Godt skidt om Nilan Comfort 300 ?

Nogen som har noget godt eller skidt at sige om Nilan Comfort 300 til
loftsmontering ?


Jeg overvejer at få installeret en sådan.


Jeg har modtaget et tilbud for montering på 60.000,- kr. alt inkl.


D.v.s. også nye luft ind/udtag via nye taghætter, isolering, dæmpere, pollen filterbox etc.



Er dette en ok pris når man bor i Københavns området ?
Huset er på ca. 130m2 og skal monteres med 4 rum indtag og 4 udtag.
Nogen som har noget godt eller skidt at sige om... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja en gammel tråd, som du jo kan se i denne gamle tråd så har jeg selv et sådant gammelt anlæg.

Der er var for nyligt en filtersælger som fortalte mig, at disse gamle Nilan faktisk var bedre og mere driftsikre end de nyere, ved ikke om det rigtigt, eller om han blot ville sælge filtre.

Nu skriver du skramler det lyder lidt voldsomt, hvis at det var mig så ville jeg nok "fejlsøge" lidt selv.

Jeg har bemærket at når jeg skifter filter og renser lidt inden i Nilan'en så kan jeg godt komme til i hvert tilfælde den ene motor og ventilator, så jeg ville tjekke om der er kommet blade eller andet ind i systemet som bliver hvirvlet rundt, samt om ventilatorvingerne drejer fint i lejet.

Men husk nu lige at slukke for strømmen inden du evt. giver dig i kast med dette.


Der er i og for sig kun 2 mekaniske ting. Motoren og eventuelt bypassspjæld.

Hvis det skramler i forbindelse med roterende fan, så kan det kun være motor eller fan der skramler.

Så hvis det ikke er skidt, eller en fraslået stump af fan eller hvad ved jeg, så kan det nærmest kun være fastgørelsen af fan eller motor eller lejer i fane der er i stykker.

Det er i hvert fald mit bud.

Men hvis den er 10-12 år gammel ville jeg undersøge om foreskellen på genvindingen i gamle aggregat ikke er så stor ift nyt aggregat, at det det kan svare sig at anskaffe sig et nyt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Christian og gah

først tak for hurtigt svar, det er første gang jeg anvender vidensdeling. I omtaler begge "motor" og "fan" og det kunne godt lyde som om der sidder et eller andet, for den skrattende lyd varierer lidt. Skal jeg tage slangerne af eller kan jeg komme til indefra. Det er lidt bøvlet at få den ned fra loftet. Er vi enige om jeg ikke skal ind i den "sekskantede del i midten? Der er noget snavs i bakken til venstre forneden, men det er tørret ind!

venligst Henrik

PS ved I evt. hvor man kan købe stumper?

god week-end!


mash

Nej du skal ikke tage slangen af, men lukke op indtil filtrene.

Det lyder jo ikke som om, at du kommer derind ca. hver 3 måned og renser/skifter filtrene :-)

Når du kigger ind så sidder motoren med ventlationsvingerne jo lige under/imellem det rum hvor at du skifter det ene filtrer og rummet neden under hvor at kondensvandet løber ud.

Så den er let at se og det er også let at komme til at dreje ventilationsvingen rundt for at tjekke lejet.

christiannielsen skrev den 03-11-2017 17:47:04

Der er i og for sig kun 2 mekaniske ting. Motoren og eventuelt bypassspjæld.

Hvis det skramler i forbindelse med roterende fan, så kan det kun være motor eller fan der skramler.

Så hvis det ikke er skidt, eller en fraslået stump af fan eller hvad ved jeg, så kan det nærmest kun være fastgørelsen af fan eller motor eller lejer i fane der er i stykker.

Det er i hvert fald mit bud.

Men hvis den er 10-12 år gammel ville jeg undersøge om foreskellen på genvindingen i gamle aggregat ikke er så stor ift nyt aggregat, at det det kan svare sig at anskaffe sig et nyt.

 Med hensyn til forskellen på genindvindingen og strømforbruget så er der ingen forskel på en af de gamle EC300 med EC motor og de nye, så der er ingen grund til at udskifte på grund af, at de nye skulle være energimæssigt meget bedre.

Så lige på dette område så er der ikke sket noget de sidste 10 år.

Annonce

jeg skifter filter ca. 3-4  gange om året, men trækket jo bare de to rammer ud i hver sin sige, men jeg vil nu gå "længere ind i dybet" takker!

vh Henrik


mash

Jeg har nilan 300 med 600 comfort styring.

Jeg oplevet i foråret at min nilan tog sikringen.

Efter rengøring kørte den igen med den var begyndt at larme.

hyle, skramle og kørte alt for stærk.

Jeg købte en ny motor ved en lokal repetitør og monteret den selv.

Det er kun fire skruer og nogle ledninger. tog ca en halv time at montere.

Jeg købte motoren for 2400kr

Kent A skrev den 04-11-2017 08:49:00

Jeg har nilan 300 med 600 comfort styring.

Jeg oplevet i foråret at min nilan tog sikringen.

Efter rengøring kørte den igen med den var begyndt at larme.

hyle, skramle og kørte alt for stærk.

Jeg købte en ny motor ved en lokal repetitør og monteret den selv.

Det er kun fire skruer og nogle ledninger. tog ca en halv time at montere.

Jeg købte motoren for 2400kr

 Hvor gammelt var dit aggregat?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Vi fik det monteret pga. en del fugt problemer. skimmel på vægge.

Vi købte anlægget Forår 2007. monteret sidst i 2007. kørt nogle år. frys i 2010 og desværre endte med motorskift. Grundet til det frys var at det var fejl monteret pga. dårlig rådgivning fra ventilation firma

Derefter har den kørt 4år og pillet ned i forbindelse med ombygning/total renovering af huset. Så har det stået ca et år ude under et halv tag. monteret efterår 2016 igen og kørte ca en halv år til hvor motoren gik i stykker.

Så sammenlagt tro jeg at den kun har været i brug 7år og jeg har skiftet to udsugnings motor.

Så lidt dyr fornøjelse har det været.

Men nu køre det bare der ud af og vi har super indeklima.

Som det kan læses i starten af tråden så fik jeg installeret min Nilan i starten af 2007 og den har lige siden kørt i døgndrift i alle 10-11 år unden nogle problemer.

Og 7-9-13 fortsætter den uden problemer de næste 10 år.

Kan kun sige at købet af Nilan systemet har været den bedste investering som jeg har fået lavet i huset.

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis