Når vand fryser til is.

Hej venner.

Jeg går med et lidt mærkeligt spørgsmål i tankerne, som jeg tænkte jeg ville søge hjælp om, her på siden.

Det drejer sig om is:

Hvis jeg fylder en glasflaske op med vand fra vandhanen, og stiller flasken i fryseren, så går der ikke så lang tid, førend flasken går i stykker.

Det sker på grund af, at isen i flasken, har en større massefylde end vandet har, og derfor ikke kan være i flasken mere.

Der skal egentlig ret store kræfter til, for at trykke så meget på flasken, at den går itu.

Det bliver også nogen gange brugt, til at flække store sten med. Der borer de et hul, langt ned i stenen, som de fylder op med vand, og sætter en prop i. Når der så kommer frost, så flækker stenen.

Spørgsmålet er: Hvor stor en "udvidelseskraft", har sådan en vandmasse, der fryser til is ? Hvordan kan man regne på sådan noget ??

Venligst

laura
Hej venner. Jeg går med et lidt mærkeligt... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vand kan godt afkøles til en temperatur under 0 grader uden at fryse.
Det er jo det der sker, når vi får isslag. Her regner det med underafkølet vand, altså vand med en temperatur under frysepunktet, og i det øjeblik det rammer jorden (eller noget andet) fryser det til is.

Eksperimentet foretages også i fysiktimen. (dvs. det gjorde det i "gamle dage") Fidusen er at anvende absolut rent destilleret vand. Den mindste urenhed fremmer kimdannelsen.

Der findes jo også en gammel skrøne om ekspeditionen, der når op til en afsides bjergsø i Nepal. Søens vand er fuldstændig rent, og har ikke været frosset i årtusinder, selv om temperaturen er under nulpunktet.
Men så er der en eller anden idiot, der smider en sten i søen!
Pliiing!
Det hele er frosset!

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Jeg kender ikke den teori omkring Kimtal, men vil meget gerne have den uddybet...

min teori er lidt anderledes.

Islag er når vandet rammer en genstand der er under vandet frysepunkt. Typisk sker islag på havet, hvor lufttemperaturen ofte er under 0 grader. Når vandet rammer båden, fryser det til Is.

Endvidere skal det siges, at frysepunktet for saltvand er sænket grundet saltindholdet.

http://www.vand.au.dk/index.php?menu=10

Jeg fandt lige dette link på nettet. Jeg tror det giver svar på mange af vores indlæg:p
Hvor er det interessant at læse, såvel indlæg som sidste link.

Mvh. JørgenE
Nu talte jeg ikke om kimtal, som er en anden ting, men om kimdannelse.
Vi kender jo alle sammen det meget illustrative forsøg fra fysiktimen, (Hvis vi ellers var vågne den dag?wink ) hvor man ganske vist anvender fiksersalt, men i princippet opfører de fleste stoffer sig jo ret ens.
Se vedlagte pdf-fil.

(Søg på ordet "underafkølet".)

Hvad angår isslag, så har meteorologerne her skrevet en letfattelig forklaring: (se pdf.)

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Tak igen.

Jeg har lyst til at prøve det med flasken, altså at fylde en halv liters plasticflaske med vand, og stille den i fryseren. Men hvordan går den i stykker........eksploderer den, eller revner den bare langsomt ? (er det farligt)

Og hvordan er det med udvidelsesforløbet, når vand fryser..........starter det med at fryse udenpå, og så langsomt indefter, eller hvordan ??

Er det nødvendigt at skrue kapselen på plasticflasken, for at få den til at gå i stykker ?


v.

laura
Annonce
Hej Laura.

I gamle dage, det var da jeg var 6-10 år gammel, fik vi mælk leveret ved døren tidlig morgen. Brun glasflaske med tyndt metal som låg.

(Det smagte forfærdeligt, klumpet af fløde øverst og tåleligt længere ned, men vi skulle drikke det hele. Siden har jeg aldrig drukket mælk!)

Når det var koldt, strittede mælken 2 cm op af låget, som den havde skudt af, for det var det nemmeste.

En plasticflaske ½ fuld, tror jeg ikke vil gøre andet end skyde opad inde i flasken, for her er plads, og måske smide låget af, hvis det er det svageste punkt, men en helfyldt flaske plastic, vil svulme op til stor størrelse hvis låget ikke er det svage punkt, for plastic kan modsat glas give sig i volumen.

Det er meget nemt at efterprøve. En sodavand i flaske springer i frost, da kapslen sidder så fast, at glasset er den svage del. En øl skal der mere til, men det skyldes alkohol.

Prøv at sætte ½ plastic, 1/1 plastic, en sodavand med uåbnet låg, en ditto øl, og en flaske snaps ud i det fri (altan/terrasse), og studer det så selv ved frost. Vil du virkeligt prøve kræfter, så sæt en glasflaske med alm. postevand og uden låg med ud.

Første ryger flasken med eller uden låg med rent vand, derefter ryger sodavandet. Det er på grund af sukker i sodavanden den holder længere, så bliver plastic'erne meget større fordi de kan udvide sig, hvis låget er stærkt, derefter øl'en, og snapsen vil stå urørt på grund af alkoholen, hvis ikke det bliver mere end 20-30 graders frost afhængig af alkoholstyrke.

Husk fejebakke mht. vandflasken, for det sker ved konstant -1 grad og hurtigt ved f.eks. -5 grad.

Mvh. JørgenE
Du spørger om eksperimentet er farligt. Nej, det er det ikke, flskerne vil ikke eksplodere, det mest sandsynlige er at der vil komme en revne i glasset. Og plastikflaskerne vil sandsynligvis kunne udvide sig nok til at de ikke revner/går i stykker.


Torben
Mange tak for det.

En sidste ting...... hvor kommer de kræfter fra, der fx. får plasticflasken til at revne........ er det kræfterne i frosttemperaturen, eller i vandet eller hvordan ?

v.

laura
Det er naturkræfter.....

Is er en "lavere" enegiform end flydende vand, d.v.s. der frigøres energi når vand fryser til is. Tilsvarende kræves der energi når is skal smeltes, ikke blot for at hæve temperaturen, men også til selve det at smelte is. (det samme gælder når vand fordamper).

mvh
Torben
Takker.

v.

laura
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis