Spilersejlads?

Hejsa
Jeg ved ikke hvor mange her der har sejlet i sejlbåd, jeg har sejlet i ca. 9 år og har endnu aldrig sejlet med spiler.. har hørt så meget om hvor galt det kan gå hvis ikke man passer på.
En gennarker eller familiespiler er dyr og jeg kan ikke finde dem brugte til en mast der kun er 7,5 meter høj.
Jeg har nu fundet en brugt spiler der skulle passe.. nemlig ca. 6 x 4 meter.
Men hvad skal jeg bruge for at sejle med den?
Jeg kan vel ikke bare hive den op i forfaldet?
Hvor vigtigt er spilerstagen og hvad gør den.. jeg mener.. vil spileren ikke bare trække på plat læns uden - eller bliver den ustyrlig uden spilerstagen.

Jeg har godt nok selv lavet en spilerstage som jeg har brugt til at holde forsejlet ude med på plat læns.
Men noget der ved hvor man ser "opsætningen" af en spiler eller som kan komme med nogle gode fiduser?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hejsa Jeg ved ikke hvor mange her der har sejlet i... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg huskede forkert vedr. spileren, på sejlposen står " Hobiecat 21 Spinnaker Small"
Den er fra Neil Pryde og kostede omkring 8000.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
desværre , min spiler er alt for stor forlig 9.10m agterlig 8.56m underlig 4.65m

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
så er det jo så nemt.. desværre.. var begyndt at smide kniven i sparegrisen wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hey grandoldman user_offline.gif vbmenu_register("postmenu_249881", true);


Det behøves ikke være så dyrt. Det kan godt lade sig gøre at finde en billig spiler et eller andet sted her i Svendborg. Det bedste (tror jeg) er at næste gang du ligger i havn, så spørg en der har båd på din egen størelse. Jeg tror de fleste er villig til at hjælpe dig. Så kan du også se hvad der skal bruges af tov o.s.v.

Jeg mener at prisen du nævner er alt for dyrt.

Hvor "farligt" er det at sejle med spiler? Det er ikke mere end man gør det til. Prøv dig frem et sted hvor der er plads til det. Ikke midt i sundet så det bliver panik fordi der kommer andre som man ikke har set. eller vinden springer unden varsel, for det gør den.

Der findes en bog der hedder spiler sejlads, og den beskriver det meget godt i skrift og billeder.

MVH.

Morten
den pris jeg har fået på 5.900 kr. er på en gennarker.. og det er sådan en jeg vil have. Jeg kommer til at sejle meget i sundet og det at man kan sejle på tværs i let vind med sådan en tiltaler mig meget.
Men hvem ved.. en spiler til den rigtige pris så kommer det nok også

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis