Spilersejlads?

Hejsa
Jeg ved ikke hvor mange her der har sejlet i sejlbåd, jeg har sejlet i ca. 9 år og har endnu aldrig sejlet med spiler.. har hørt så meget om hvor galt det kan gå hvis ikke man passer på.
En gennarker eller familiespiler er dyr og jeg kan ikke finde dem brugte til en mast der kun er 7,5 meter høj.
Jeg har nu fundet en brugt spiler der skulle passe.. nemlig ca. 6 x 4 meter.
Men hvad skal jeg bruge for at sejle med den?
Jeg kan vel ikke bare hive den op i forfaldet?
Hvor vigtigt er spilerstagen og hvad gør den.. jeg mener.. vil spileren ikke bare trække på plat læns uden - eller bliver den ustyrlig uden spilerstagen.

Jeg har godt nok selv lavet en spilerstage som jeg har brugt til at holde forsejlet ude med på plat læns.
Men noget der ved hvor man ser "opsætningen" af en spiler eller som kan komme med nogle gode fiduser?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
dit spørgsmål er jo ret omfattende, så jeg vil anbefale dig at låne en bog om spilersejlads, og så spørge ud fra den. spilere er jo mange slags, f. eks. asymetrisk, som bruges meget på flerskrogsbåde, og som sættes fast i stævnen og vender, som en fok . normale spilere kræver en stage, som sættes i luv side, det er praktisk taget ikke til at sejle plat læns, og det er også særdeles farligt i hårdt vejr, med risiko for en utilsigtet bomning. jeg har en lille spilerstage liggende, jeg sætter den på min side inden så længe med mål. den er billig. jeg har også en mindre asymetrisk spiler, men har ikke lige målene i hovedet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
den jeg har kigget på er en normal spiler.. 6 x 4 meter og min mast er 7,5 meter..
den er ikke assymetrisk.. men skal den have et ekstra fald i toppen af masten eller kan jeg hive den op med det alm. forfald.

Hvad vil du evt have for dit sejl.. wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

jeg har ikke så meget tid lige nu, men kan da lige sig at du skal have et ekstra fald, bare et stykke tovværk. glemte lige at du også skal ha' et fald til spilerstagen, det går ikke nødvendigvis til tops.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Så tager jeg lige over for Lynæs.
Jeg begynder med stagen, den skal være så lang at når den sidder i sit beslag på masten og lægges ud mod stævnen, skal den nå lige til stævnen. Midt på stagen skal der være et øje til fastgørelse af stage halet, det er et hal der skal sidde lige under sallingen på forkanten af masten i en lille blok, hvor det så er ført ned til en blok ved mastefoden og agterover til et frølår eller slipstiks klampe. Det skal let kunne betjenes fra cockpittet. Du kan godt bruge dit fokkefald men det bedste er endnu en blok over forstaget til spiler fald, der også skal gå til en blok ved mastfoden og tilbage til cockpittet.
Så skal du have to skøder der er ført så langt tilbage som muligt over et par blokke agter og ind i cockpittet.
Husk at beslaget til spilerstagen på masten skal sidde mindst en meter over dæk, gerne 1,5 meter, det gør det meget nemmere at styre spileren når stagen peger ned ad. De hager du bruger på din stage skal være af en type der kan åbnes selvom der er pres på dem.
Og så kan jeg give dig det tilbud, at hvis du giver til billetten og kaffe og en bid brød så kan jeg komme over til dig en dag, hvor vejret er til begynder spiler sejlads (let vind) så kan vi mødes ude ved Ranzausminde lystbåde havn.

V.h. Håndværkeren
jeg kan klarer mig med en midre ombygning hvis jeg går efter en gennarker eller familiespiler som den også hedder.. så må en alm spiler kommet til vinter/forår.

Tak for hjælpen.. wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
jeg fandt lige spilerstagen frem lgd. 2.87m kan afkortes. diam. 50mm. klar til brug. er på min side, hvad synes forum Andy sku' gi' for den, hvis han kan bruge den ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Årh hvad med et par kasser eller tre af de gyldne dråber, eller to vovser !

Håndværkeren
hov fik læst for hurtigt.. tak for tilbuddet hv.
det er mere din assym.spiler jeg er intresseret i - som jeg startede med at skrive så har jeg en spilerstage.. men måske når du finder det frem vil du sælge det samlet?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

jeg har ikke målene før tidligst i morgen, men den har aldrig været brugt, og bli'r ikke lige foræret væk. spiler og stage har intet med hinanden at gøre. spileren er oprindelig til en Hobie-Cat 18

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
sorry tanketorsk fra min side..
du skal ikke skynde dig.. men please lad være med at sælge før du har kontaktet mig..
hvad var nyprisen?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis