Hjemmebyg af et lille monster

Hej alle på LDS

Jeg sad her en dag og kiggede på DBA.dk, og der faldt jeg over en "lille" tingest. (se billede) den er udstyret med en Volvo B20 motor og Gearkasse.
Mine spørgsmål er:
Hvad koster sådan en at bygge?
Hvor lang tid tager det ca. at bygge sådan en?
Hvor kan man købe motorer (ud over DBA)?
Hvilket udstyr skal man bruge?
Hvor kan man lære at svejse?
Hvor let er det at lære at svejse/ at svejse, har fået at vide begge ting er meget lette?

min fætter er udlært smed, og han er god til det! men desværre arbejder han på maskinstation, og det er meget meget tidskrævende.. æv æv

Flere spørgsmål kommer, som jeg finder ting jeg søger svar på. (hvis i kan svare på dem smile )

jeg ved godt den ser rodet ud men det bliver min eventuelle ikke! og den bagende er forfærdentlig

Tak tak tak til dem der giver sig tid og svarer på mine spørgsmål, håber dette projekt kan blive virkelighed!
på forhånd tak
Jeppe,
der ingen erfaring har :o
Hej alle på LDS Jeg sad her en dag og kiggede på... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra KimArndt

Lige lidt mht. svejsningen, du burde nok bruge et elektrodesvejseværk til at svejse den bærende konstruktion sammen. Af den simple grund, at hvis du skal have en CO2 svejser der skal klare 3-4mm gods, som du nok skal bruge, så koster det relativit mange penge.
Hvis du derimod køber et elektrode svejseværk kan du få samme kraft for en brøkdel af hvad en CO2 koster..

Men du skal selvfølgelig lige lære at svejse først... :-)


tak, det pointerede min ven der kan svejse til mig for 1 time siden, han sagde en co2 til stærk svejsning ligger nok på over 10000
så det er da helt klart for mig nu hvad der skal bruges :eek:
Jep, det var lige hvad jeg mente.. Gå ned til fætter Harald og find et elektrode svejsevæk til en 600 - 700kr, og en masse elektroder, så er du allerede godt på vej.. Så skal du bare have noget at svejse sammen så du kan lære det.. Nemmeste måde at lære at svejse på er nok, at læse lidt, prøve lidt, læse lidt og så prøve noget mere.. Det var i hvert fald sådan jeg lærte det..
ok mange tak..
al viden kan jo bruges!

så nu skal jeg finde nogle bøger, måske nogle gode sider her på vores dejlige internet? wink
Jo, internettet kan klart anbefales, du kan jo se film, billeder og snakke med andre om dine problemer og oplevelser.. Det er en fantastisk opfindelse det der internet.. hehe :-)
Citat fra KimArndt

Jo, internettet kan klart anbefales, du kan jo se film, billeder og snakke med andre om dine problemer og oplevelser.. Det er en fantastisk opfindelse det der internet.. hehe

yes, det er så sandt.
kender du nogle sider hvor jeg kan se noget jeg ka lære af?

og forresten er MIG svejsing og elektrode svejsning det samme?
Annonce
Citat fra KimArndt

Gå ned til fætter Harald og find et elektrode svejsevæk til en 600 - 700kr, og en masse elektroder

ok, tjekkede hans hjemmeside biggrin
elektrode svejseværk: 698,-
elektroder 100stk 2mm: 129,-
elektroder 320stk 2,5mm: 369,-
elektroder 190stk 3,25mm: 299,-
elektroder 120stk 4mm: 329,-

alt i alt hvis jeg køber det hele: 1824,-

hvilke elektroder skal jeg vælge til at starte med - altså før selve projektet er startet i praksis?

og tak for links smile jeg får topkarakter i engelsk i skolen så det går wink
puha, den fra miller må jeg se at få printet ud, for jeg kan ikke klare at læse sådan noget på pceren....

update
så har jeg snart alle dem fra esab.dk
Hehe, rolig.. Jeg sagde godt nok en masse elektroder, meen der er ingen grund til at købe ~750 elektroder, så tror jeg du bliver en gammel mand inden du er færdig med at bruge dem :p

Men som der står i varebeskrivelsen kan det svejseværk du har kig på der køre med 2,0 - 2,5 mm elektroder. Men det kommer an på hvor tykt gods du skal svejse i.. Men hvis du i første omgang tager 100 stk 2 mm, så tror jeg ikke du er helt ved siden af

Edit:

Fandt lige det her på P-lindbergs shop:
http://www.lindbergshop.dk/shop/productinfo.asp?id=880
Umiddelbart er det et bedere køb.. Men prøv at kigge dig lidt omkring inden du bestemmer dig..
ok - det var også lidt for sjov det post... tror du 2,5mm kan bruges til den bærende konstruktion? for jeg skal jo ikke så gerne til at skifte svejseværk når jeg skal til at gå i gang med det :p


update

har lige fundet ud af at min bedstefar har et ESAB elektrode svejseværk, vil hoppe på cyklen i morgen og besøge ham, se om jeg kan få lov at prøve det biggrin
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis