Fjernelse af store træ rødder i have

Hej jeg skal ha fjernet nogle store træ rødder i min have er der en som har en god løsning til det uden at skal til at grave med en skovl

Hilsen Lars Krogh
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er unægtelig nemmere med en spade...*GG*
Overvejet, at få en med en rodfræser ud og gøre det????

Sniffer  
Hej Lars.
Nu er det spørgsmålet hvor stor den rod er og om stubben stadig står i vejen.
Jeg har løftet nogle gamle æbletræs rødder med stub op af jorden, og det startede egentlig som et eksperiment men det virkede ganske godt.
Du skal lave en trebenet buk over roden af nogle 10x10 cm stolper, ca. 2,5 m. høje. heri anbringer du en to tons niktalje eller kædetalje. Grav lidt fri omkring stubben på den ene side så du kan få en strop rundt om en tyk rod. sæt taljen på og træk så den virkelig står i spænd, forlad den og lav noget andet, efter en times tid går du ud og spænder den hårdt igen, o.s.v. så kommer den op stille og roligt. Er jorden meget hård omkring roden kan du gennem vande den så det blivet lidt sumpet (der skal meget vand til)

V.h. Håndværkeren
Lej en rodfræser...

Jeg fik fællede 19 træér i min have sidste sommer.. og begyndte at grave dem op selv.. men da jeg kom til de store kunne jeg ikke mere.. så prøvede jeg med traktor.. osv.. tilsidst gav jeg op og ringede efter en rodfræser.. jeg blev godt nok imponerede, det er en sej maskine.. han fjernede bamus og hele lortet.. alt var væk da han kørte, klar til at anlægge græs plæne.. det kostede ca 2000 kr for en halv dag, og så skulle jeg ikke tænke mere på det.. men det havde været noget billigere at leje en selv, og slippe for mandens timeløn, men kendet ikke så meget til den slags maskine før..

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
De er nogle store rødder på ca 50cm i diameter så det er helt udelukket at begynde at grave dem op jeg måp se om jeg kan finde et sted at leje sådan en maskine

Hilsen Lars Krogh
jeg vil nu også vælge at få dem gravet op. Har lige fået gravet 6 stykker op i haven en mingraver kunne klare det ø 45 cm
Jeg ville nu stadig anbefale min metode, for ventetiden kunne bruges til ØL pauser ! *GG*
Ja Håndværker, jeg kender ikke ordet pause rolleyes Sniffer en gammel spade til at fjerne jord og sten og så min gamle ny slebne telefonspade til at hakke rødderne over med, så er det det Mvh.

Benny N.
Ja jeg læser lige nu at Lars skriver at rødderne er ca. 1/2 m. i diameter, vel det sige at stammen har været ca. 8-10 m. i diameter ?

Benny N.
Hej Benny.

Vil det sige at det er arbejde for dig at drikke en ØL ?
Eller gør du som jeg, der med held kan nå at drikke en pensionist kasse ØL (6 stk.)på et år, altså hvis jeg er rigtig heldig.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis