Afslutning af åbning af dobbelt mur - HASTER HELT VILDT!!!

Hejsa,

jeg har åbnet en dobbelt mur til en stor dør. På spærene på loftet har jeg sat to limtræsbjælker fast.

Nu vil jeg gerne have afsluttet væggen, så jeg kan få understøttet limtræsbjælkerne. Skal murstenene ligge på en speciel måde? Huset er fra 1934 og jeg kan se, at håndværkerne har vendt stenene, så den lange side peger over på den anden væg (stenene ligger på tværs), således, at hulrummet i væggen er aflukket fra oven.

- Er det nødvendigt at aflukke hulrimmet fra oven?
- Hvorledes kan jeg ellers få afsluttet væggen og få understøttet limtræsbjælkerne?
- Hvordan ville en murer gøre?

/Brian
Hejsa, jeg har åbnet en dobbelt mur til en stor... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for svaret!!!

Jeps. Du er på rette spor wink.

Jeg tager nogle flere billeder i aften, hvor man kan se limtræsbjælkerne.

Det kan godt være, at jeg skal have uddybbet 1½ stens princippet lidt.

Jeg bruger bare alimindelig 50/50/700 universiel mørtel fra Jem & Fix (de gule poser). Er det godt nok?

Med venlig hilsen
Brian Andersen
Hejsa igen,

så lykkedes det at få taget et par nye billeder wink.

Jeg håber de bringer lidt mere klart lys over min opgave.

Altså kort fortalt. Jeg skal have understøttet limtræsbjælkerne. Hvordan skal jeg bytte endevæggene op med mursten? Og, skal væggen lukkes af i toppen? Det er de øvrige vægge, hvor stene ligger på tværs.

Godnat
Brian
Kan du ikke bare mure helt op mod limtræsbjælken i noget stærk mørtel? Du skal selvfølgelig være omhyggelig med at hele stenen er helt oppe og røre bjælken.

hvor tykke er de øvrige vægge?
Hejsa,

og tak for alle Jeres svare!

Mine vægge er 32 cm tykke.

Vil en 50/50/700 universiel mørtel fra Jem & Fix være stærk nok?

Hvordan løfter jeg en mursten helt op til limtræsbjælken?

Skal jeg afslutte væggen ved at aflukke fra toppen? Sådan ser de øvrige vægge nemlig ud...?


Jeg tænkte på en anden løsning, at jeg kunne banke træ ind i mellem væg og limtræsbjælke?

/Brian
Jeg ville blande en mørtelblanding med 1 del cement og 3-4 dele sand og så en smule af din universalmørtel til at gøre mørtelen mere smidig. Bland den i en konsistens så den er til at arbejde med. Ikke for tykt da sand og cement hurtigt bliver "suget død" og ikke så tyndt at det er helt flydende. Du murer først så tæt op mod bjælken som du kan, hvorefter du evt. kan sætte nogle små kiler i fugen (hvis du ikke kan holde stenen på plads på anden vis), mens du efterfuger med en fugeske i den rette tykkelse.

Med hensyn til det med den sten på tværs er det svært at sidde her og sige hvorfor det er lavet sådan, men hvis du gør det på samme måde, som i resten af huset kommer du nok ikke helt galt afsted.
Annonce
Tak for Jeres mange gode forslag!

Kan jeg bruge støbemix med 4mm kornstørelse i blandet lidt mørtel? Eller skal jeg blande cement, sand og lidt mørtel?

Jeg skal prøve at se, om jeg kan sætte en kile ind til at understøtte murstene, som kommer til at understøtte limtræsbjælken. Jeg fornemmer allerede, at det bliver svært (o;

/Brian
Men hvorfor mure stenen helt op under drageren?

Hvorfor ikke bare mure stenen i, så der kommer en normal fuge mellem sten og bjælke. Bjælken understøbes derefter med en jordfugtig beton.

Det kan være at undersiden af bjælken lige skal have slået lidt murpap på.
Ahhh, jeps. Det virker noget nemmere! Jeg har sat murpap på undersiden af bjælkerne. Det vil sige, at det er tagpap, som jeg har brændt fast.

Kan betonen være støbebeton 4mm kornstørelse?

/Brian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis