LED belysning - Hvordan?

Jeg har en båd og har tænkt at teste noget med LED belysning, men ved ikke hvor jeg finder ud af hvordan og hvorfor.
en LED pære bruger 1,2V kan man f.eks. bare sætte 10 stk i serie og så sætte det til 12V? eller skal der nogle komponenter ind i kredsløbet?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har en båd og har tænkt at teste noget med LED... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kan jeg ikke lige huske om i har A-Z i Svendborg, men de her tilbud på nogle smarte diodelamper der lades op med et medfølgende solpanel. Jeg har selv overvejet at købe et par stykker til en gammel Camping vogn jeg har stående som "Gæstehytte"

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Nu kan jeg ikke lige huske om i har A-Z i Svendborg, men de her tilbud på nogle smarte diodelamper der lades op med et medfølgende solpanel. Jeg har selv overvejet at købe et par stykker til en gammel Camping vogn jeg har stående som "Gæstehytte"

V.h. Håndværkeren


Jeg har også kigget på dem, men her på fastlandet hedder forretningen Bilka. wink

Men jeg skal nu mere bruge solpanelet... Vil gerne høre hvis du køber et sæt, hvad du syntes om det. Meget gerne med informationer om solpalelet hvis der står noget...!
de har også været i Netto.. et lille solpanel og en lampe med 5 dioder som sidder i en lille lampe og liger sådan et lille lysstofrør.. de virker udemærket men er grimt i min båd. ikke selve lampen.. men solpanelet.. det er lidt klodset på en sejlbåd.
eller virker det perfekt.. og jeg ved at i lynettehavnen er der flere der har købt sådan en og sat den på deres båd så de kan finde den når de kommer hjem i en ½brandert.. problemet er bare at mange har gjort det samme hehe

den kostede for øvrigt kun 100 kr.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

tak det er en okay side wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Hej
Grandoldman

Hvad skal du egentlig bruge diodelyset til. Grunden til at jeg spørger er at jeg vil henlede opmærksomheden på at Jem og Fix sælger nogle solcelle drevne diode havelamper der måske kunne modificeret til formålet. Jeg har selv testet en af dem og den lyser ganske udmærket med et alm. bateri bare du fjerner en af ledningerne til lysmodstanden. de koster en 20 til 30kr pr. stk alt efter årstid.

Hilsen
Allan
Hej Allan..
Jeg er netop kommet hjem fra Jem&Fix med 3 stk. af kun 19,50 pr stk.. jeg har intet lavet ved dem og de lyser ganske udemærket.
De skal bare hænge i loftet - i båden. Jeg vil bruge så lidt strøm fra batteriet som muligt fordi jeg ikke kan lade mens jeg sejler - og bare køletasken kan æde et batteri alene i løbet af en dag - jeg lader godt nok i havn om natten men der går også en sport i at bruge så lidt strøm som muligt.
Utroligt de kan sælge dem for det.. en LED pære som jeg kan bruge til toplanternen på båden koster næsten 500 kr.
Problemet er jo at den skal lyse 360 grader rundt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej GOM

Jeg har selv prøvet nogle af de billige havelamper fra J&F jeg udskiftede det genopladelige batteri med med et alm. og lampen kunne lyse i omkring 2 døgn.

Med hensyn til det med at lyse 360 grader rundt har jeg selv overvejet at sætte 2 stk cykeldiode lygter sammen for at få lys i alle retninger og fås også med hvidt lys. disse er også rimlig billige.

Hilsen
Allan
grandoldman.Mine i plastic og rustfri stål har lyst glimrende i 5 år 360 gr. rundt, sæt dem til opladning ude på dækket når du sejler,og monter dem med en afbryder indendørs så ikke de lyser hele natten, jeg bruger genopladelige batterier på 600/800mAh det er rigeligt til det meste vejr Mvh

Allan hvorfor skiftede du batterier, der er vel ingen grund til at de lyser om dagenconfused Mvh.

Benny N.
hvad er det for en du bruger til at lyse 360 grader.. det jeg manger til på dækket er jo et ankerlys... som jo gerne skulle kunne ses... på lidt afstand

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis