HjjjjÆÆlp!!!

Jeg har en 18 fods styrpults med 140hk det hele virker godt MEN!! har lidt at et problem med vægten..

Jeg har brug for 2 stor fliser bagerst i båden for at holde skruen i vandet når jeg giver den gas ellers går skruen bare fri nemlig Vil skyde til at de vejer 45kg stykket ... Men har efterhåndet set mange kutter og større både der bruder bly bar som balast på deres skibe, de vejer ca 25kg stykket...

Er der nogen der ved ved hvor jeg kan købe sådan nogle bar henne??? eller om det er jern er lige meget skal jo bruge ca 100kg i balast....

Hvis i har nogle gode ider må i meget gerne komme med dem,,,, de fliser pynter jo ikke ligefrem... derfor hvis jeg kan lave det pænt med nogle bar ville det være perfekt....


Håber at høre fra jer...
Jeg har en 18 fods styrpults med 140hk det hele... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og tusind tak for alle jeres råd.... I har alle ret i hvordan det kan gøres .... problemet er bare at det er et værft der servicer MÆRSK der har lavet dem til at komme ud med håndværker til et større skib,,, en arbejds båd faktisk i 100% alu... i kan se den her,,,
http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1766

Da jeg så på den første gang var der en yhamaha 225hk på den og det gik stærkt.. Men fandt senere ud af da en 85hk kom på at den så var for let i røven,,, så kom de fliser på tale... Nu har jeg fået fat på en Evinrude 140HK men den vejer kun 36kilo mere en den gamle jeg havde.... Så lidt hjælper det men ikke nok da den sparker mere vand fra sig når du giver gas....


Men ved ikke hvad jeg skal prøve???? Det med dæk firmaet lyder til en nem løsning, da jeg har været Støber på grundfos før.... Så ved hvordan jeg skal lave de bar... Men kan man bare få dem????? Den med togskiner var heller ikke dum... Men hvor kan jeg hente dem eller se dem...???? Og den med at købe dem...Hvor ?????


Glæder mig til jeres svare


Med mange venlig hilsner

Sini M
Hej Sini.
Nu hvor jeg har set billeder af din båd, kan jeg roligt sige at uanset hvormeget extra balast du stopper i den, vil du sejle skruen ud af vandet.
Det er konstuktionen af dit agter skib der giver et meget kraftigt løft, når du giver den noget at leve af. Løsningen hedder længere motorben mindst 15 cm. så vil du ikke længere opleve at du kan sejle skruen ud af vandet. Kan du ikke få et længere motorben, skal du have ændret agterspejlet så motoren kan komme længere ned.

V.h. Håndværkeren
Tak for jeres ros om båden,,, men med 100 KG i balast i bunden af den og sejler den perfekt det vil sige at den holder skruen i vandet..og jeg kan give den alt det den kan at leve af...

Men ja hvis det var et problem der ikke kunne løses med vægt ville jeg for lang tid siden havde skåret pladen der holder påhængsmotoren længere ned så det passede... Grunen til jeg gerne vil bruge bly eller jern er fordi det ikke fylder en dyt næsten, men vejer en krig....

Motoren der er på er lang benet så det burde alt sammen virke perfekt....

Men ved sku ikke.....hmmmm

Måske jeg bare skulle skære pladen til med 15-20cm... så var det hele jo bare løst nemmer......


Hva synes i?????


Mvh Sini
Citat fra sini

Tak for jeres ros om båden,,, men med 100 KG i balast i bunden af den og sejler den perfekt det vil sige at den holder skruen i vandet..og jeg kan give den alt det den kan at leve af...

Men ja hvis det var et problem der ikke kunne løses med vægt ville jeg for lang tid siden havde skåret pladen der holder påhængsmotoren længere ned så det passede... Grunen til jeg gerne vil bruge bly eller jern er fordi det ikke fylder en dyt næsten, men vejer en krig....

Motoren der er på er lang benet så det burde alt sammen virke perfekt....

Men ved sku ikke.....hmmmm

Måske jeg bare skulle skære pladen til med 15-20cm... så var det hele jo bare løst nemmer......


Hva synes i?????


Mvh Sini


hejza

ja det er måske en løsning på problemet. jeg selv laver min hæk bred nok til 2 motor når nu jeg er igang, da min drøm er at få 2 x Honda 40hk 4 tak

mvh Hr. ertmann
Annonce
Citat fra Hr.Ertmann

hejza

ja det er måske en løsning på problemet. jeg selv laver min hæk bred nok til 2 motor når nu jeg er igang, da min drøm er at få 2 x Honda 40hk 4 tak

mvh Hr. ertmann


hmm har lige set din båd igang...... den 140 hk du har der er med kort ben..!!
Ved godt det ikke ligner det men har målet med den gamle mecury og den er faktisk et par centimeter længere end den,,,,, så er 99% sikker på det er en langbenet.......


Det lyder sku fedt det med 2 x 40hk motor.,,,,, hvis du har nogle billeder af arbejdet vil jeg da meget gerne se det... det er også en af mine med 2 x påhængsmotor med 2 stk af 150hk...... men det koster.... måske næste år ... men det er meget svært på min båd at lave,,,,,
Hej Sini.
Du har sikkert ikke tænkt over at en vægt forøgelse også vil kræve en større motor, så jeg vil stærkt anbefale dig at skære dit agterspejl lavere. Dog under den forudsætning at du har en "brønd" udenom så vandet ikke vil fosse ind agter når du stopper brat op !!

V.h. Håndværkeren
med de to fliser jeg havde i før gik den ca 37knob med en 85hk motor,,, nu er der kommet en 140hk på som vejer 36kilo mere så det burde ikke være noget problem,,med vægten,,, hehhe.. Men om det ser pænt ud med nogle fliser er helt noget andet,,,, Men Jeg er enig med dig det ville være det bedste ,,, men godt nok ikke det nemmeste,,,,,, Havde håbet på at lavet 4 bar af 25kilo stk som jeg kunne ligge i bunden af den... og så var det problem løst.... prøvede båden for et styk siden med og uden... det var ikke så slemt uden ,, men den kastede engang imellem skruen op... så lagde jeg de samme fliser i som balast igen og problemet var løst.... løst men ikke kønt....

Men går og tænker på 2 stole jeg vil lave bag i båden med 50kg stykket ....

Ved det virkelig ik,,,,, tror endten jeg får fat på noget bly,,, elller går igang med det tralse arbejde at sænke mit agter,,,,,,
Æh Øh !
Har du et sted hvor benzinen er extra billig, for du bruger da mere benzin jo tungere din båd er.
Nu kender jeg ikke benzinforbruget på sådan en 140 Hk. u.b. motor men det ligger vel omkring de 30 40 liter pr. time.
Min Bror havde på et tidspunkt en Coronet Daycruiser på 25 fod, der lå 2 x 135 Hk. Volvo benzin motorer de havde et forbrug på 80 L. pr. time ved 42 knob, hans tank kapasitet var 480 liter.

V.h. Håndværkeren
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også