Tip til havefræser & plæneklipper

Når foråret kommer, og havefræseren/plæneklipperen skal startes, så har bl.a. Briggs & Stratton lidt svært ved at starte første gang. Det er min teori, at motoren har svært ved at suge benzinen op fra tanken nedenunder, især når mambranen er blevet lidt gammel.

Det er der en nem løsning på: Fyld evt. benzintanken helt op (så skal der ikke suges så langt nede). Pil luftfilteret af. Nedenunder sidder tit en gummiring ovenpå karburatoren. Træk chokeren ud. Sæt gashåndtaget i stilling "start" (evt. fuld gas). Læg den ene hånd ovenpå gummiringen, så der er lukket helt tæt. Hiv i startsnoren og bliv ved, indtil der begynder at komme "liv" i motoren. Når motoren begynder at tænde, så lad den få lidt omdrejninger. Flyt hånden lidt, skub evt. chokeren lidt ind. Reducer gassen lidt. Monter luftfilteret (ja, det er svært mens motoren kører). Skub chokeren helt ind.

Samme princip kan anvendes på mange andre småmotorer, plænklippere osv.

Træd ikke på mine ledninger :o)
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da grov nemmere at rense dyssen frem for alt det pjank !

Håndværkeren
Nu har jeg haft den teori, at det er membranen mellem tanken og karburatoren (det skal pumpe brændstoffet op i karburatoren) er blevet lidt slap, og derfor har det svært ved sæsonstart. Alternativt kunne det være, at benzinen synker ned i sugerører om vinteren, og det derfor er lidt svært at starte den om foråret.

Mener du det skyldes snavs i dysen? Så burde problemet vel være til stede i hele sæsonen?

Træd ikke på mine ledninger :o)
Jeg har aldrig rodet med membranen, men renset dyssen hældt det gamle benzin ud jeg fyldte på ved sæson slutningen, nyt på igen, renset tændrøret, trukket to eller tre gange og den snurre lystigt igen.

V.h. Håndværkeren
Hvor sidder dysen du omtaler? Og hvordan renser du den? Med trykluft?Er det den hvor der sidder en kærvskrue, hvor man justerer tomgangsblandingen?

Træd ikke på mine ledninger :o)
jeg kører med en meget velholdt briggs & stratton fra 1959, der bliver skiftet olie en gang om måneden og det er der altid blevet så den er slet ikke slidt eller noget og den altid FØRSTEGANG ved sesonstart
Hva briggs, kører din plæneklipper så også på diesel ligesom din kædesav?
nej, den den kører på ren benzin
Min plæneklipper og plænetraktor plejer ikke at få skiftet benzin når græs-klippe-sæsonen begynder. Det er det benzin fra sidste år, der er i tanken og de starter uden problemer..
Jeg bruger havetraktoren hele året rundt som alm. mini traktor til diverse opgaver. Det tager mig max. 5 minutter at sætte eller pille klipperen af. Jeg har en harve og en front sneplov til den også så jeg kan rydde min lange indkørsel for sne !!
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis