Mini- / mikrohydraulik.

I forbindelse med et hobbyprojekt jeg arbejder på, skal jeg have fat i 4 små hydraulikmotorer, og naturligvis en matchende hyd. powerstation.

MEN:
- Powerstationen skal være 12Vdc.
- Powerstationen skal være så fysisk lille som muligt.
- Powerstationen skal have minimalt strømforbrug. (max 10A ved 12V)
- Hyd.motorerne skal, fysisk, være så små som muligt, om det er stempel- eller tandhjulsmotorer er underordnet.

Basic:
Jeg regner med at systemet kan klare sig med max 10bar, da det kun skal drive motorerne. Motorerne skal hver forsynes med en propel/skrue, da den samlede konstruktion skal kunne bevæge sig i alle tre planer i vandet.

Jeg har søgt en vis legmesdel ud af bukserne på nettet efter stumperne, og proportionalventilerne, dog med begrænset held. Det nærmeste jeg er kommet er en fabrik i Italien (der laver medicinaludstyr) de har nogle motorer. Men at give ca 500,-Eur pr. motor for et hobbyprojekt tiltaler mig ikke specielt (og slet ikke kassemesteren wink ).

DERFOR:
Har du en ide om, hvor de sk... stumper kan findes?
Jeg har selv konstrueret en tandhjulsmotor. Men jeg har ikke adgang til hverken drejebænk eller fræser, så for indeværende sidder jeg med et sæt tegninger, et dødt projekt og betragteligt hårtab.

Ideer modtages med tak.

JpS

" Who dares wins" - Eller rettere:  "Who tries learns!"
Aut. Vvs-installatør og kloakmester.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og godt nytår.

Er bare nysgerrig - er du ved at lave en mini-ROV? Hvorfor så ikke bruge elektromotorer, som findes som standard hos etablerede modelbygger-firmaer. Hydraulik-motorer i den størrelse må nok kaldes lidt eksotiske.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Citat fra albino

Hej og godt nytår.

Er bare nysgerrig - er du ved at lave en mini-ROV? Hvorfor så ikke bruge elektromotorer, som findes som standard hos etablerede modelbygger-firmaer. Hydraulik-motorer i den størrelse må nok kaldes lidt eksotiske.


Er lige hvad jeg er biggrin

Jeg har kigget på elmotorer, og det vil da også gøre det noget (for ikke at sige meget) nemmere at bruge dem. Jeg undgår jo bla. proportionalventilerne.

Jeg har ikke kunnet finde nogle motorer, der er trykfast indkapslet, til overkommelige priser - har bla. trawlet onlinekataloget hos RS igennem. Og de forskellige projekter jeg har læst om på nettet, blandt andre selvbyggere, har stort set alle haft problemer med netop at indkapsle elmotorerne ordentligt.

Som noget af det sidste har jeg kigget på de små dyk-pumper, der kan købes til campingvogne og både. Men de er ganske vist vandtætte - til ca 0,5m - hvad sker der så med dem på 35m (4,5bar ambient tryk)? For mig at se må hydraulikken være den "ultimative" løsning. Motorerne er bygget til tryk, og hvis de kører med 8-10bar olietryk, så er der ingen problemer med vandindtrængen. Og med ordentlige læberinge ved akslerne, så er der heller ingen olieudslip........... Og - jo - det vil da også være lidt lir, hvis jeg kan bygge en micro, der er hydraulisk drevet

Men - jo - jeg tror det enden med el-motorer. Det er en hurdle jeg skal have overstået, for så længe jeg ikke har fremdriften på plads, så kommer jeg ikke videre.

Hvis du vil læse lidt om hvor jeg er i projektet, og lidt om tankerne bag det, så kik på mit website (link i profilen)

Og nu godnat.

JpS

" Who dares wins" - Eller rettere:  "Who tries learns!"
Aut. Vvs-installatør og kloakmester.

Hej JpS.
Jeg har leget med de samme tanker, og en af mine ideer gik ud på at opretholde et overtryk i huset ved at montere en lungeautomat. OK, jeg ved godt at det er de færreste der har trykluft ombord. men et kan jo klares med en lille 12 V kompressor.
VH bjor
Citat fra bjor

Hej JpS.
Jeg har leget med de samme tanker, og en af mine ideer gik ud på at opretholde et overtryk i huset ved at montere en lungeautomat. OK, jeg ved godt at det er de færreste der har trykluft ombord. men et kan jo klares med en lille 12 V kompressor.
VH bjor
Eller en 0,4 vest-flaske, eller en ponybottle. Jeg satser mest på en 0,4. Ved 200 bar er det 80L luft, det burde være nok, hvis ellers huset er tæt. Alternativt kan en pony bruges, det giver tilsvarende 800L luft.

Der findes forskellige sites på nettet omkring det at bygge en ROV. Hos en fra USA (vistnok) så jeg en lungeautomat brugt. Men jeg kan ikke rigtig se hvordan det skulle fungere. Den åbner jo først når der bliver undertryk på afgangssiden. Hvis jeg lader være med at trække vejret, når jeg dykker, så forsøger mine automater jo ikke at "tvangsfodre" mig.

Derfor har jeg selv konstrueret en kompenseringsventil, der reagerer på det ambiente tryk. Og den er raslende simpel. Det er fsv. bare en skyder, der glider frit i en cylinder. Arealet af de to ender, af skyderen, er afstemt efter hvilken procentvis overtryk jeg ønsker i skroget. Du kan se et princip-rids af ventilen på mit website.

JpS

" Who dares wins" - Eller rettere:  "Who tries learns!"
Aut. Vvs-installatør og kloakmester.

Haldex i sverige laver vist lige det, du efterlyser - prøv at checke

http://www.hbus.haldex.com/products/documents/FanDrive.pdf

Men hvad priserne er, har jeg absolut ingen anelse om...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Citat fra albino

Haldex i sverige laver vist lige det, du efterlyser - prøv at checke

http://www.hbus.haldex.com/products/documents/FanDrive.pdf

Men hvad priserne er, har jeg absolut ingen anelse om...

Efter produkterne at dømme har du absolut ret. Skal lige have trawlet deres website igennem.

Det er lige før du er på listen over dem, der skal have julekort biggrin

Takker

JpS

" Who dares wins" - Eller rettere:  "Who tries learns!"
Aut. Vvs-installatør og kloakmester.

JpS:

Glæder mig allerede til jul rolleyes

Søgte på Google efter "Hydraulic motor" og deres var en af de første på listen - men det tog lidt tid at finde ned til kataloget - det er ikke den nordlige halvkugles mest gennemskuelige hjemmeside confused

Men fortsat god jagt - og følger spændt med når du finder Atlantis.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Bare af nysgærrighed, hvad er en mini ROV !

V.h. Håndværkeren
Håndværker:

ROV = Remotely Operated Vehicle. En af de små, ubemandede undervandsfartøjer, som bl.a. fandt Titanic.

Og det er ikke en støvsuger, som ikke er sat på plads wink

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Ja men tak for oplysningen, det kan være svært med de engelske ord når jeg ikke kan sproget.

Håndværkeren
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis