Nyt Hus.. Billigste varmekilde til 300l vandtank og gulvvarme.. nogle forslag?

Hej,
Jeg og min kæreste (som er gravid) har lige købt sommerhus grund. Vi skal have revet eksisterende ned, og bygget et helt nyt op med nyt fundament osv. I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål omkring opvarmning/energi. (Vi har ikke naturgas eller centralvarme ude ved sommerhus grunden).

Vi skal have bygget gulvvarme samt have fliser i hele huset (80 kvm). Vi vil gerne have en konstant varme på 25 grader i gulvvarmen, således vi har en 18-20 grader i hovedhøjde. Eftersom vi skal have fliser i hele huset, vil vi gerne have at gulvvarmen er konstant tændt.. men til billigste penge.
Vi har indkøbt en ny metro 300l vandvarmer som vi fik billigt. Derudover har vi også en ny brændeovn.. men denne behøves ikke at anvendes. Vi skal have badekar i badeværelset.

Hvilke løsninger findes der,, nu når huset skal bygges op fra grunden?... Jeg har desuden også købt en masse pex rør (med de røde rør).

Jeg er ikke meget for at koble vores 300l vandvarmer til EL, da jeg tror det ville være for dyrt...


Hvilken billigste løsning ville i foreslå at opvarme vores gulv, samt 300l vandvarmer?


mvh Milan.
Hej, Jeg og min kæreste (som er gravid) har lige... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
okej,, syntes ikke helt jeg fik svar på min forrige spørgssmål denne gang...
Jeg har altså den mulighed at bibeholde min 'gratis' 300l vvb.. og køre den på EL.

Og så til min gulvvarme.. Hvilken løsning ville være bedst, til at varme gulvvarmen op?...

Hvad er den billigste løsning?, oliefyr eller træpiller?....

Ville jeg kunne skrotte min 300l vvb, og købe en Combivandbeholder,, således enten min oliefyr eller træpiller også kunne opvarme denne ?



Det skal lige siges at håndværk ikke er min profession (som i sikkert har fundet ud af).. Men jeg lærer meget af jeres svar, så endnu igen tak.

mvh Milan.
Milan: Gerhard har mere eller mindre svaret på dit spørgsmål. Du skal gøre op med dig selv hvor meget arbejde du vil have med opvarmningen. Du spørger til det billigste; jeg selv har installeret træpillefyr og kombineret med en 150L vvb med elpatron. Jeg har mere end halveret varmeudgiften ved denne operation. Det kræver "bare" at jeg løbende fylder træpiller på og renser brændkammeret samt tømmer for aske. Det er ikke noget der tager lang tid, men det SKAL gøres. Både i denne uge og i næste uge; nu og til næste år og også når du er syg og ugidelig... men timelønnen opvejer det som regel...

Søg i forummet eller rundt omkring på nettet efter erfaringer. Du er langt fra den første der står i den situation.

Håndværkeren: Normalt har jeg ikke meget til overs for dig, men din kommentar til Gerhard fik mig godt nok til at trække på smilebåndet :-) Tak for det.
Hejsa!

Vi er ved at bygge nyt hus, og vælger en løsning med vandbåren gulvvarme koblet til et stokerfyr påmonteret en rapspresser. Presseren kværner rapsen, og sender kagen ind i stokerfyret. Restproduktet er rapsolie, som man enten kan sælge, bruge i madlavningen eller hælde på dieselbilen (efter en ombygning i motorrummet til omkring 4000,-).

Der er et link her, men det er ikke dem vi har handlet med. Jeg sidder ikke lige ved min almindelige computer, og kan derfor ikke lige finde deres link. http://www.stokerservice.dk/

Vores varmtvandsbeholder bliver på mellem 200 - 300 liter til to mennesker. Den bliver så også koblet på et solfangeranlæg fra www.varmtvandfrasolen.dk

Hele anlægget løber op i ca. 75.000,-. Mit budget viser at det har tjent sig selv hjem på 5 år i forhold til den fjernvarme vi har i vores nuværende hus (barmarksanlæg med pillefyr og solanlæg. 18.000,-/år for varme og varmt vand til 110m2)

Derudover er det en CO2 neutral opvarmningsform, og når man bruger (gratis)rapsolie på bilen, kører den ca. 10% længere på literen, fordi der er 18% mere ilt i rapsolie end i diesel. Desuden er rapsolien selvfølgelig også CO2-neutral. Udover raps, kan man bruge fritureolie fra grillen. Det skal bare sies til 2 my ligesom rapsolien.

Det ser godt ud på synsrapporten: "Drivmiddel: fritureolie" biggrin

Rapsen køber man hos det lokale foderstoffirma, eller direkte ved en landmand.
Hej.

Synes du skulle tænke over om ik du skulle bruge energien fra solvarmen i gulvvarmeanlægget!
Forrentningen af anlægget bliver meget bedre ved at køre energien i gulvet pga differenstemperaturen.

PE

Annonce
Mit valg ville være en Daikin Altherma luft/vand varmepumpe.
Helt enkelt installation, uden nogen grimme plastikkasser hængene rundt i huset.

Den klare både gulvvarme og det varme vand. Ingen vedligeholdse, nogle gode garantier fra leverandør, hvis man tegener en servic kontrakt.
Til styring af gulvavrmen ville jeg vælge Danfoss, Det system med dobbelt sensor. Den kan både måle rumtemp. og gulvtemp. En rigtig god kombination, som vi selv har gode erfaringer med.
Fylder ikke mere, end hvad der kan være i et alm. klædeskab
Held og lykke
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis