Guide til 1.gangskøber

Hej Alle LDS'er

så er den gal igen, jeg behøver jeres hjælp. jeg er ved at købe min første båd, en Bayliner 2052 med indenbordsmotor. Men nogen siger at jeg skal holde mig langt væk fra de både med indenbordmotorer, Er det rigtigt? Hvad skal man kigge efter når man køber en båd.? Den jeg er brændt varm på er en der har ligget i ferskvandet i et godt stykke tid, tror ikke at den har været taget op. Skal sådan en ikke vinterkonserveres? Det er en rigtig fin båd, men det bykymre mig at den har lagt i vandet i lang tid!

Takker for hjælpen

NTvede

Hvad skulle jeg dog gøre uden alle jer LDS'er. Tak for hjælpen!
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej NTvede,

-selvom jeg ikke har den store erfaring, så er jeg alligevel blevet klogere.

Blandt andet er der noget der hedder gavanisk tæring, også i ferskvand ! - så tjek at båden har anoder og at de er i god stand, ellers kan du senere bliver overrasket over hvilken skade manglende anoder kan udrette.
Selv opdagede jeg i påsken at min skrueaksel næsten var tærret over lige udenfor stævnrøret.
Båden havde en helt ny anode på da jeg købte den og ande ingen uråd, selvom der ved siden af båden lå et metalbånd fra en anode uden bly på.
Jeg købte båden for 3 år siden, så der er ikke så meget jeg kan gøre nu, andet end at få skiftet akslen.
Tjek din skrueaksel lige efter sævnrøret.

Prøv ogås at besøge en site der hedder fpn, de har en bådafdelig, og her er der en guide: Gode råd, når du køber brugt båd http://fpn.dk/motor/bad/

Med henblik på vinterkonserveringen, så vil jeg mene at det er endnu vigtigere i ferskvand, idet ferskvand fryser til is ved en lavere temperatur end saltvand.

>>Hilsen Lars cool
hej .
selvfølgelig skal alt vedligeholdes, og det havde nok været klogt at ta' båden på land om vinteren. I dette tilfælde ville det ha' været mere overskueligt med en påhænger, som var vippet op. Det er et enormt arb. at tjekke om noget har taget skade, så prisen skal under alle omstændigheder langt ned. Et andet problem kan være reservedele, hvis noget er defekt. Kender personligt en i Bogense, som har ventet mere end 2 år på et manifold til motoren i hans Bayliner. Man har på fornemmelsen at bådfabrikanterne, søger tilbud på x antal motorer, snupper det billigste tilbud, og næste gang er det et andet mærke der vinder. Værst er det hvis motorerne på nogen måde er tilpasset bådene, så findes de kun i få eksemplarer og med kun få chancer for reservedele. Det gælder som regel kun for mariniseringsdelene.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hej
hvis jeg ikke tager meget fejl er båden med drev så det udvendige kan inspiceres på samme måde som en påhængsmotor.
det er ikke dårligt i sig selv at båden har ligget i vandet vinteren over, her hvor jeg bor har der ikke været is på vandet(nævneværdigt)og båden kan jo være vedligeholdt og gjort vinterklar alligevel.
Det absolut dyreste på en sådan båd er motoren , så derfor er det klogeste at finde en god bådmekaniker ,og få ham til at kigge motoren efter.
skroget går du efter for bløde steder ,store ridser og andet der ser anderledes ud,dette gøres på land(mængden af begroning på bunden giver et fingerpeg om vedligeholdelsesstandarden
Hej Igen

Jeg har lige fået at vide, at båden har stået på land i et halvt år. ude på en mark uden pressening. motoren kan ikke starte, da starteren er gået. Er det stadig ok eller skal jeg finde en anden båd? Det lyder ikke som om han har rørt ved den overhovedet og mon den er vinterkonserveret?

tja
hvordan er prisen i forhold til andre på markedet? altså bayliner
hvordan ser den (båden) ud?
er det lige præcis sådan en du gerne vil have?
hvad kan du selv lave?
vil sælger garantere motoren kan køre?
hvis prisen er rigtig er det ikke nok til at dømme den ude at den ikke er overdækket eller konserveret, du ved jo reelt aldrig hvordan ting er blevet holdt.
Annonce
Det er sørme svært, for det er sådan en båd vi altid har drømt om. Sælger siger at han ikke vil stille nogen skriftlig garanti, men at motoren INTET fejler. men jeg vil nødig bruge 100.000 ekstra på en ny motor, fordi at han ikke var ærlig. Hvad med el-delen i sådan en båd, kan det ikke tage skade ved regn og at stå ud i længere tid. Det eneste der gør, at jeg er i tvivl om båden er motoren. kan jeg selv finde ud af at tjekke den?

hej ntvede
er det båden fra silkeborg til 59900?
en mulighed er hvis du er sikker på at du vil ha den, aftal at sæt en starter på hvis motoren starter og kører er det fint. hvis ikke piller du starteren af igen,
hvis ikke han vil være med til det så glem båden, eller tryk prisen(forudsat det er den til 59900.)
i forhold til el det kan jo tåle fugt i en båd men har den stået helt åben
Hej igen

Ja det er den til de 59900, men jeg tror ikke at det er mig, sådan en mishandlet båd. Man behandler ikke en båd sådan. Hvis jeg nu gør det med starteren, hvor finder jeg så sådan en?

Tak for hjælpen

hej ntvede
goggle merchruiser find en forhandler i nærheden og ring til ham ,ulempen er jo at du risikerer at stå tilbage med en starter, jeg kan godt se at det ser billigt ud MEN det koster at lave båd .jeg tjekker lidt på nettet og vender tilbage
Tusind tak for hjælpen

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis