At bo i en båd hele året...

Hejsa.

Vi går og rumler med tanken om at realisere en drøm - sælge huset og flytte ned i havnen. Naturligvis ikke i vores Albin, men købe en af de større motorbåde i 35-45 fods størrelse, som er isolerede, med oliefyr, brus/toilet og hele pivetøjet - 'egnet til beboelse' ifølge skibsmæglerne. I prisklassen 1 - 1½ mil. A'la vedhæftede billede. (den har næsten flere kvm. end vores rækkehus)

Vi vil gerne høre erfaringer fra nogle af jer, som bor eller har boet på jeres båd. Er det besværet værd? Ved godt at holdingtanken skal tømmes jævnligt, der skal ferskvand på, vaskemaskinen står i fælleshuset, men er der andre ting, der skal tages med i overvejelserne?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hejsa. Vi går og rumler med tanken om at... Vis hele indlægget
121 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nå håndværker , din håbløse romantiker, jeg kan faktisk godt følge dig, og mine drømme ligner dine en del, men vi er håbløst outdated og Albino har jo børn, og det er nok ikke en gammel ombygget kutter liggende for svej, de kunne ønske sig. Jeg gav ham et link, og der er da både der, jeg kunne leve med, f.eks et stålskib ved navn Hyacint, men jeg tror sgu' aldrig vi får taget beslutningen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Indrømmet Lynæs, det er nok lidt romantisk men også af praktiske årsager det skal være et træskiv. Jeg har tjekket det link du har givet Albino, men du kan da ikke mene at du vil bo i en blikæske som Hyacint.
Med hensyn til Lars og Elizabeth´ skrev jeg også at når de engang blev pensionister kunne de finde en god svaje plads.
Og det har da i mange år været en drøm at bo i et skiv når jeg blev Folkepensionist. Men nu har jeg fundet mit paradis på jorden her hvor jeg bor, så min Lejekontragt gælder til jeg skal bæres herfra i en etværelses med låg.
jeg ikke noget imod stålskibe, de bruges i stor udstrækning af handelsflåden, søværnet m.fl. Skulle jeg bo helårs ville jeg nok tænke en del i brugbarhed . Prislejet er også af betydning, da jeg ikke ville sælge huset, det er trods alt et dyrt eksperiment.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja, vi går i de samme tanker, om at bo fast om bord på båden.
Jeg kender én som bor fast på en sejlbåd på 39 fod.
Men jeg er enig i at en motorbåd er at foretrække, når nu man skal bo fast på den.
1 - 1½ mill., så prøv at se hvad du kan få i middelhavslandene.
Var det ikke noget med at bo i Kroatien ?

MACH

ARTHA - Bådudlejning
Kroatien? Så er der dæleme langt til arbejdet på Damhus Boulevard i Rødovre rolleyes

Men måske når vi engang bliver pensionister...

Vi tjekkede Lynæs' link til Struer ud, og blev faktisk forelskede i minestrygeren fra 'Sorte Sara', men er enige om at et træskib fra '41 er for stor en mundfuld, når vi begge arbejder fuldtids og har børn og hunde.

Den, vi har kig på (nej det bliver ikke lige dén, den er garanteret solgt inden vi får taget os sammen til at sælge huset) er denne her:

http://shipcenter.dk/script/site/page.asp?artid=300

Det eneste, den mangler, er vaskemaskinen og plads på fordækket til vores 405'er, når vi flytter.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Du er ikke bange for at du ikke kan opnå et personligt og hyggeligt præg på en båd hvor al plads er optaget af aptering ? Betragt det venligst som et seriøst spørgsmål.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hejsa.
Jeg har lidt erfaring med at bo i motorbåd, har boet der i 3 år. Hvis man ikke er for meget luksusdyr er det et dejligt nemt og et ukompliceret liv (og billigt).
En af tingene du skal sikre dig er at kan bunkre vand når der er lukket for vandet på broerne om vinteren. Her i Øer er der 8 både der er beboede hele året, og det med vandet løser vi ved at flytte tæt på toiletbygnigerne eller klubhuset om vinteren. En anden vigtig ting er et godt og stabilt oliefyr. Min erfaring med eget og andres oliefyr er, at det suverænt bedste fyr er et Stroco vandfyr. Stroco er monteret i næsten alle busser, og mange af delene som pumpe, tænding og dyse er std. oliefyrsdele. Varmluftfyr som Eberspacher og Vebasto har kun en levetid på 2 til 3 år til helårsbrug, og koster en formue i reservedele. Til eksempel kan jeg nævne at en motor til et Eberspacher koster 3600 kr, et gløderør koster 1600, men en motor til et Stroco koster 665 kr, og så er Stroco Dansk produceret, og dermed er det let og hurtigt at skaffe reservedele.
Hvis man som os ligger 25 m fra toilet og bad vænner man sig hurtigt til at smutte op på toilet og bad for at slippe for at tømme tank og fylde så meget vand på.
Is om vinteren er ikke noget problem. Vi har oplevet en istykkelse på 14 - 15 cm. Selv med så meget frost er skroget ikke frosset fast, der er ca 2 mm vand mellem skroget og isen.

Hilsen bjor
Lynæs:

Elizabeth er skingrende vanvittig, så hun skal hurtigt få sat sit personlige præg på skuden - om hun så skal tapetsere cockpitte med muselmalet...

Nej hvis du så vores hjem - og hvor vi i øvrigt færdes - ville du vide, at vi ret hurtigt får gjort stedet personligt (=rodet og den bærbare på sofabordet).

Vi var nede i Bertram'en i dag, og der er rigeligt plads til os - kabyssen er større end vores køkken, og der er dobbelt så mange badeværelser som i vores rækkehus (og opvaskemaskine).

Så hvis vi ikke havde haft vores datter på 20, som kan blive søsyg i et glas vand, boende hjemme, havde vi været forbi ejendomsmægleren i dag og sætte huset til salg.

Nu må det lige vente til vi har fået sendt hende ud i samfundet på fornuftig vis, så hun kan klare sig.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Albino dog!!!! få skubbet den gøgeunge ud i en fart!! :-) Vi droppede vort yngel som 14 og 16 årige!!! De er i dag endog meget vel etablerede og besøger frivilligt deres gamle forældre, til trods for den onde ungdom.

På et tidspunkt boede vi, moeren og jeg, i et lille sommerhus på 40-50 m2 i et par år eller mere. Det var absolut ikke den dårligste tid vi har haft.

Jeg ved ikke om det i længden kunne gå, men jeg tror det næsten.

Det er et spørgsmål om at sætte ambitionerne ned fsv. ang. udfoldelse inden døre. Man kan da ikke have en komsammen på 30 personer, som vi havde i afvigte weekend med 12 overnattende gæster på en båd, men hvor ofte er det nødvendig?

I dag har vi 300 m2 boligi høj standard, men ofte tænker jeg på, hvor enkelt det var de år i sommerhuset. Da kunne jeg hensidde i en stol og læse i en bog, uden at have dårlig samvittighed over det der egentlig burde ordnes hist og her.

Da jeg så den minestryger som der henvises til, blev jeg da ganske "verliebt" i dette skønne skiv, men da jeg ingen kendskab overhovedet har til det maritime, måtte jeg tage en lille hammer og slå mig i hovedet, for at komme til besindelse igen :-) Den kunne jeg sagtens se mig selv som heltidssømand på!!!
Jeg kunne svært godt tænke mig at se, hvad den videre skæbne bliver med dette skiv.

Hvis du kigger lidt til campingbranchen, vil du se, at der er utrolig mange remedier, der kan gøre hverdagen lettere på lille plads.

Skal man ikke bare se til at forfølge sine drømme, når de ikke er totalt urealistiske? Man dør dog sjældent af det, men måske hvis man ikke gør det?

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

til ktm.
Så køv dog skivet, får du problemer, så bare spørg forum, der kunne godt nok blive et skønt liv med den.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 101 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også