Kan gulvet fåes pænt?

Hej

Jeg har købt et hus fra 1958 med trægulv på første sal. Jeg ville høre om man kan høvle det så det bliver pænt? Der er spildt rød maling på det i det ene rum og i et andet sidder der nogle tæpperester. Jeg har taget nogle billeder så I kan se gulvet, men hvordan får jeg billederne herind?
Hej Jeg har købt et hus fra 1958 med trægulv på... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
nej men derfor er det alligevel en god idesmile
jeg har lavet noget lignende mod et dørhul, men hvis du beslutter dig for at gøre det skal du ikke fræse helt igennem ,men bruge planken som underlag for et stykke tape og derefter fugen (mener det hedder nådetape)men skriv hvis du går igang så er jeg sikker på at jeg og andre har gode råd
Har prøvet det en del gange, og her er mine gode råd:

du kan (også godt) slibe på tværs af brædderne, dog skal du altid slutte af med, at slibe langs med bradderne.
Du starter selvfølgelig med groft sandpapir på gulvmaskinen, og ved at gå :
på langs, på tværs og så på langs igen - så bliver gulvet mere plant.
Når lakken så er slebet af (husk at bruge petrolium, men KUN så længe der også er lak på gulvet), så bruger du "mellem" sandpapir, og går igen : på langs, på tværs, på langs, op måske et par ture mere.
Så skifter du til fint sandpapir og tager nogle ture mere.
Spørg hvor du lejer maskinen, hvilke typer af sandpapir du skal bruge (grovhed / korn).
De fleste malerforretninger lejer også disse maskiner ud.
Efterbehandling - hvilken er en smagssag.
LAK : er klart det stærkeste / mest holdbare du kan give gulvet. Men ridser ses tydelig, og er lidt svære at behandle (hvis man overhovedet får det gjort). Man kan også få hvidpigmenteren lak - jeg er OGSÅ til hvidpigmenteret.
LUD : Først giver du træet en behandling, så "træfarven" ikke falmer, så giver du lud-behandling efter ønske (evt. hvid pigmenteret - som er flot).
Lud behandling er ikke nær så holdbar som lak. LUD (som egentlig er en sæbeoverflade) slides "langsomt" af, og gulvet skal genbehandles (sker ved at man vasker gulvet HELT NORMALT). Man kan bruge brun sæbe / sæbespåner og periodisk det man gav gulvet ved selv start-LUDbehandlingen. Især hvis det er hvidpigmenteret. Når gulvet så er vasket, står det som nyt. Altså ikke ligesom LAK, som skal omlakeres når det er slidt.
du piller fodpaneler af vender fræseren med siden mod væg der er min smallest, de sidste 3 til4 cm tager du med stemmejern.
5 mm er ca det jeg ville fræse ned
tror ikke der sker noget ved fugen fordi gulvet giver sig, men det er da træls at høre på , kan du ikke skrue i planken skråt ned i den fugerevne du evt laver.
Citat fra RØRsmed

du piller fodpaneler af vender fræseren med siden mod væg der er min smallest, de sidste 3 til4 cm tager du med stemmejern.
5 mm er ca det jeg ville fræse ned
tror ikke der sker noget ved fugen fordi gulvet giver sig, men det er da træls at høre på , kan du ikke skrue i planken skråt ned i den fugerevne du evt laver.

Altså fugen skal være 5 mm?. I så fald vil der så ikke blive slebet 2-3 mm. væk, efterfølgende? Jeg vil nødig fræse der ned hvor sømmene sidder. Så ødelægger jeg fræsejernet og de er dyre af h til.
jeg forstår ikke helt hvad du spørger om.
Hvis man fræser ned til en dybde på 5 mm. fra overfladen og bagefter sliber 2-3 mm. af gulvet. Så er fugen jo ikke 5 mm. dyb længere.
ok det var det du mente. Er plankerne sømmet skråt i noten, kan du komme til at slå dem længere i?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også