Nyt Hus.. Billigste varmekilde til 300l vandtank og gulvvarme.. nogle forslag?

Hej,
Jeg og min kæreste (som er gravid) har lige købt sommerhus grund. Vi skal have revet eksisterende ned, og bygget et helt nyt op med nyt fundament osv. I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål omkring opvarmning/energi. (Vi har ikke naturgas eller centralvarme ude ved sommerhus grunden).

Vi skal have bygget gulvvarme samt have fliser i hele huset (80 kvm). Vi vil gerne have en konstant varme på 25 grader i gulvvarmen, således vi har en 18-20 grader i hovedhøjde. Eftersom vi skal have fliser i hele huset, vil vi gerne have at gulvvarmen er konstant tændt.. men til billigste penge.
Vi har indkøbt en ny metro 300l vandvarmer som vi fik billigt. Derudover har vi også en ny brændeovn.. men denne behøves ikke at anvendes. Vi skal have badekar i badeværelset.

Hvilke løsninger findes der,, nu når huset skal bygges op fra grunden?... Jeg har desuden også købt en masse pex rør (med de røde rør).

Jeg er ikke meget for at koble vores 300l vandvarmer til EL, da jeg tror det ville være for dyrt...


Hvilken billigste løsning ville i foreslå at opvarme vores gulv, samt 300l vandvarmer?


mvh Milan.
Hej, Jeg og min kæreste (som er gravid) har lige... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med de nye energikrav (300mm i gulv, 250 mm i vægge og 400 mm på loftet osv)? Skal de ikke være opfyldte når der bliver tale om helårsbeboelse?
I er fandme hjælpsomme herinde!! =) .. jeg lærer mere og mere..
Jeg søger først of fremmest en primær energikilde.. som kan køre døgnet rundt,, Jeg vil benytte gulvvarmen til at varme huset op året rundt nemlig. Hvad syntes i ville være den bedste løsning?.. der er jo så mange teknologier, stokere, olie, pillefyr osv.. puha,, det er en jungel!!..

Ville jeg kunne anvende et pillefyr med vandkammer.. se fx:
http://www.billigvvs.dk/Br%E6ndeovne/Hvam/5b3ffc52b31a4a8095603690b036200a.html
Ville sådan en karl, kunne varme gulvvarmen op... og evt også en 160l kombi vandvarmer?.. Jeg er godt klar over vi så konstant skal have piller i magasinet...


Ville det være bedre med en fastbrændselkedel? se fx:
http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer/Fastbr%E6ndsel/7e3d575ac91b81f46f023db493ae30d7.html
Ville den kunne opvarme vores gulvvarme samt en combivandvarmer?

Nedenstående løsning er billigere at købe ind.

På forhånd tak!!


Hej
Jeg kan bidrage lidt med prisen på opvarning med luft/luft varmepumpe.
Jeg bor i et bjælkehus på 107 m2. Opvarmningen er 2 stk. luft/luft varmepumper. Varmt vand er fra en el-vandvarmer. Der er 3 personer i huset.
Energiugiften (el) er i omegnen af 9000 kr på årsbasis. Det skal også siges at jeg tilbringer mange timer på værkstedet med flittig brug af diverse maskiner.
Varmepumperne er af den ganske simple model fra Kina (ikke inverter maskiner), og min investering i begge er 6150. Jeg er overbevist om at avancerede invertermaskiner er noget billigere i drift (og meget dyrere i indkøb). Det skal også siges at der ikke er brændeovn i huset.

VH bjor
Hej milan !!!

Må lige blande mig lidt også.. det er også lidt svar til håndværkeren, det er da fint du svare på ,mange spørsmål, men det har været oppe før hvis man ikke svare nogenlunde er det vist bedre at lade vær.. Hvad er dit håndværk ??

En rettelse er da vist det pex slange der er den med blå kappe til brugsvand, koldt som varmt, hvor den med rødt omkring er til centralvarme, og en af grundene til de er i rør er jo at man kan trække slangen ud af røret hvis det f. eks er støbt ned eller lignende.

En 50 liters varmtvandsbeholder til tre mennesker, er da vist lige i underkanten, men håndværkere går måske ikke så meget i bad.. syntes da med storet badekar er det da fin størrelse, især til den pris..


Når så fik jeg sagt lidt..

Mvh aussie
Hej aussie.

Hvis du bemærker i mit svar, skriver jeg "så vidt jeg har forstået" altså ingen påstand eller lignende. Desuden ville det være lidt at smide penge ud af vinduet at købe Pex rør med kappe for så at hive selve Pex røret ud og smide Kappen væk !
Når du nu spørger til mine badevaner, hvilket egentlig er lidt personligt spørgsmål !
Får du så også svar på tiltale. Jeg kan godt se af din Profil at du er nødt til at gå i bad flere gange hver dag, ellers kommer du til at lugte slemt af GYLLE !

V.h. Håndværkeren
Håndværkeren/kranføreren/skrædderen: Jeg tror at Aussie mener at det er muligt at skifte PEX-røret såfremt det bliver beskadiget ligesåvel som der er nogle elektrikere der laver deres installationer i rør for derefter at trække kabler / ledere i dem.

Milan har spurgt fordi han ikke var sikker i sin sag; du svarede men var heller ikke sikker i din sag, så problemet ligger i at han har fået et svar han i bund og grund ikke kan bruge til noget, men grundet din titel herinde kunne han fristes til at tro at du ved hvad du snakker om... så vidt jeg har forstået.

Mht. størrelsen på vandvarmeren ville jeg ud fra personlige erfaringer også mene at 50L er lige i underkanten. Jeg ville derfor kigge efter en 110L model istedet; så er der vand nok til at i alle tre kan komme i bad uden at skulle udsættes for kolde gys.
Et par af indlægene burde vist fortsætte i over hækken.
Tænker iøvrigt bare, at om man har den ene eller anden størrelse vandbeholder må vel være lige dyrt i princippet, idet det er opvarmningen af den forbrugte mængde som koster. Endvidere vil en stor beholder have et forholdsvis større overfladetab, men det omsættes vel bare til rumopvarmning. Mener iøvrigt, a vores Metro var ca. 200 l, som kunne knibe til 5 pers. brusebad, så jeg ville ikke starte med at skrotte din "gratis" 300 l.
Om du så vælger den ene eller anden opvarmningsform er et spørgsmål om pris på brændslet, og den tid/energi du selv (og "hun") vil lægge i projektet. Samtidig skal du tænke på, at nogle af opvarmningsformerne kræver daglig fyring - det betyder også fyring med 39 i feber, det betyder også afhængighed ved ønske om vinterferie - ellers må du kombinere.
Når vi iøvrigt siger, at el er yt, er det jo meget spøjst, at vores "fine grønne vindenergi" bare sendes til Sverige for at opvarme dem - alene fordi vi har et hul i hovedet politik omkring vores afgifter. Jeg kan ikke se, at vi har bedre af, at forbrænde olie og gas, som naturen har været milioner af år om at producere, bare på grund af "kassetænkning" (og ja- jeg har også en fyringssæson brændt 16T brødkorn af, og slukket for billederne af sultne børn)
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej Gerhard.
Du behøver da ikke have dårlig samvittighed over af at brænde 16 T. brødkorn af, alene omkostningerne ved at sende kornet til de sultne børn overstiger langt værdien af kornet, som fødemiddel.

V.h. Håndværkeren
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis