Briggs&Stratton motor driller

Hejsa,

Jeg har fået i en gammel Texas fræser fra 1981 biggrin

Den har dog den fejl at den nemt går ud. Og inden den går ud, lyder det som om den 4-takter (ved godt det er en 4-takts motor) og den laver sort røg og omdrejningerne går op og ned.

Ydermere vil den helst kun starte når jeg tager luftfilteret af.

Det jeg så har gjort det:
- Tømme benzintank for benzin og snavs
- Skille karburator ad og rense den, samt skifte membran
- Sætte nyt luftfilter på
- Skifte olie i motor

Men det er stadig de samme symptomer. Den laver fin gnist på tændrøret.

Jeg var lidt i tvivl da jeg skiftede membranen hvor den lille fjeder skulle side, men udfra en Briggs&Stratton tegning kunne jeg se den skulle sidde ind mod karburatoren med membranen uden på og til sidst det lille låg/skjold.

Se evt. billede af dyret her: http://www.veb.dk/motor/DSC00256.JPG
Se evt. tegninger af motor her: http://www.veb.dk/motor/MS5530.pdf

Håber der er nogen der har et bud på dette problem?

Mvh
Henrik
Hejsa, Jeg har fået i en gammel Texas fræser fra... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bare lige for at være sikker, når du skriver styre gasspjældet direkte, mener du bare at dreje på gasspjældet mens regulator-delen er sat på, eller dreje på gasspjældet hvor regulator delen er koblet fra?
Citat fra Hanafi


Hvad gør man hvis den trækker falsk luft ind ved karburatoren?


Din karburator inkl. luftfilter er "afstemt" til et vist sug - hvis der kommer "ekstra" luft ind ved en utæthed, bliver benzin/luftblandingen for mager.

Det kan skyldes, at samlingen mellem karburator og topstykke/cylinder eller karburator/luftfilter er utæt, eller at der er gået hul på luftfilteret.

Jeg har det modsatte problem på min Gudenå rotorklipper med Asperamotor: Papir-luftfilteret stopper efterhånden til, og motoren begynder at sode. Løsning: Blæse filteret med trykluft, evt. skifte det.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Hej alle, undskyld jeg blander mig.

Når en 4 takts motor ryger sort er det fordi blandingen er alt for fed. DVS alt for meget benzin i forhold til den luft motoren suger ind. Hvis du skruer tændrøret ud vil du højst sansynligt se at det er mere eller mindre sort. Det passer også godt med at motoren 'starter bedst' når luftfilteret er afmonteret.

Mit gæt på fejlen er at blandingsskruen, nr 118 på tegningen over karburatoren, ikke er justeret korrekt (skruet for langt ud). Hvor den skal stå, har jeg det svært at gætte på. Prøv at skrue den forsigtig i bund og 1/2 gang ud. Start så motoren med luftfilteret monteret og chokeren trukket ud. Vil den ikke starte giver du den 1/4 omg. ud osv. Motoren skulle så gerne starte og gå nogenlunde jævnt på et tidspunkt. Husk finjustering bagefter med driftsvarm motor til den går jævnt i fuldgas uden belastning og ikke soder.

Lykkes det ikke bliver du nok nødt til at skille karburatoren af og rense den en gang til. Husk i den forbindelse at skylle tanken helt ren for rustflager og andre urenheder. Smid også den gamle benzin ud.

God arbejdslyst.

PS. Skruen nr. 118 er forhåbentelig intakt. Den tynde spids er vel ikke knækket af ???

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tændrøret er sort, men det slår fint gnister.

Jeg har nu skruet lidt på blandingsskruen (som er intakt), uden det rigtig hjalp desværre. Så nu vil jeg prøve at rense karburatoren igen.

Kan det ikke også skyldes forkert tænding eller ventilerne skal justeres?

Den går ikke ud med det samme, men først efter lidt tid. Det kan fremprovokeres hvis jeg prøver at fræse med den. Somme tider når den går ud, løber der lidt benzin ud et eller andet sted omkring karburatoren/tanken.
Membranen er det del nummer 394 på tegningen?
Det er hvistnok en benzinpumpe som virker vha. vaccumet fra indsugningen.
Næsten alt tyder på fejl i kaburatoren.
Ventilerne kan kun skiftes.

Mvh Thomas

Annonce
Jeg havde engang en plæneklipper der gik af h til indtil jeg fandt ud af at luftfiltret skulle vædes i olie..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Hanafi.

Sort tændrør=for fed blanding.

HVIS der er platiner på din motor er det muligt at stille tændingen, det er lidt tricky men..... Fejlbeskrivelsen tyder dog ikke på at den står forkert.

Utætte ventiler vil jeg ikke tænke på nu, slet ikke på en B&S motor af den årgang. Var den derimod nyere sååååå............ Din fejlbeskrivelse peger udelukkende på en karburatorfejl.

Der sidder pakninger/membramer i din karburator, nr. 191 og 394. Det er formodentelig omkring 393 du skal lede efter fejlen når blandingsskruen er ok.

Mister du gejsten med den gamle karburator burde det være relativt nemt at finde en tilsvarende brugt hos en forhandler til næsten foræringspris. Kig eventuelt på kontainerpladsen.

Der findes mindst 3 forskellige slags karburatore til din motor. Den bedste type har et svømmerhus, dvs. tanken sidder ikke under karburatoren. Desværre er det også den mest sjælne. Husk altid at karburatoren SKAL være fra en 5 hp. motor.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej alle - lige en opsummering...

Nu blev membranen+fjeder skiftet en gang til og der kom ny lydpotte på. Fik den startet, justerede lidt på blandingsskruen til den gik ok ved fuld gas. Så ville jeg skubbe den ud til noget jord så jeg kunne teste den, men efter jeg begynder at skubbe med den går den ud, og der løber benzin ud ved choker-håndtaget, og så gik der sgu ild i det !! Min medhjælper sprang efter haveslangen, så vi kunne slukke ilden...

Vi ventede lidt, trak den hen til jorden, fik den startet igen, fræste en ½ meter, hvorefter den døde - ligesom om den ikke kan klare at "arbejde".

Så tog vi skjoldet af, strammede fjederen op til regulatoren, og startede den, og fik den til at gå rigtig fint ved fuld gas. MEN ligeså snart vi skubber lidt med den, dør den, og der løber benzin ud ved choker-håndtaget igen.

Hmm, jeg tror sku snart bare jeg skulle have ladet den brænde !!

Hvis der ikke er nogen der har et godt bud, tror jeg det ender med en anden brugt karburator.
det lyder da som om din svømmer sidder fast....

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er en membran-karburator - den slags har ikke svømmer!

Træd ikke på mine ledninger :o)
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis