Ja der talles jo meget om denne rapport !
Da jeg solgte mit hus for et par år siden var rapporten ikke noget vær set med mine øjne, men måske med købers !
Jeg kendte jo huset og vidste at det eneste der reelt var at spare på var et spare toilet ! og så nye vinduer, man det vidste både køber og sælger jo godt da mine vinduer reelt var udskiftningsklare da jeg købte huset ca 9 år tidligere, men ved at holde dem så var deres stand ikke forværet væsentligt i de år. Og så kunne køber jo selv bestemme udseende og opdeling osv. på vinduerne, det er nu tre år siden men de er fortsat ikke skiftet.. Så lidt pleje kan udskyde en udskiftning i mange år..
Men ellers havde rapporten et forslag om at isolere under det store terasse vindue, men for at få plads til dette så skulle radiatoren jo lige flyttes... så totalt set et urealistisk forslag..
Men mit hus var også efter isoleret med 300 mm ekstra på loftet osv. så der var ikke noget at pege fingre ad.
Problemet er at der ikke undersøges hvorvidt den isolering er i huset også er korrekt monteret, er der kuldebroer osv.. Gaber isoleringen ?? er der isoleret ordentligt under gulvene osv...
De undersøgte huse inddeles i energi grupper, svarende til de energi forbrugs grupper vi kender fra fx hårdehvidevarer. Og mit tilfælde var klassen jo et klart A og her er der jo heller ikke meget at komme efter. Et hus fra 86 bør mindst komme i klasse B men reelt skal de enkelte dele gåes efter kvalitetsmæssigt for at få et billede af hvad der skidt og hvad der er godt. Du vil jo ikke ændre på vindues arealet bare for at spare noget energi til opvarmning...
Så er du i tvivl så få lavet rapporten, er du sikker på at huset er fin så glem det bare.. Jeg er ikke sikker på at du kan bruge rapporten til noget. Men måske har jeg taget
fejl.
Venligst Njord