Instalationskabel.

Jeg er ved at lave en ny væg i lægter med spånplader på. ...og jo, det er der en årsag til.wink

Jeg skal føre et 400 volt kabel (det der hed 380 v. i gamle dage) inde i væggen og har kabler liggende. Disse kabler har en diameter på kobberet på 1,3 milimeter, og jeg vil bare vide om det er nok eller om der er krav om tykkere kabler, og i så fald, hvor tyk skal kobberet så være ?confused

Et andet problem som måske kan fixes i samme forum er om nogen ved hvor man skaffer pærer til projektører ?
Jeg har en projektør med en pære som har en enorm stor fatning - ja, det ligner faktisk en forvokset normal pære. Jeg har hørt noget om at fatningen hedder noget med 40 . Projektøren kommer vist fra et skib og man kan justere lyskeglen. Jeg har set de samme projektører på Farø broen.
Ved nogen hvor man skaffer disse lamper, hvad fatningen kaldes og hvor en lampe kan fås til en rimelig pris ???

Tak wink

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Jeg er ved at lave en ny væg i lægter med... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mit indbygningsovn som bruger 16A er trukket med 2,5 mm2 frem til dåsen bag ovnen, fra dåsen er der trukket ca. 2 meter gummikabel 3*1,5 mm2 og hen til ovnen.

Dette er er ifølge min elektrikker fuldt lovligt???

Det virker totalt sindsygt hvis dette er rigtigt, og ligesom steinaa skriver så har denne tilledning ikke mange chancer for at komme af med varmen.

Jeg tror jeg tjækker med sikkerhedsstyrelsen på mandag!

Mvh

Klaus
Reglerne er til for at sikre at kablerne ikke bliver for varme og dermed beskadiget; din elektriker skal da vurdere om kablet kan komme af med varmen i en sådanne grad at det er muligt at gå ned i tværsnit. Man kan så altid diskutere din elektrikers vurdering af sagen - og det er jo lige netop det du selv har gjort :-)

Det er desværre en udbredt misforståelse at man altid kan gå ned i tværsnit ved tilledninger.

Men hvis man starter med sund fornuft, så kommer man langt (og så skal man heller ikke spekulere over hvorfor man trækker 2,5mm2 fra tavlen og derefter afslutter med at gå ned til 1,5mm2 der hvor varmen er størst og muligheden for at komme af med den er mindst...). Men det er som sagt udelukkende en vurdering.
Nu kan en 1,5mm2 trække 15,5 A ved normale forhold, og som tilledning må den forsikres med 32A. Men der har vist en været en gammel regel med at må godt måtte gå et kvadret ned, når det er tilledninger.

SB forskriver jo at særdelse gode forhold, er når kablet ligger frit med en afstand på kablets diameter * 0,3 til en hver overflade. Også må en tilledning ikke fastgøres til væggen og lign.

Men ring eller skriv til SIK, de er utrolig flinke til at svare hurtigt og med det rigtige svar
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis