LED belysning - Hvordan?

Jeg har en båd og har tænkt at teste noget med LED belysning, men ved ikke hvor jeg finder ud af hvordan og hvorfor.
en LED pære bruger 1,2V kan man f.eks. bare sætte 10 stk i serie og så sætte det til 12V? eller skal der nogle komponenter ind i kredsløbet?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har en båd og har tænkt at teste noget med LED... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Benny

Grundet til at jeg prøvede at skifte til alm batterier var at jeg opdage at den lampe jeg havde ikke kunne lyse hele natten på det genopladelige. Om det så var fordi solen ikke skinnede nok eller hva', det ved jeg ikke men som sagt da jeg skiftede til alm batterier havde jeg til minimum 2 nætter hvis jeg huskede at slukke for dem om dagen.

Ps. Jeg ville også bruge dem som ankerlanterne, men har nu valgt at bruge en konstruktion med cykeldiodelygter da disse lyser kraftigere.

Hilsen
Allan
Hej

Næ jeg har ikke noget link, men det er dem du kan købe alle steder: Jem & Fix, Føtex, i nogle 10er butikker o.s.v. - De koster ikke alverden omkring 20 kr pr. stk, og kan fås som forlygte (hvid) og baglygte (rød)

Jeg har lavet dem på den måde at jeg har skåret en rørstump af og så kan man blot, med de klemmer som i forvejen er på cykellygterne sætte dem fast i toppen af røret.

Hilsen Allan
okay... men lyser de så ikke op af i stedet for til siderne.?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Andy

Nej - du stiller rørstumpen lodret og clipser dem så på kanten. Der sidder en clips a'la dem der siddere på kuglepenne og som man bruger til at sætte kuglepennen fast i en brystlomme. - Er du med ellers så skriv igen.

Hilsen
Allan
Annonce
okay.. men de har så 3 dioder hver? Jeg sidder og tænker på dem med 1 diode og elastik...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Andy

Dem jeg har brugt er med 3 el. 4 dioder hver. de giver et godt lys. og kan for den sags skyld også sættes til at blinke med forskellige hastigheder.

Hilsen
Allan
PS det er dem uden elastik men med en clips a'la kuglepen til at fiksere dem.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis