Hjemmebyg af et lille monster

Hej alle på LDS

Jeg sad her en dag og kiggede på DBA.dk, og der faldt jeg over en "lille" tingest. (se billede) den er udstyret med en Volvo B20 motor og Gearkasse.
Mine spørgsmål er:
Hvad koster sådan en at bygge?
Hvor lang tid tager det ca. at bygge sådan en?
Hvor kan man købe motorer (ud over DBA)?
Hvilket udstyr skal man bruge?
Hvor kan man lære at svejse?
Hvor let er det at lære at svejse/ at svejse, har fået at vide begge ting er meget lette?

min fætter er udlært smed, og han er god til det! men desværre arbejder han på maskinstation, og det er meget meget tidskrævende.. æv æv

Flere spørgsmål kommer, som jeg finder ting jeg søger svar på. (hvis i kan svare på dem smile )

jeg ved godt den ser rodet ud men det bliver min eventuelle ikke! og den bagende er forfærdentlig

Tak tak tak til dem der giver sig tid og svarer på mine spørgsmål, håber dette projekt kan blive virkelighed!
på forhånd tak
Jeppe,
der ingen erfaring har :o
Hej alle på LDS Jeg sad her en dag og kiggede på... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Altså elektrodetykkelsen kommer an på hvilket svejseværk du endeligt bestemmer dig for. Et på ca. 150 Amp, vil jeg mene kan klare gods mellem 2 - 8 mm.. Her kommer elektrode størrelsen igen ind i billedet, til 2 mm plade kan det være du skal bruge en 1,6 mm elektrode, og til det helt store 8 mm, skal du ca. bruge en 3,2 mm.. Sååh, det er ikke sådan lige at svare på smile

- Men for at svare på dit spørgsmål:
Så vil jeg tro en 2,5mm elektrode, vil være fin til all-around brug..
jamen tak, vil nok prøve at svejse lidt hvis jeg kan komme til det i morgen på det der er til rådighed (et fra ESAB) forhåbentlig svejser det også 2,5 mm, og så teste svejsningerne... se hvad de holder til..
En 2mm elektrode er ikke specielt men at få til at tænde og svejse med. Pinden er for tynd.

At starte op på tror jeg 2,5 mm og 3,25 er de bedste valg.

At svejse med elektrode er ikke nær så nemt som at svejse med CO2. CO2 kræver at der ikke blæser, og hels inden dære for at beskyttelsesgasserne ikke blæser væk. Med elektroderne skal du banke slagger af efter hver svejsning.

Har du muligheden er det at foretrække med en CO2. Men koster en hel del mere.

Husk svejsehandsker og en ordentlig svejsehjelm. Du skal IKKE kigge direkte på lysbuen, ej heller ved hæftninger osv. Svejse øjne er ret smertefulde og unødvendige.

Svejsesprøjt er varm... Husk svejsehandsker og tøj der er egnet til svejsning.
Pas på med at få svejsesprøjt og varme slagger i skoene... Det er meget ubehageligt.. og giver trælse brændvabler.

Husk lige at du skal passe på brandfaren... Også når du kører med vinkelsliberen efterfølgende.

Hvad angår jern, kan du sikkert med fordel hente nogle profilrør hos en skrothandel. Evt har de konstruktioner du vil kunne bruge direkte til dele af "Monsteret" Fx siksak mønsteret... Husk at slibe rust væk hvor du skal svejse.... Ellers vil din elektrode ikke tænde....

Elektrodetype vælges efter materiale type og hvilken måde der skal svejses.. I dit tilfælde vil jeg vælge en universal elektrode. Hos ESAB hedder den vist 4616. Böhlers nummer/navn kender jeg ikke.

Billige elektroder kan sprøjte mere end en højkvalitets vare... men ud over ubehaget ved de varme sprøjt er der ikke den vilde forskel.

MVH Njord
Citat fra njord

En 2mm elektrode er ikke specielt men at få til at tænde og svejse med. Pinden er for tynd.

At starte op på tror jeg 2,5 mm og 3,25 er de bedste valg.

At svejse med elektrode er ikke nær så nemt som at svejse med CO2. CO2 kræver at der ikke blæser, og hels inden dære for at beskyttelsesgasserne ikke blæser væk. Med elektroderne skal du banke slagger af efter hver svejsning.

Har du muligheden er det at foretrække med en CO2. Men koster en hel del mere.

Husk svejsehandsker og en ordentlig svejsehjelm. Du skal IKKE kigge direkte på lysbuen, ej heller ved hæftninger osv. Svejse øjne er ret smertefulde og unødvendige.

Svejsesprøjt er varm... Husk svejsehandsker og tøj der er egnet til svejsning.
Pas på med at få svejsesprøjt og varme slagger i skoene... Det er meget ubehageligt.. og giver trælse brændvabler.

Husk lige at du skal passe på brandfaren... Også når du kører med vinkelsliberen efterfølgende.

Hvad angår jern, kan du sikkert med fordel hente nogle profilrør hos en skrothandel. Evt har de konstruktioner du vil kunne bruge direkte til dele af "Monsteret" Fx siksak mønsteret... Husk at slibe rust væk hvor du skal svejse.... Ellers vil din elektrode ikke tænde....

Elektrodetype vælges efter materiale type og hvilken måde der skal svejses.. I dit tilfælde vil jeg vælge en universal elektrode. Hos ESAB hedder den vist 4616. Böhlers nummer/navn kender jeg ikke.

Billige elektroder kan sprøjte mere end en højkvalitets vare... men ud over ubehaget ved de varme sprøjt er der ikke den vilde forskel.

jamen tak,
den med brillerne og handskerne/tøjet vidste jeg godt, har jo set diverse programmer i tv, f.eks. Wheeler Dealers.... sjovt lille program..

og igen tak til jer der giver jer tid til at hjælpe mig med mit projekt.. det skal nok gå!! biggrin
Citat fra KimArndt

Edit:

Fandt lige det her på P-lindbergs shop:
http://www.lindbergshop.dk/shop/productinfo.asp?id=880
Umiddelbart er det et bedere køb.. Men prøv at kigge dig lidt omkring inden du bestemmer dig..

tak for linket, ja det ser jo umiddelbart rigtig godt ud til den meget lave pris..
jeg må finde ud af at få kigget alle mulighederne igennem..
Annonce
update!

det viser sig, at min bedstefar har et ordentligt elektrode svejse anlæg, han fortalte at han for en del år siden svejsede en noget på en vogn til en traktor og det har holdt.. og han har en masse elektroder liggende, han siger jeg bare kan bruge dem biggrin så nu er jeg glad, skal få svejset lidt når vejret er bedre...
lang tid siden.

har ikke fået svejset endnu (tid er penge :p )
men det kommer, lige p.t. er jeg ved at tjene lidt penge, til dele. og et brugt co2-svejseværk var jo ikke helt ved siden af, så det er en ting jeg sparer sammen til. men det viser sig, at en af mine andre venner kan svejse og har adgang til co2 . så hans hjælp ville jo være god - især fordi han har lidt mere tid. biggrin
glæder mig. cool
RFOAT:
Hvis det har nogen interesse, så kender jeg ejeren af det kørertøj, du har billeder ind af. Så kan da spørge ham, hvor langt tid det har taget af lave "bæstet". Motoren er iøvrigt en 2.0
Citat fra billito

RFOAT:
Hvis det har nogen interesse, så kender jeg ejeren af det kørertøj, du har billeder ind af. Så kan da spørge ham, hvor langt tid det har taget af lave "bæstet". Motoren er iøvrigt en 2.0

ja en b20 er en 2.0 , ved jeg godt biggrin men ja, kunne da godt være interesseret?

- og desuden, har valgt at "layoutet" bliver anderledes. motor fra en lille forhjulstrukken bil, placeres i bagenden, og baghjulstræk. + "rullebur"
Køretøjet er et han har købt, så han har ikke selv lavet den, men den skulle være lavet på en mdr af 2 mand, der har arbejdet på den efter fyraften.

rammen er vist en gammel el-mast, der er påsvejset motorophæng. styrtøjet/kardanen er fra samme bil som motoren..

pladetykkelsen er ca 3 mm. Co2/elektrode er brugt..

Den er for let til den motor der sidder på, men kan fan.. kører stærkt.. smile

Vejer ca 150 kg
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis