Skal man have en advokat

Hejsa.
Jeg er lidt i tvivl om forummet er det rigtige, men jeg har før fået gode svar herinde, så here goes.

I forbindelse med køb af hus er jeg lidt i tvivl.
Da jeg sidst købte hus, brugte jeg en advokat til skødeskrivningen. Hvad er fordelen egentligt ved det? Ejendomsmægleren(EDC) kan lave skødet til halv pris af advokaten, men er der fordele ved at bruge advokaten som jeg ikke har gennemskuet?confused

Alt hjælp ønskes, jeg vil gerne betale hvis det er nødvendigt, men på den anden side kan pengene nemt bruges i huset istedet.
Hejsa. Jeg er lidt i tvivl om forummet er det... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg sidder selv midt i en køb af ejerlejlighed, og salg af husmandssted situation. I alle mine tidligere handler har jeg skrevet skødet selv, og ud fra det ville jeg sige: Spar hvad du kan. - Men når jeg tænker tilbage, ja så havde jeg en far, som kendte en jurist, som kiggede papirene igennem, og jeg fik sikkerheden den vej. - Det har jeg så ikke nu, og endvidere er jeg tvunget af slutseddelen på ejerlejligheden til at have egen advokat. Så der for har jeg nu været tvunget til, en "dyr" pris for en kop kaffe, samt 1½ A4 side for at få tinglyst handlen.
Til gengæld har jeg den sikkerhed, at "en eller anden" som har erfaringen har læst hele handlen igennem, påpeget det væsentlige, og som jeg kan støtte mig til hvis der kommer problemer. Omvendt delte han min opfattelse, at et skøde/tinglysning ikke var andet end en formssag, fordi man jo allerede hos mægleren havde givet sin underskrift på nogle handelsbetingelser.
Hvis jeg derfor skal konkludere (og ellers slutter indlæget jo aldrig), så må det være: Hvis du vil købe, så få kontaktet en advokat lige så hurtigt som banken, og aftal at han kan nå at læse papirene igennem inden udløb af fortrydelsesfristen i (standard) slutseddelen - det koster det samme, og så bliver hans funktion "en del af handlen".
Hvis du derimod har indgået handlen, så find "hvad som helst" som kan få slutseddelens betingelser tinglyst, fordi så kan en advokat jo ikke gøre andet og mere - du har jo bundet dig med underskriften.
Nåe- ja - husmandsstedet får vi "ordnet" gennem landbrugsrådgivningen - så sparerde jeg mægler, og køber sparede advokat - vi kender hinanden, og gav håndslag på den gamle mødningsplads, så det vi havde brug for, var en som kunne formalisere handlen.
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Jeg tror jeg ringer rundt på mandag, og snupper mig en advokat.
I sidste ende er det selvfølgelig småpenge i det store spil, det ville være ærgeligt hvis der pludseligt skulle opstå et eller andet.

Tusind tak for de gode råd, jeg vidste det var her jeg skulle spørge...:p
Hey Zakken

Prøv lige at kigge dig lidt omkring - der findes advokater, der laver skødeskrivningen for omkring 3000,-. Kan godt være, du er nødt til at ringe helt til vestjylland for at finde det - men det er jo ikke nødvendigvis en ulempe ;-)
Vi fik en glimrende rådgivning af vores advokat, da vi skrev skødet - og jeg var sikker på, at han var neutral (og nej, jeg ville ikke stole en disse på en mægler - når slutsedlen er skrevet, har de glemt alt om dig!!!)

I princippet er en slutseddel et relativt simpelt stykke papir - hvis man er vant til at se dem. Når du ikke er, så skal du virkeligt passe på, for blot en enkelt sætning somewhere i papiret kan give dig hovedbrud senere - og er den lidt snedig formuleret, ser du den ikke...

Mvh.

Jan R.
Hej Jan.

Jeg synes det lyder fornuftigt.
Nu bor jeg helt ovre i Vestjylland(ved Henne Strand), så der er ikke så langtbiggrin
Så skal vi bare finde en der vil modtage gode Jyske træpenge.
Stødte lige på ovenstående.

på advokey.dk kan man altid finde en advokat indenfor det område man søger en advokat indenfor.

Og ellers prøv denne advokat

Med venlig hilsen

Troels

Dokumenter ApS

Du kan købe en lang række dokumenter online og lave dem selv:

Kontrakter
Testamente
Erhvervslejekontrakt
Annonce
Nej, man skal ikke have en advokat, ligesom man heller ikke skal tegne en forsikring.

Men det er en god idé. Hvis din handel viser sig at være et fejlkøb, kan du med et advokatforbehold komme ud af handlen uden omkostninger til sælger. Men de fleste handler ender jo gudskelov med at blive til noget, men det gør ikke, at advokaten ikke er nyttig. Jeg plejer at sige til mine klienter, at de ved at bruge en advokat som minimum gå oplyste ind i handlen. Hvad ligger der af omkostninger forude, hvordan er det nu med den olietank, har det betydning at sælger er et dødsbo osv.

Hertil kommer det praktiske - såsom berigtigelse af handlen (skøde og refusionsopgørelse) samt meget vigtigt frigivelse af købesummen.

Og advokatydelser er ikke særligt dyre i dag. Se blot https://www.nyjura.dk

Nikolaj Thomasen, advokat hos NYJURA Advokatfirma

Hejsa,

Nu er det ved at være et ældre indlæg det her, men jeg fandt dog alligevel frem til det, så det gør andre måske også.

Jeg vil til enhver tid anbefale at man tager en advokat med på råd. Det er vigtigt at huske på at ejendomsmægleren er sælgers mand og derfor ikke tager højde for købers syn på sagen. Ejendomsmægleren er ansat at sælger til at få en underskrift på købsaftalen og thats it.

Min kusine har for nylig købt hus i Aalborg, det fik hun hjælp af Henrik Nøhr fra Hviid Boligadvokater helt fra starten af., Han var super grundig med det hele og endte også med at spare hende for kr 50.000, så de få kr advokaten skulle have bagefter var rigtig godt givet ud.


Gør-det-selv-Woman - Elsker afhøvlede trægulve - Spiser alt for meget is
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis