2 Grupper i 5x2,5mm2 kabel?

Hej,

Må jeg gerne trække to forskellige elgrupper i ét 5 ledet 2,5mm2 installationskabel?

Jeg har nemlig tænkt mig at trække både en stikkontaktgruppe samt en gruppe til gaskomfur med elovn i ét kabel ud til køkkenet.

/Anders
Hej, Må jeg gerne trække to forskellige elgrupper... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Steinaa, er du sikker på at flere grupper må føres i samme installationskabel/rør?
Den lille sorte ring på stikkontakten har jeg fået forklaret af en uddannet, autoriseret elektriker og firmaindehaver. Ved nærmere eftersyn hos LK ser jeg at det er en 2 poletafbryder. Altså må jeg konstatere at fagfolk skal man ikke stole 100% på...

 

Hmmmm.... Jeg mener at have hørt, at der er kommet nye regler pga. harmonisering mellem EU-landene. Jeg mener, at det er lovligt, at man i et 5 ledet kabel sagtens må blande strækstrøm og svagstrøm, så to af ledningerne bruges af en 12v ringeklokke?! Det samme må man vist også gøre i samledåser?!

Meeeennnn, her må en rigtig Tricker lige ind over!

/Brian
Hvad hulen er en "rigtig tricker" ? :-)
Godtså... jeg er uddannet elektriker - men dengang var jeg nu også i tvivl... Som Handyman siger så kan man ikke nødvendigvis stole 100% på hvad fagfolk siger :-)
:p
Jeg bliver nervøs og utrygt ved at blande 220 volt, flere grupper, ringestrøm, netværkledninger osv sammen i een kabel/rør, tænk hvis man skifter en stikkontakt ud som man må og bytter om på ledningerne...
Lad os håbe at det er tydelig markeret hvad ledningerne er til f.eks. tynde til svagstrøm og tykke til stærkstrøm og noget i den dur.

 

Flere grupper i samme kabel, svaret er fra sikkerhedsstyrelsen:

Svar:
Ja, efter Stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6, Elektriske installationer, 521.6 er det tilladt at fremføre flere strømkredse (grupper) i samme rør eller kanalsystem, forudsat at alle ledere er isoleret for den højst forekomne nominelle spænding.
Tilladelsen gælder alle ledninger, herunder kabler, selv om det ikke direkte er nævnt i bestemmelsen.
Hvis fx et kabel med flere grupper føres ind i et apparat, eller samles, eller afgrenes i en dåse, skal apparatet eller dåsen forsynes med et advarselsskilt i henhold til afsnit 6, 462.3 dog ikke hvis der kun er tale om én strømkreds for fuld spænding, mens resten er ledninger for ekstra lav spænding, der ikke overstiger 50 V vekselspænding eller 65 V jævnspænding.

Fælles beskyttelselsleder:

SB 543.1.4 Hvis en beskyttelsesleder er fælles for flere strømkredse, skal dens tværsnit bestemmes ud fra den største faseleders tværsnit.

LK stikkontakter kan henholdvis belastes med 10A/13A afhængig af typen ifølge kataloget.
Det er tilladt at kortslutningsbeskytte stikkontakten med eks. 16A , hvis det sikres at stikkontakten max. belastes med 10A/13A, dette kan gøres ved at kende brugsgenstandens ampere forbrug.

Hilsen KimK
Ringen på stikkontakten har intet med belastningen at gøre, den oplyser at det er en 2 polet stikkontakt.
Dvs. at både fase og nul afbrydes i stikkontakten.

Hilsen KimK
Citat fra KimK

Flere grupper i samme kabel, svaret er fra sikkerhedsstyrelsen:

Svar:
Ja, efter Stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6, Elektriske installationer, 521.6 er det tilladt at fremføre flere strømkredse (grupper) i samme rør eller kanalsystem, forudsat at alle ledere er isoleret for den højst forekomne nominelle spænding.
Tilladelsen gælder alle ledninger, herunder kabler, selv om det ikke direkte er nævnt i bestemmelsen.
Hvis fx et kabel med flere grupper føres ind i et apparat, eller samles, eller afgrenes i en dåse, skal apparatet eller dåsen forsynes med et advarselsskilt i henhold til afsnit 6, 462.3 dog ikke hvis der kun er tale om én strømkreds for fuld spænding, mens resten er ledninger for ekstra lav spænding, der ikke overstiger 50 V vekselspænding eller 65 V jævnspænding.

Fælles beskyttelselsleder:

SB 543.1.4 Hvis en beskyttelsesleder er fælles for flere strømkredse, skal dens tværsnit bestemmes ud fra den største faseleders tværsnit.

LK stikkontakter kan henholdvis belastes med 10A/13A afhængig af typen ifølge kataloget.
Det er tilladt at kortslutningsbeskytte stikkontakten med eks. 16A , hvis det sikres at stikkontakten max. belastes med 10A/13A, dette kan gøres ved at kende brugsgenstandens ampere forbrug.

Hilsen KimK

Okay, så svaret er: jeg må gerne trække to grupper i et kabel. Tak for det.

/Anders
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis