Kan gulvet fåes pænt?

Hej

Jeg har købt et hus fra 1958 med trægulv på første sal. Jeg ville høre om man kan høvle det så det bliver pænt? Der er spildt rød maling på det i det ene rum og i et andet sidder der nogle tæpperester. Jeg har taget nogle billeder så I kan se gulvet, men hvordan får jeg billederne herind?
Hej Jeg har købt et hus fra 1958 med trægulv på... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan kun tilslutte mig ludbehandlingen. Men husk at sæbebehandle gulvet bagefter. Det er sæbelaget der beskytter gulvet. Luden får træet til at tage i mod sæben.

Hvis du bruge sæbespåner til efterbehandlingen bliver gulvet lysere og lysere med tiden, bruger du brunsæbe træder den naturlige harpiks i træet frem og gulvet til langsomt bliver mere og mere gulligt.

Det afhængere altså af hvad du ønsker af dit gulv.

Du kan altid bruge pigmenteret sæbe, men da det er hundedyrt er der ingen grund til at bruge det ved hver eneste vask, du kan evt. bruge pigmenteret sæbe til start, sæbespåner efter 3-4 vaske og der efter pigmenteret sæbe efter behov.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Jeg har fået hevet det gamle gulvtæppe af og er i princippet klar til at slibe gulvene. Men imellem gulvbrædderne er der en hel del revner de største er ca. 8 mm. Dem er der ca. 3 af så er der lidt flere der er lidt mindre end det osv. Dvs. alt støv og skidt vil lægge sig i revnernesad Hvad kan man gøre ved det?

Ps. Hvordan vedhæfter man et billede?
vil lige tilføje lidt.det er rigtig nok du skal bruge petrolium til at køle med men brug den lugtfrie ellers bliver du nok lidt tung i hovedet.
Der findet også rigtige høvle til gulvet som bruges hvis plankerne har "slået" sig meget ellers går der for meget dyrt sandpapir til.men så skal man helst ha dykket så mange som muligt de er også dyre de jern der sidder på høvlen,men professionelle gulvslibere plejer bare at køre på.det der med revnerne...du må bare ha fat i støvsugeren...:p

Kom nu igang for fanden,klokken har ringet

Så der er slet ingen ting at gøre ved revnerne? De største er jo heller ikke ligefrem kønne
Annonce
tag din overfræser og lav et 8mm spor mellem alle planker , fyld op med en sort fugemasse(speciel) og vupti har du skibsplank. ulemper : tidskrævende ,
der må jeg gi rørsmed ret ... det kommer til at se skide godt udcool

Kom nu igang for fanden,klokken har ringet

Du skal lige have et par dyrekøbte tip mere med fra en småbørnsfamilie med "pudsede bræddegulve": Før du starter maskinen, så husk endelig at fjerne ALT hvad der er af små søm, hæfteklammer og lignende, der har været brugt til at fastholde de gamle tæpper, da dit slibepapir ellers er pist væk og ubrugeligt på et øjeblik.
Og som slutbehandling, i stedet for sæbe, lud og andet med begrænset holdbarhed, kan jeg (og Konen) varmt anbefale - især hvis I har fedtede småbørn - hvidpigmenteret klar lak, som er enormt slidstærkt, nemt at gøre rent og som IKKE kræver at hele gulvet skal ludbehandles i tide og især utide for at bevare det lækre lyse udseende.
God fornøjelse med projektet ;-)

Med venlig hilsen
Carsten, VinduesPusher.dk

rolleyes Ledelse er; at fortælle sine medarbejdere præcis hvor skabet skal stå - og derefter motivere dem til, at de selv flytter det derhen !
Citat fra RØRsmed

tag din overfræser og lav et 8mm spor mellem alle planker , fyld op med en sort fugemasse(speciel) og vupti har du skibsplank. ulemper : tidskrævende ,

Det lyder som en god løsning på mit problem. Men ja, også ret tidkrævende.
Har du selv gjort det ved dine bræddegulve?
Jeg har tænkt lidt videre over skibsplank løsningen.

-Hvordan laver jeg de sidste 10 cm af udfræsening ved væggene?

-Mit gulv knirker (meget) visse steder så kan fugemassen overhovedet holde til de bevægelser gulvet har?

-Sømmene i gulvet er dykket ca. 5 mm. Er det nok?, for dem kan jeg jo ikke fræse i.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også