Instalationskabel.

Jeg er ved at lave en ny væg i lægter med spånplader på. ...og jo, det er der en årsag til.wink

Jeg skal føre et 400 volt kabel (det der hed 380 v. i gamle dage) inde i væggen og har kabler liggende. Disse kabler har en diameter på kobberet på 1,3 milimeter, og jeg vil bare vide om det er nok eller om der er krav om tykkere kabler, og i så fald, hvor tyk skal kobberet så være ?confused

Et andet problem som måske kan fixes i samme forum er om nogen ved hvor man skaffer pærer til projektører ?
Jeg har en projektør med en pære som har en enorm stor fatning - ja, det ligner faktisk en forvokset normal pære. Jeg har hørt noget om at fatningen hedder noget med 40 . Projektøren kommer vist fra et skib og man kan justere lyskeglen. Jeg har set de samme projektører på Farø broen.
Ved nogen hvor man skaffer disse lamper, hvad fatningen kaldes og hvor en lampe kan fås til en rimelig pris ???

Tak wink

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Så vide jeg kan se må det være 1,5 mm2 kabel du har, men det kommer and på hvad du skal bruge det til og hvor stor en sikring du skal ha forand.
Da elektrikeren installerede 400 volt til mit komfur, der mener jeg han anvendte 2,5 kvadrat. Man bruger vist kun 1,5 kvadrat til 230 volt installationer.

Men, her må eksperterne ind over for at bekræfte mine udsagn.

/Brian
på 13 amp sikring kan du bruge 1.5mm2 hvis du skal bruge 16 amp så skal du gå op i 2,5 mm2.

De 1,3 mm2 du har, er formentlig 1,5 mm2, hvad står der på kablet?

Det er rigtigt med din lampe, fatningen hedder E40, og alle de store har dem, ring f.eks til GE lightning A/S 80404945, der findes ca. 27 forskællige modeller med E40 fatning.

Mvh

Klaus
Citat fra Brian A

Da elektrikeren installerede 400 volt til mit komfur, der mener jeg han anvendte 2,5 kvadrat. Man bruger vist kun 1,5 kvadrat til 230 volt installationer.

Men, her må eksperterne ind over for at bekræfte mine udsagn.

/Brian


Det er fordi dit komfur bruger 16A

Du kan godt trække 400 volt fra 1,5 mm2, men max 13 A

Mvh

Klaus
Nu er det her selvfølgelig en rent teoretisk diskussion, for man må jo ikke lave det selv

1,3 mm i diameter giver ca 1,0 mm2, så det kabel kan ikke bruges til nogen fast installation - mon ikke du har målt forkert?. Som Klaus skriver skal det være 1,5 mm2 eller 2.5 mm2 afhængig af hvilken sikring, der bruges. Andre dimensioner er ikke lige lagervare i byggemarkederne.

mvh
Torben
Annonce
Kom nu venner: Det er bare matematik det her wink

Areal = pi gange radius i anden.

Hvis diameter er 1,3 mm må radius være det halve = 0,75 mm.

0,65 * 0,65 * 3,14159 = 1,32...

Altså må et kabel med 1,3 mm i diameter have et areal i snittet på 1,32 mm2

Mon ikke kablet er 1,5 mm2? Det svarer til en diameter et sted mellem 1,3 og 1,4 mm.

/Rob
Brian A---> Dit komfur kan sagtens monteres med en 1,5 mm2, da det er en tilledning.
Og som Spotvvs skriver, er det ikke spændingen det kommer an på, men strømmen. I min gamle "Bibel" (Stærkstrømsbekendtgørelsen) kan man på side 162, Tabel 52E se de forskellige strømværdier for kabler. (Egentligt utroligt at jeg stadig kan huske sidetallet og tabellen... ;-)
... var lige inde og Google den... http://www.brandinfo.dk/pdf/BEK/staerkstroemsbekendtgoerelsen.PDF Der kan i selv finde Tabel 52E Tilledninger er at regne for "særligt gode afledningsforhold"

Ellers må jeg jo give Sørensen ret... det er ikke Lav-Det-Selv arbejde...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jeg har været i byggemarkedet - altså ikke en silvan som jo kun er et hobbymarked for folk med rigtigt mange penge....

1,5mm skulle være nok..... men så var det der kom noget andet fra jer.
Jeg opsøgte så en rigtig el-forhandler. Her fik jeg så et kabel....1,5 mm

Det handler om d3n sikring jeg har. Han spør til mine amp. på sikringen, hvorefter han gir´ mig det omtalte kabel.
Jeg formoder at han ved hvad han taler om, ikke mindst set i lyset af at han jo kunne have solgt mig et kabel der var endnu dyrere.

Tak 4 hjælp, alle.

Der er dog åbent for news, hvis nogen skulle vide mere end jeg nu har kunnet indhente.

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Næstformanden: En tilledning bliver kun anset for at have "særdeles gode varmeafledningsforhold" såfremt den rent faktisk har det!

Den tilledning du eksempelvis trækker fra komfuret og hen til dåsen lige bagved bliver jo pakket godt af vejen når komfuret bliver skubbet på plads - her vil der ikke være tale om særdeles gode varmeafledningsforhold; tværtimod. Kablet har ikke en jordisk chance for at komme af med varmen samtidigt med at det også bliver opvarmet af komfuret selv.

Mvh. Steinaa :-)
Steinaa--> Min fejl...:-( nu jeg tænker over det, kan det også være at det er tilledniger til motorer, vhor ledningen hænger fritrolleyes
Næstformanden takker for rettelsen og bukker...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis