Jeg har hældt for meget olie på

Hej eksperter

Jeg har lige fyldt olie op på en nyere benzin bil. Problemet er bare at jeg ikke rigtig havde prøvet det før. Så den fik desværre en HEL DEL for meget. Senere har jeg fået at vide, at olien lige skal have et øjeblik til at løbe ned. Naturligvis.

Resultatet er, at den ryger og lugter og kører sløjt i tomgang og ved lave omdrejninger. Så jeg er blevet lidt nervøs for at køre videre i den. Har kørt 30 km i den efter olie opfyldning.

Til træning har vi en Falck mand og en der arbejder på bil værksted. De sagde at bilen ikke tog skade af en overdosis olie og at den nok selv skulle skaffe sig af med det overskydende olie.

Men jeg vil dog stadig gerne høre andre kommentarer til disse påstande og idéer til hvordan man kan få suget den overskydende olie ud igen.

Kan man undgå at skulle åbne for den "hane" der sidder på undersidden af bilen. Måske en pumpe af en art kunne suge olien op(hvis de findes hvor kan man så finde dem).

Allan
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja og www.mmc.dk har også en manuel olie suger, da det på indenbords motorer i en båd, stort set er umuligt at komme til bundproppen. Jeg har købt en på et tidspunkt en der tager omkring to liter pr. sug.
Du kan få en mindre model i en plæneklipper butik, der tager ca. 1 dl. ad gangen.
Det er rigtigt nok at motoren nok selv skal skaffe sig af med den overskydende olie, op gennem luftfilteret så det bliver ubrugeligt og hvad værre er ud på vejen.

V.h. Håndværkeren
Hej der var engang (som i et eventyr) at tankstationer med såkaldt pusleplads havde en sådan oliesuger prøv at undersøge det. Personligt ville jeg hurtigst mulig ha tappet olien af og ikke kørt rundt med det.
med venlig hilsen Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak for jeres input.

Jeg har undersøgt forskellige muligheder angående suge udstyr og har også været en tur på alle 4 med donkraften for at se om jeg kunne lokalisere den famøse "hane" på undersiden af bilen.

Jeg kunne ikke lige umiddelbart se "hanen" og sneen på underlaget fjernede lysten til at kravle ordentligt ind under bilen. Havde ikke den store tiltro til den donkraft der lå i bilen kunne holde bilen på sne underlaget.

Jeg har nu lusket bilen til et Ford værksted og har bedt dem se på sagerne. Også med henblik på om der eventuelt skal skiftes et filter som nævnt i et af indlæggene.

Den hakker noget i det når den kører og ryger også en del, så jeg håber ikke at jeg har fået skadet bilens motor.

Men jeg takker igen for input, der overbeviste mig om at Ford skulle have lov at se på vognen.

Allan
Nå så du kunne ikke finde olie aftapnings hanen, mon ikke det skyldes at der ikke er en hane men en bolt der skal skrues ud ??
Du skulle låne lidt literatur om bilmotorer på bibioloteket og få opdateret din viden om motorer.

V.h. Håndværkeren
Annonce
Den sidste tosse er ikke født endnu, og jeg er åbenbart et af de eksisterende tidligere eksempler. wink

Kunne godt regne ud af at det ikke ville ligne en "hane" som man har på badeværelset, men kunne ikke finde et bedre ord. Derfor er det også skrevet i anførselstegn "".

Kunne heller ikke forestille mig at det hedder en tappemøtrik, men mon ikke alle var med på hvilken anordning jeg hentydede til.

Men ellers er det et fint forslag med hensyn til at læse lidt bil litteratur. Det skal jeg helt sikkert have gjort.

Hmmm... Og så har værkstedet lige fået kigget på bilen.... Det kostede en omgang tændrør oveni olieformindskningen at være på eventyr i olie land.

Allan
Hej,

Godt valg. Du kan faktisk beskadige dine stempler, hvis du har alt for meget olie i.

Mvh.

Jan R.
Citat fra snadepind

Den sidste tosse er ikke født endnu, og jeg er åbenbart et af de eksisterende tidligere eksempler. wink

Kunne godt regne ud af at det ikke ville ligne en "hane" som man har på badeværelset, men kunne ikke finde et bedre ord. Derfor er det også skrevet i anførselstegn "".

Kunne heller ikke forestille mig at det hedder en tappemøtrik, men mon ikke alle var med på hvilken anordning jeg hentydede til.

Men ellers er det et fint forslag med hensyn til at læse lidt bil litteratur. Det skal jeg helt sikkert have gjort.

Hmmm... Og så har værkstedet lige fået kigget på bilen.... Det kostede en omgang tændrør oveni olieformindskningen at være på eventyr i olie land.

Allan

Det hedder en bundprop hvis du skulle få brug for det i fremtiden!wink
Ja og jeg synes sgu ikke at du behøver at gå på biblioteket fordi du ikke kunne finde "aftapningshanen". Alle var klar over hvad du mente,- Du kan selvfølgelig gøre det af anden interesse, men du fik jo løst problemet med hjælp herfra, og ved nu også at det hedder en brundprop takket være Bakker : o )

Mvh Jan
Nå så det syntes du sq.. ikke han behøver Jan !
Der kunne jo tænkes at manden lærte en del mere end mange andres hovsa løsninger, hvis ham satte sig lidt ind i hvad en bilmotor er for en størelse.
Han skriver selv at han er på bar bund / Nybegynder, så det ville ikke skade ham.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis