fugt problemer i båden

Hej vi har en motorbåd som volder os en del problemer med fugt
der kommer skimmelsvamp på træ og stof.
har i nogle forslag ,råd eller andet der kan afhjælpe
har prøvet sidste år med rodalon
mvh flemming
Hej vi har en motorbåd som volder os en del... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
god vind og god tur.. wink
Jeg har altid hørt at køge bugt er noget af det værste at sejle i?? har sejlet der i 35 år (dog med pause).. fra joller til nu 9 år i sejlbåd...
Nu er jeg lige kommet til Svendborg Sund og det er noget af en omvæltning.. Vinden står gennem sundet så hvis man ikke passer på lægger man øret til. Har en enkelt gang haft kølen oppe i vandoverfladen fordi vinden drejede voldsomt ved en pynt...
I dag sejlede jeg ca. 1.8 knob over grunden i modstrøm med motor.. med sejl gik det baglæns... Prøvede for sjov skyld at sejle med strømmen og vupti ½ motorkraft og 6 knob.. hehe..
Køge bugt er god at sejle i.. ingen overraskelser.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Sandy.
Når du har sejlet på sundet et par år, vil du lære hvor der er strømlæ, det er ikke de samme steder om strømmen går N. ud eller S. ind. men det kan faktisk lade sig gøre at sejle næsten hele vejen fra Iholm og om til Grasten uden at skulle ret meget ud i den stærke strøm der under normale forhold ligger på ca. 4 Kn. Den kan faktisk komme op i nærheden af de 8 Kn. Så har selv "Rambukken" svært ved at komme ned igennem sundet.
Og til dig Albino, Køge Bugt kan være en underlig størelse.
For en del år siden skulle jeg sejle en 51 fods Restaureret Hajkutter fra Frihavnen til Rudkøbing hvor den skulle på værft. Det var sent inden vi kom afsted så over Køgebugt var det nat, (September måned) der var stort set havblik. Men lige pludselig kom søen og den kom så voldsomt at skivet tog en lanterne kasse rulning, d.v.s. først den ene lanterne kasse i søen og så den anden. Det gik bla. ud over 25 kasser flasker der ikke var surret ordentligt nede i den store kahyt, der var også et par stykke der var blevet hældt ud af køjerne.
Vi gik ind i Rødvig for resten af natten.

V.h. Håndværkeren
rolleyes Hej håndv. du hedder vel ikke Münchhausen eller lign. til efternavnrolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

rolleyes Hej håndv. du hedder vel ikke Münchhausen eller lign. til efternavnrolleyes


Næh det gør jeg ikke, hvor har du fået den ide fra, du kan da se hvad jeg hedder på mine privat mails til dig.
Hvis det er min beskrivelse af en lanterne rulning du hentyder til, har jeg oplevet det engang på færgen Najaden også, det var den gamle færge imellem Bøjden Fynshav.
Jeg syntes at den rullede fælt så jeg havde i forvejen opholdt mig nede på dækket ( kan blive søsyg på færger) efter den rulning måtte jeg op og se hvormeget der var sket i kaffeteriet. Her var folk ved at rejse sig efter at have været smidt rundt i lokalet, inde i exspeditionen lå pocelænet på dørken blandt slikposer og meget andet. Der var ingen biler med færgen og skipper havde ikke ment det var nødvendigt at fylde balast tankene, var der en af Matroserne der fortalte mig.

V.h. Håndværkeren
Det af mig omtalte efternavn refererer til en berømt historiefortæller med en MEGET livlig fantasi, og der er både en bog og en film om hans eventyr, og det er ting og sager han oplever, og det var en venlig ment joke.rolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Bølgerne kan blive større i Faxe Bugt.. fordi de kan bygge op hele vejen fra Bornholm.. Men ingen syntes at Faxe bugt er slem?? Den har jo fået de samme bølger som køge bugt.. wink

Jeg har lagt mærke til at strømmen ikke er lige stærk over det hele i sundet, men mellem Svendborg havn og Skansen (vest øret) er der ikke så meget at gøre hvis man vil ind i Vindeby Havn.. Der sejler man sidelæns ind smile

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu er omtalte sted jo også det mest snævre sted i Svendborgsund, den kan også være ret slem ovre ved Tuxenvejs ophalerpladsen. I min barndom lå der to badeanstalter på pæle ude i vandet lige der, og der var sat planker der dæmpede strømmen i basinnerne, der var det noget nemmere at komme ind til slæbestedet.
Men det er rigtigt at for at ramme indsejlingen til Vindeby lystbådehavn skal man faktisk starte med at sejle ret på enten det gamle mole hoved eller stensætningen, så passer det med at man rammer hullet !

Håndværkeren
Hej.

Emnet "Fugt i båden" .....rolleyes har forhåbentligt ikke noget med bølgerne at gøre !!!. wink
Plyngs.

DK-Miljø
Citat fra Lyngs

Hej.

Emnet "Fugt i båden" .....rolleyes har forhåbentligt ikke noget med bølgerne at gøre !!!. wink
Plyngs.


Jo da, når bølgerne bliver meget store kan der blive meget fugtigt selv nede i kahytten !

Håndværkeren
ja.. Tråde kan løbe i mange retninger.. Men emnet blev vist godt besvaret og belyst..
Ellers må Flid lige sige til wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis