jordoverflade, i skygge, vestvendt i læ af jævn vind fra nordvest
- Blæser på auto (ca 80% af max efter lyden at dømme), 24 grader. i-see på midt-mod-højre (VP placeret nær væg og vinduer mod venstre).
- 22 grader ved 1,5 meters højde, 18 grader ved gulv, målt med OBH inde-ude termometer (med deraf følgende misvisninger....) ved centrum af rum i 4 meters afstand fra VP.

PS: jeg ville ønske der var et display der angav temp, blæserhastighed, tid til næste/fra sidste afrimning, og hvor I-see har blæst mest luft ud....

M&&

Tak for det gode og præcise indlæg :-) og du gider have besværet med det.

Se nu begynder vi på, at få nogle facts på bordet, jeg går ud fra det er uden suplement fra din brændeovn?

Afrimede den efter 3 timer?


Jeg prøvede at lukke dørene til de tilstødende rum til stuen i går ( vi var i byen ),
Vp’en var sat på 26gr, fan på auto, ripper lige ud og fjernbet. var lige reset og vp slukket
og tændt.
Da vi kom hjem, var der 18 gr. i stuen, 15 gr. i de tilstødende rum, hvor der ikke havde været varme på,
så den kunne lige varme de 40 kvm op med 3 gr.

Det var omkring 0 gr. i ude-temp.


En MSZ-25VABH(S) synes jeg giver meget for pengene. Den yder 6,3 kw ved 7°c og har en fin COP. -Om man har brug for i-see tingen kan diskuteres. Jeg tror ikke den vil blive savnet hvis den en dag er væk.

Vi tager omkring 11.500,- inkl. moms for selve varmepumpen. Med installation etc. render det oftest op i omkring 16.000,- inkl. moms. - Der er nogen der gør det meget billigt, men så vil jeg mene at kvaliteten er derefter. Man skal også ha' tid til at give kunden en ordentlig instruktion og man skal også tjekke at den køer som den skal.

Dine rør kan desværre nok ikke bruges, for jeg vil tro at den eksisterende kjører med R407C og ikke R410A? I så fald er rørdimensionerne ikke korrekt og det fungerer ikke. Men det er fint at strømmen og måske ophænget til udendørsdelen er der.

Jeg synes du skal spørge et par leverandører om prisen på selve varmepumpen og få en maksimumpris på installationen. Gør de det hurtigere end forventet er det jo fint for dig.

Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis