Plæneklipper har ujævn motorgang

Hej Rødder,
Nu er jeg ikke nogen haj ud i motorer, så jeg er på r....
Min plæneklipper, der ellers klipper ganske udemærket, går meget ujævnt. Jeg mener meget.
Motoren er en B&S Sprint 40
Den svinger mellem "perfekt" motorgang og næsten "gå i stå". Efter en god svingning, så dør den næsten, slår en stor sort prut og er god igen.
De sidste 30-40 sekunder inden den løber tør, da kører den rigtig godt.
Jeg har lige skiftet olie, tændrør, luftfiler og benzin og jeg har også prøvet med lidt sprit i benzinen (det hjalp lidt).

Er der nogen her, der kan hjælpe?

Anders

Hils!
Hej Rødder, Nu er jeg ikke nogen haj ud i motorer... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af alfleha på 26 jul 2009 18:56


Det er som sagt ikke raketteknologi. Alle skruer og møtrikker er lette at komme til. Det mest bøvlede var at rengøre luftfiltret som var sølet ind i olie.

God fornøjelse :-)

Luftfilter skal være vædet med olie.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Man kan købe speciel luftfilterolie. Den er meget klæbrig og tørre ikke ind.
Skumgummifiltret skal renses i f.eks. benzin, petroleum eller det motorrens der opløser olie.
Så skal det vaskes i sæbevand og skylles og tørres. Så smider man filtret i en lille plastpose og hælder en sjat filterolie i og maser det godt ind i filtret.. og så er det klar for endnu en sæson.
Hvis man ikke har luftfilterolie er 2-takt olie også brugbart. Alm. motorolie kan ikke anbefales.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman på 26 jul 2009 19:01

Luftfilter skal være vædet med olie.


Ja tak, jeg arvede min Fars fine rotorplæneklipper, den kørte dog elendig med en tyk hvid røg efter sig. Han havde fyldt skumgummi filteret med svær gearolie, ikke bare et par dråber men så det sejlede i olie.
Rensede i opvaskesæbe af flere gange, to dråber totakts olie, og nu er den som ny
2 dråber er nok lige i underkanten..
Jeg har engang gået en halv sommer og været ved at slide armen af mig selv, fordi en plæneklipper jeg havde købt, var købt som "klargjort - lige til at bruge" - Luftfiltret var dog knastørt. Problemet var ikke så slemt ved koldstart, men når jeg fik bremset den istå i det høje græs, var den næsten umulig at starte varm igen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce

Skift membransæt som er bestående af pakning og gummimembran imellem tank og karburator. Så er du kørende igen med en sprint motor fra Briggs & Stratton.

Skift evt. tændrør, hvis det er tilsodet pga. lang kørsel mef ujævn motorgang.

Fejlen skyldes at maskinen står med benzin på om vinteren. 

Gider du ikke selv, så er det 58,50 kr. + 373.50 i arbejdsløn (3/4 time) incl. rensning af tank og karburator.


Sølvbryllup med min Texas plæneklipper i år❤

Må da håbe der er kommet gang i klipperen her 10 år senere, eller må græsset være pænt langt   


Vi prøver igen, i morgen --

Ja, du har helt ret. Tænker at det er utrolig at den stadig kommer frem ved en alm. google søgning.

Der findes stadig mange Briggs & Stratton Sprint motorer på markedet, så den er ikke uvæsenlig.

Men få dælen hvor kan jeg nogle gange sidde og krumme tær, med de løsningsforslag, der kan komme ;-)


Sølvbryllup med min Texas plæneklipper i år❤

Det er det gode ved Fora.. indlæg består, hvor facebook hjælp ikke er til at finde dagen efter det er skrevet.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis