fugt problemer i båden

Hej vi har en motorbåd som volder os en del problemer med fugt
der kommer skimmelsvamp på træ og stof.
har i nogle forslag ,råd eller andet der kan afhjælpe
har prøvet sidste år med rodalon
mvh flemming
Hej vi har en motorbåd som volder os en del... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af albino på 04 dec 2006 22:25
Det bedste er at sørge for luftudskiftning ved at have ventilerne på klem.

Hos Matas kan man købe poser med 'affugter' - det er silicagel af samme type, som man finder i de små 'te-breve' der ligger sammen med f.eks. en kikkert, når man køber den. Hæng en eller to op over vasken i pantryet, de samler fugten og får den til at dryppe af. Pas på, ikke at efterlade sådan en affugter på et bord eller en hynde, det giver fæle skjolder.

Ret meget mere er der ikke at gøre, hvis I ikke vil ty til en varmeblæser, som koster spidsen af en bondegård at have kørende, eller tage hynderne med hjem her i vintersæsonen.
Denne tråd er godt nok en del år gammel efterhånden. Så jeg beklager det sene svar.
Men da jeg lige er stødt på dette forum idag, vil jeg ikke lade det gå min næse forbi med en kommentar, da jeg netop lige har siddet og søgt nettet tørt for et sted at købe Silica Gel !
Jeg har d.d. nedkimet samtlige af omegnens Matas butikker, som alle melder ud, at sådan noget har de ikke mere, da det primært kun bliver brugt af industrien.
Så jeg søgte videre, og fandt nøjagtig hvad jeg skal bruge.. En STOR pose Silica Gel på 500 gr. til 115 kr. inkl. forsendelse hos amazon.co.uk   
Posen indeholder det man kalder Orange Indicating Silica Gel.. Hvilket vil sige at de skifter farve fra orange, over i det gullige, og til sidst grøn. Når de er grønne kan de ikke absorbere mere fugt. Men et par timer i en varmluftovn ved 50-70 gr. eller et døgn på en varm radiator, så er de igen orange. Så posen kan efter sigende bruges i det uendelige.
Personligt har jeg 2 formål med denne pose:
1). At have den liggende i bilen i vinterhalvåret, da jeg der ofte har lidt problemer med fugt / kondens indvendig på forruden når det fryser.
2). At have Silica Gel til rådighed hvis jeg selv, eller en anden kommer til at "drukne" mobiltelefonen e.lign. Hvilket min bror netop kom til for et par uger siden da han sprang i børne-poolen!  (Tænd ALDRIG for et apparat der lige har været i vand.. Så brænder lortet jo NETOP sammen!  ;-)
Derimod. Sluk for det. Skil det ad. Og kom det hurtigst muligt i en lufttæt pose med Silica Gel !  ;-)
 Men når det drejer sig om fugt i båden, så er disse poser absolut anvendelige. De bruges bla. i shipping-industrien, hvor man hænger dem op inde i containerne for at holde dem tørre.

Mvh.
Bo
Ja - silica gel kan bruges i det uendelige - det er helt korrekt.
Når det har skiftet farve, skal det tørres igen, for at virke.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis