Energirapport, hvad fortæller den

Min søster står for at købe et hus og sælger vil gerne for et nedslag i prisen, undgå udgiften til energirapport.
Lige nøjagtig hvad fortæller en energirapport ?
Det er et hus fra 89, med brændeovn og de sidste 2 års forbrug ser meget fornuftigt ud, lige som isoleringen. Men hun ( og jeg ) er ikke helt sikre på om det er en god ide at spare de penge. Og ja ja vi ved godt det er lovpligtigt, men hvis man nu kan spare - vi er jo jyder med stort J..... smile
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvorfor vil sælger spare udgiften???
Han er jo forpligtet ifølge lovgivningen til at skulle betale denne og den koster jo kun ca. 2000 kr. SÅ jeg ville klart tage den.

/Claus

Morten
Ja der talles jo meget om denne rapport !
Da jeg solgte mit hus for et par år siden var rapporten ikke noget vær set med mine øjne, men måske med købers !

Jeg kendte jo huset og vidste at det eneste der reelt var at spare på var et spare toilet ! og så nye vinduer, man det vidste både køber og sælger jo godt da mine vinduer reelt var udskiftningsklare da jeg købte huset ca 9 år tidligere, men ved at holde dem så var deres stand ikke forværet væsentligt i de år. Og så kunne køber jo selv bestemme udseende og opdeling osv. på vinduerne, det er nu tre år siden men de er fortsat ikke skiftet.. Så lidt pleje kan udskyde en udskiftning i mange år..

Men ellers havde rapporten et forslag om at isolere under det store terasse vindue, men for at få plads til dette så skulle radiatoren jo lige flyttes... så totalt set et urealistisk forslag..

Men mit hus var også efter isoleret med 300 mm ekstra på loftet osv. så der var ikke noget at pege fingre ad.

Problemet er at der ikke undersøges hvorvidt den isolering er i huset også er korrekt monteret, er der kuldebroer osv.. Gaber isoleringen ?? er der isoleret ordentligt under gulvene osv...

De undersøgte huse inddeles i energi grupper, svarende til de energi forbrugs grupper vi kender fra fx hårdehvidevarer. Og mit tilfælde var klassen jo et klart A og her er der jo heller ikke meget at komme efter. Et hus fra 86 bør mindst komme i klasse B men reelt skal de enkelte dele gåes efter kvalitetsmæssigt for at få et billede af hvad der skidt og hvad der er godt. Du vil jo ikke ændre på vindues arealet bare for at spare noget energi til opvarmning...

Så er du i tvivl så få lavet rapporten, er du sikker på at huset er fin så glem det bare.. Jeg er ikke sikker på at du kan bruge rapporten til noget. Men måske har jeg taget
fejl.

Venligst Njord wink

MVH Njord
Det var det jeg sagde til min søster "de er så kvikke på LDS, så der får vi hurtigt svar smile" . Man kunne jo godt "mistænke sælger" men der er nu ikke noget der, den indgår som " et forhandlingspunkt om prisen". Med de varme regnskaber der er lagt for dagen, ville evt. energibesparende foranstaltninger vare MANGE år før de er hentet hjem. Jeg havde på fornemmelsen rapporten "bare" drejede sig om energibesparende foreslag og ikke meget andet. Man må jo også gerne selv tænke lidt i dag eller hva smile. Skifte vinduer som ikke fejler noget og lign. er jo halv gak efter min mening. Det koster jo også energi at fremstille dem, så hellere tage cykelen på arbejde biggrin
Selv på et gammelt hus er det ikke altid, rapporten kan bruges til noget - Vores gamle hus fra 1937 med tilbygning i gasbeton fra 1960 fik som primær anbefaling at isolere gasbetondelen udvendigt, på trods af, at dette ville medføre en facade, der ikke er plan!! Samtidig ville tilbagebetalingstiden på investeringen nærme sig 30 år, mens andre investeringer, der var tjent hurtigt hjem, ikke blev anbefalet eller i det hele taget nævnt! Alt i alt var forslagene enten tåbelige eller så åbenlyse, så jeg selv kunne regne dem ud! Baseret på dette ville jeg ikke bekymre mig om den rapport.

Jeg mener dog også, sælger i energimærket skal udfylde en række oplysninger om konstruktionen (fx om der er hulmursisoleret o.s.v.). Disse ting kan det måske være meget rart at have på skrift, hvis man bagefter vil kunne "komme efter" sælger (selvom det sikkert alligevel i praksis er udelukket). Men mon ikke det kan klares uden ekspertbistand - man kan jo bare selv udfylde i en kopi af formularen!

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Det er jo kun energien der tages hensyn til ikke om det rent faktisk kan lade sig gørre eller om det har et udseende der kan fungere i praksis. Men det er på sin vis hvad det er at det evt kommer til at se fjollet ud, det vil jo afhænge af de øjne der ser projektet..

Men at den eksisterende konstrujtion ikke gåes grundigt efter, det er dog mit værste ankepunkt. Jeg så jo selv hvor hurtigt denne gennemgang af mit hus blev foretaget..

Han var igang og havde optalt antallet af vinduer og kigget lidt på huset udefra, ad jeg kom hjem til den aftalte tid. I løbet af mindre end halvanden time, nok nærnmere een time, efter jeg var kommet hjem var huset gennemgået i forhold til energi og tilstandsrapport.
Dette gennemgik vi så bagefter og jeg måtte belære ham om at mine mure ikke var angrebet af murbier... Og da vi kiggede på det, ja så var det jo rigtigt at der var enkelte fuger der var faldet lidt af på vestgavlen men ingen murbier.. De burde så måske fuges om men det havde jeg heller aldrig skjult eller benægtet. Han havde ret i at selve sternbrædderne havde set bedre dage men dette var heller ingen overraskelse for hverken mig eller køber.

Køber er forøvrigt bygningsingeniør.. Og huset fra 70'erne så han må jo siges at kende lidt om hvad der kan være galt med huse i den alder. Efter min mening er mange af huse i den aler måske nok enkelt bygget men de er tilgengæld også oftest ærlige, tingene er ikke mere end de giver sig ud for at være!

Venligst Njord smile

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis