Problemer ved koldstart af diesel

Hejsa.

Har en Nissan Sunny 1,7 diesel, der har som overskriften antyder, har problemer ved koldsart.wink

Den starter fint med forvarming, men går i stå efter ca 10 sek, hvis der ikke gives 1/4 gas i et par minutter.. (Dem bruger jeg til at begynde at kører i..)

Hvis den når at gå i stå, så skal starteren motioneres med 1/4 gas til motoren starter..

Den ryger (blåt) MEGET og brokker sig MEGET..

Når motoren er varm, så hikker den ikke og trækker/starter fint. Går ikke i stå i tomgang.

Problemet er det samme lige meget om det er frost eller "varmt" i vejret..

Hvad kan der være galt.. Motoren har kørt 390.000 km.

Håber at der er en der lige ved hvad mit problem er..
Hejsa. Har en Nissan Sunny 1,7 diesel, der har... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej KTM.

Det med hullet i fødeledningen. Hvis den pumpe der sad på Mercedesmotoren er af den 'selvudluftende' skal den selvsagt ikke. Eller vendt om, hvis den er så gammel at gløderørene er af den type der sidder i serie (1,2 volts typen eller 'hårnålstypen') vil det nok knibe gevaldigt.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Thansen og højer dele er noget skramel
Havde tre kaburatorflanger en fra højer og to fra thansen.
De havde det til fælles at de kun holdte cirka 10 meter lige fra indkørslen og ind i garagen også kunne man begynde forfra med at skille det hele ad igen.
På de 10 meter forsvandt alt hvad der havde med gummi at gøre på flangerne så man kun havde en klump gammel jern tilbage
Det var en fætter fra 80erne, der døde midt i arbejdet, altså med varm igangværende motor. Det er derfor jeg har fået den ide, at det slet ikke kan lade sig gøre at køre med et hul på sugesiden. Min dieselforstand er dog meget begrænset.
Da hullet meget langt om længe blev fundet og tætnet startede den nogenlunde omgående igen, og kunne selv lufte sig ud.
Meget pinligt måtte jeg opgive at finde fejlen og måtte tilkalde maskinsmeden :-( , men han var også meget længe om at finde fejlen :-)
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej igen KTM.

Mercedes laver utroligt mange motortyper så en motor fra 80'erne siger ikke så meget.

Ja, det kan være/er svært og holde liv i motoren, undtagen når tanken sidder højere end diselpumpen. Der løber 'føden' jo selv ned til diselpumpen, det opdager man ved at diselolien siver ud. En meget typisk fejl, der giver startbesvær om morgenen, er den med det lille hul der gør at diselolien stille og roligt løber tilbage i tanken om nattens løb og erstattes af luft.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Modstad i et og kun et gløderør er ca 1 ohm.
Hvis du skifter gløderør så skift alle på en gang.
hvis du selv kan skifte dem er det ikke dyrt at skifte et enkelt men pas på de er sarte og er mekanikeren på banen ja er han en god mekaniker anbefaler han at skifte dem alle på en gang er han af den dyre slags tager han et af gangen. under alle omstændigheder er det bedst at skifte alle fordi ydelsen falder med alderen og er de ikke skiftet nogensinde er det helt klart på tide. mvh erik
Annonce
Hej ErikAmdi

Det du nævner med at ydelsen falder hen ad vejen, har jeg spurgt flere om, men har aldrig fået noget egentlig svar.
Jeg undrer mig over, hvad der sker, så ydelsen falder?

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Når strøm paserer en modstand flyttes elektroner løse eller svagt bundne elektroner flyttes med og metallet svækkes efterhånden bliver stedet varmere fordi modstanden bliver mindre og en kortslutning er nært forstående når den endelige kortslutning finder sted brænder modstandstråden over og forbindelsen afbrydes dermed virker gløderøret ikke mere. dette sted kan lige så vel være i stykket hvor topstykket køler gløderøret og derfor efterdom strøm er doven og bruges det nemmeste sted placeres varmen med stor sansynlighed et forkert sted og ikke længere i spidsen af gløderøret.
Dette er en simplificeret forklaring.
med venlig hilsen Erik
Du skriver at den trækker ok.
Hvis flammeskiverne under dyserne ikke er tætte længere kan der opstå problem som du har beskrevet. i 9 ud af 10 tilfælde kan du efterspænde dyserne MED MOMENTNØGLE OG RETTE MOMENT. hvis det er dette der er problemet slipper der ved kold motor en lille smule luft ud under kompresionen. Det med moment gælder iøvrigt også gløderør.Der er ikke noget forgjort i at skifte gløderørene under alle omstændigheder. og skal du på værksted så kan de ligeså godt kontrolere ventiler efterspænde dyser og topstykke hvis det aligevel skal ske omkring 200000Km iflg reperationsmanual.
Bilen var hos min mekaniker i går for at få nye dæk.. (250 kr for 4 nye dæk/montering/afballacering)

Han sagde at det var nye gløderør der skulle til, så nu venter jeg på at få dem hjem.. Så skifter ham dem uden beregning.

Og så krydser jeg fingre..

Han (mekanikeren) fandt ikke andre fejl ved brændstofsystemet, så må jeg jo stole på at det er gløderørene, der driller.

Dyser er ok og ingen utætheder. Han nævnte dog filteret som en mulighed. Det blev skiftet for ca 3500 km siden

Det med den strømforklaring, har jeg også selv tænkt på, men da jeg ikke kendte modstanden i et normalt fungerende gløderør, så kunne jeg ikke konkludere noget ud fra min måling..
hej

Af med strøm broen til gløde rørene, en ledning tages fra plus polen på batteriet og røres på hvert enkeltgløderør. hvis de gnister er de brugbare. men et dødt rør vil ikke gnistre

gitcar
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis