Køb af motorsav

Hej.

Vi har for ca. 1/2 år siden købt et alm. hus, hvor der er brændeovn med vandtank. Indtil nu har vi fyret med det brænde der fulgte med i handelen, men jeg tror kun der rækker til foråret. Jeg skal med andre ord ud og skaffe brænde. Jeg har fået en aftale med en der har en ejendom, hvor jeg kan hente noget brænde til rimelig pris.

Så jeg skal bruge en motorsav.. Lige pt er budgettet noget skrabet, idet ombygning af et hus jo ikke er gratis..! Mine overvejelser går på følgende:

Jeg skal bruge en motorsav, primært til at skære brænde op, generelt ikke fælde træer, men det kan sikkert forekomme. Jeg påregner at bruge ca. 20-25 m3 om året. Jeg kan se to muligheder nu:

1. Jeg lejer en motorsav de weekender jeg begiver mig i kast med at skære brænde op. Det vil sikkert være 2-3 weekender, hvilket er ca. 1000 kr. (ca. 150-200 pr. dag.)

2. Køb en billigere motorsav. Jeg har lige set at de i Silvan har en Texas kædesav model TS372-16 på tilbud til 899, spar 600. Beskrivelse: Semi-prof sav med stærk 37,2cc motor og ekstra langt svær på 40cm. Automatisk kædesmøring, kædebremse og oregon kæde.

Jeg ville allerhelst købe en Stihl til 3500-4000 kr., men de penge har jeg bare ikke lige nu..!

Hvad gør jeg i mellemtiden? Hvad kan bedst betale sig? Er en Texas noget skrammel (syntes ellers Texas plejer at være ok, sådan generelt, men ved det ikke når det gælder motorsave..). Skulle jeg bare leje mig ud af det? (men så er de 1000 brugt i år, og så skal jeg ud og leje/købe igen næste år..).

Hvis man nu kunne bruge denne i 2-3 år, og så købe den rigtige sav der..?

Håber i kan hjælpe..
Hej. Vi har for ca. 1/2 år siden købt et alm.... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I øvrigt...

Hvad skal man bruge ud over sikkerhedsudstyr selvfølgelig? Skal man købe noget slibeværktøj til kæden? Andet?
Det ender vidst alligevel med at jeg køber en Husqvarna... De har en model 136 på tilbud for øjeblikket. Den har samme effekt som den fra Texas jeg har kigget på, men kvaliteten, ergonomi, driftsikkerhed, sikkerhed burde være bedre. Den er sat ned fra 2295,- til 1595,-.

Igen, tak for hjælpen til jer alle..
Jeps, det blev en husqvarna.. Umiddelbart er det markante kvalitetsforskelle. Jeg var også ude og kigge på den Texas jeg oprindeligt havde udset mig, men det var altså noget plastic tingel-tangel. Man kunne se maskinen, at kvaliteten var langt fra så god som på eks. Husqvarna (ingen overraskelse..).

Ud over en bedre sav fik jeg også en bedre behandling. Det er altid rart at handle et sted hvor servicen er i orden, og man kan få råd og vejledning. Bare det at saven er samlet og afprøvet..

Mit råd er hermed givet videre :-)
Mr3xs
Jeg er ude i samme problemstilling som dig ,men jeg har været inde ved almas og kikke på en Husqvarna 55. 53,2cm3 , 5,2hk ,og kan køre med et svær imellem 13-20" jeg mener liste prisen er omkring 5000kr men Almas køre bud på den til 3000kr i denne weekend.
jeg blev anbefalet at købe en sav med min. 45cm3 fordi jeg vil i skoven og lægge nogle træer ned en gang i mellem han sagde at alt under 40cm3 var for lidt hvis men skulle lave brænde til at fyre med men, hvis man skulle bruge til lidt i sin have var den Texas fra silvan fin nok men til at save i eg og andre lidt mere hårt træsorter duede den ikke.

Jeg køber den husqvarna i morgen.

Hilsen Lars Krogh
Annonce
Denne beretning kan forhåbentlig hjælpe mange nybegyndere. Jeg har netop savet, kløvet og hjemtransportert 8rm bøgetræ. Det har taget 3 weekender, næsten full-time. Savning har taget min. halvdelen af tiden. Hjemtransport i trailer 1 dag og kløvning resten.

Det største problem var min nye motorsav, en Partner 542E på 2,7 hk. Købt i Bilka til 1.500, det var en 'semiprof'. Alt i orden tænkte jeg.

Desværre var den udstyret med et såkald Intenz sværd, en opfindelse fra Oregon som skulle gøre det lettere at stramme kæden, det sker ved at dreje på en skrue på selve sværdet i stedet for på selve maskinen som det normalt er praktis.

Jeg brugte mere tid på at file og stramme kæden end på at save. Intenz-kædestrammersystemet kan simpelthen ikke holde kæden stram ud over ganske få minutter. Det fandt jeg selvfølgelig først ud af til sidst, jeg troede problemet var en sløv kæde. Når kæden ikke er ordentlig stram kan saven ikke save særlig effektivt plus at den saver skævt. Resultatet var 2 ødelagte kæder og et umanerligt højt forbrug af benzin (8-9 l) og kædeolie (5l) pga den lave effektivitet. Kæden sprang af 2-3 gange.

Ved siden af min bunke stammer arbejde en skovarbejder. Han fik savet en stamme i skiver på 10 minutter, en opgave jeg snildt kunne bruge 2 timer eller mere på med min Partner. Hans maskine var en prof Stihl.

Jeg var på vej i Bilka for at reklamere da jeg så et tilbud på en Stihl ms390 på 4,6 hk. De gav 2.000 i bytte for den gamle sav (=10 måneder!) så den var overkommelig i pris. Den savede de sidste par 4 meter stammer på 30-40 cm i diameter på godt en halv time. Fantastisk oplevelse at arbejde med et værktøj der BARE virkede. Samtidig var service uovertruffen ifm købet.

Alle detaljer er bare bedre, selv en lille ting som skruelåg til benzin og olie er geniale plus man kan se ned i tanken så man ved hvornår den er ved at føre fyldt op.

Skal man derfor ud og save brænde i stammer over 10-15 cm i tykkelse og mere end blot 2rm i mængde, kan det altså ikke betale sig at købe alt det skrald der faldbydes i bygge- og supermarkeder.

Nu behøver man ikke købe en maskine til 5.600 kr. som jeg har gjort (dvs 3.600 efter fradrag for indlevering af den gamle), men jeg vil KLART anbefale en sav fra Stihl eller Husqvarna til omkring 3.000 kroner. Alt andet er direkte dumt, når man let sparer merprisen på 1000-1500 ift en hobbysav allerede efter det første fyringsår.
Desværre var den udstyret med et såkald Intenz sværd, en opfindelse fra Oregon som skulle gøre det lettere at stramme kæden, det sker ved at dreje på en skrue på selve sværdet i stedet for på selve maskinen som det normalt er praktis.

>>på texas har man ikke dette problem der er samme system men der er en låse ring man drejer så kæde strammer låses



Nu behøver man ikke købe en maskine til 5.600 kr. som jeg har gjort (dvs 3.600 efter fradrag for indlevering af den gamle), men jeg vil KLART anbefale en sav fra Stihl eller Husqvarna til omkring 3.000 kroner. Alt andet er direkte dumt, når man let sparer merprisen på 1000-1500 ift en hobbysav allerede efter det første fyringsår.


>>det kommer nu an på hvor meget man bruger den ,vi købte denne i bilka til 600 :http://www.texas.dk/texas/product/info.jsp?LinkID=503 og den kører perfekt har ingen problemer med kæde låse systemet
Så kom jeg i gang med at bruge saven, og hermed lige en tilbagemelding.

Saven, som er den mindste Husqvarna man kan købe, kører rigtig godt. Der er INGEN problemer med at trække igennem tørt og vådt nåletræ i hele sværdets længde. Min vurdering er, at den er rigtig fin til opskæring af stammer op til ca. 30 cm diameter, i hvert fald så længe det ikke er alt for tungt træ. Fordelen er jo at den er let, så man bliver ikke så hurtig træt af at arbejde med den. Men fin størrelse til det brug.

Jeg er dog stadig overbevist om, at når jeg skal i gang med at fælde, og ikke kun skære op, så skal der en større sav til. Det kan man også se på saven, som ikke har det der "jerngreb" forrest på maskinen, som griber i træet når man skal trække igennem større stammer. Men altså fin til mindre-mellemstore opskærrings-opgaver.

God fornøjelse "derude".. :-)
Hej derude.
Nu så jeg lige jeres lille chat om det med brænde, og så tænkte jeg om mon ikke en af jer ved et sted hvor man får leveret hele stammer hjem, til en overkommelig pris.smile jeg har tidligere fået fra noget der hedder thomsen späne nede i handewitt, men ville lige høre om der da ikke skulle være nogen herhjemme i DK:p
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis