Bedste valg af skoda?

Jeg står i den situation at jeg skal erhverve mig en bil... En skoda octavia - mit ptoblem er bare hvad jeg skal købe... Mit budget lå egentlig på 200 kilo men nu er jeg kommet lidt i tvivl om det er en dårlig investering jeg er ude i...?confused

Mit problem er at jeg kan stille den op som følgende købsmuligheder:

1: En skoda fra medio 2004 som har kørt 100.000 km til en pris af 180.000 kr

2: en skoda fra primo 2005 som har kørt 60000 km til en pris af 210.000

3: en skoda octavia fra 2005 men som den nye model der har kørt 40.000 km til 240.0000 kr

Udmiddelbart er den sidste dyr men vil den ikke også være langt mere værd om 5 år fordi modellen er nyere eller? og er 30.000 kr sparet det værd når man ser på et års slid og 40.000 km ekstra???

Håber I kan komme med nogle gode konstruktive svar... biggrin
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Znapster

Du skal helt klart vælge den nye model Octavia. Ud fra flere kriterier:

Den nye model vil helt sikkert holde værdien bedre som du selv er inde på. Og det skyldes bl.a. at der var tale om mere end bare et facelift da den nye model kom. Lidt groft sagt kan man sige at den nye octavia på mange punkter svarer til den gamle Superb. Du kommer meget tættere på 'Passat' niveau..

Det bedste er faktisk at du tager et par prøveture i bilerne - så vil du helt sikkert selv kunne se, mærke, fornemme forskellene.

En sidste kommentar: Da den nye model kom frem blev der lavet nogle rigtig gode tilbud på nye 'gamle model' octavia'er.. Men om det slår igennem på brugtpriserne er nok usikkert. 30.000 for en nyere model + 20000 km mindre lyder meget rimeligt..

Mvh
Niels
[Indlæg slettet]
Citat fra Niels Kau

En sidste kommentar: Da den nye model kom frem blev der lavet nogle rigtig gode tilbud på nye 'gamle model' octavia'er.. Men om det slår igennem på brugtpriserne er nok usikkert. 30.000 for en nyere model + 20000 km mindre lyder meget rimeligt..

Mvh
Niels

Jep men fra den billige er der alligevel 60.000.- til forskel og det er jo også en form for penge... og 60.000 km
Hurtigt spm: er det en diesel eller benzinsluger du kigger på ? Det betyder meget for værdiforringelsen pr kørt km.

Mvh
Niels
Om en senere byttepris har en betydning ? Ja men ikke hvis du vil beholde bilen fx 8 år og køre 25.000 - 30.000 km om året.... Så er det en bil for kort tid eller en for lang tid ?

Jeg har en Octavia St.car fra 2000 med 255.000 km på uret, 1,6 benzin og den ruller uden nævneværdige problemer.

Jeg har lånt en ny model med samme motor 102 hk og dens højere vægt var reelt mærkbar i acceleration osv.

Så den nye model er ikke bedre på alle niveauer...

Begge kan være et godt valg, men med hver deres kriterier....

MVH Njord
Annonce
Citat fra Niels Kau

Hurtigt spm: er det en diesel eller benzinsluger du kigger på ? Det betyder meget for værdiforringelsen pr kørt km.

Mvh
Niels

Diesel 1,9 selvfølgelig...biggrin
Hej

Der er ingen tvivl om, at skoda octavia er et rigtig godt valg. Jeg ville bestemt vælge den nye model, af de samme grunde som tidl. nævnt i denne tråd. Jeg kan ikke lade være med at nævne at en ny bil med flådeejerrabat ofte kan fåes til den samme pris som en let brugt. Tidligere har vw (og vel også skoda?) ikke givet denne rabat, men det marked ændre sig vist en del i denne tid. Jeg ville gå forhandleren på klingen "kræve" noget rabat og se om ikke prisen kunne nærme sig noget relevant.

mvh Anders
Hej Anders - det tror jeg at jeg vil prøve men der er jo ingen chance for at kunne få slået 40 kilo af og så er det løb ligesom kørt... Eller tager jeg fejl???
Hej igen

Jeg tør ikke rigtig gætte, rabatten er forskellig fra mærke til mærke og fra model til model. Jeg har for 1 år siden købet en toyota avensis st.car 2,0 Diesel med en rabat på 60.000kr. Et halvt år efter ville min vestjyske svoger også have en avensis og mente at det helt bestemt skulle være en lettere brugt, "så var toppen af afskrivningen jo taget af" Han søgte overalt og fandt mange "gode" tilbud. I sidste ende ville han få en bil med 10-20,000km på tælleren, 1-2 år gammel til en pris på 60-80.ooo under listeprisen. Da jeg så begyndte at tale om en ny bil med rabat viste det sig at forskellen i pris på en ny med rabat og en lettere brugt var i størrelsesorden 10,oookr Det synes jeg er en lille pris for en ny bil med fuld garanti osv.
Det skal måske lige bemærkes at Toyota er en af de mærker som giver mest rabat.

mvh Anders
Hej igen

Jeg glemte lige at nævne gensalgsværdien om et par år er markant ringere hvis bilen på papriet er en 2005 i stedet for en 2007. I øvrigt endet svogeren med at købe en ny. Det tog lidt tid inden han helt kunne se hvordan det hang sammen. Først da jeg fortalte, at hvis han købte en lettere brugt bil, som en anden må formodes at have købt med rabat, betalte han sådan set for at den forrige ejer kunne køre nogle relativt billige kilometer. Så købte han den ny med rabatwink

mvh Anders
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis