afbryder kontakt mellem riskoger og stik

Jeg skal sætte en kontakt i ledningen mellem min riskoger og stikket.

Der er en brun, gul og blå ledning. Den gule er vist "jord" så vidt jeg ved.

I kontakten er der to steder man kan fastgøre ledninger på.

Hvad gør jeg med den gule jord ledning?
Jeg skal sætte en kontakt i ledningen mellem min... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Handyman

Man må gerne skifte stik ud

Jep du havde ret - jeg var klar over det med alm. stik men kom i tvivl mht. jord - det er åbenbart kun når man skifter stikkontakt...

"Bekendt­gørelse af lov om autorisation af elinstal­latører m.v." kan det erfares, hvad den almindelige bruger af elektricitet må udføre.
[INDENT]Den enkelte bruger af elinstallationer kan foretage udskiftning af nor­maltætte afbrydere og stikkontakter uden jordforbindelse for højst 250 V samt opsætning og nedtagning af belysningsarmaturer i private boliger, forudsat at det ikke sker erhvervsmæssigt. På samme beting­elser må brugeren foretage arbejder, der er omfattet af § 2, nr. 4. Hvis installationen er beskyttet med HPFI- eller HFI-afbryder, kan bruge­ren desuden udskifte de foran nævnte stikkontakter, der er forsynet med jordforbindelse. [/INDENT]
Hvis du skifter stikket på en brugsgenstand, så ændrer du på genstandens oprindelige form og producenten kan derfor frasige sig ethvert ansvar for genstanden...
Så skal du bagefter forklare forsikringsselskabet at den ændring du har udført ikke har været skyld i den eventuelle brand som znapster snakker om.
Citat fra steinaa

Hvis du skifter stikket på en brugsgenstand, så ændrer du på genstandens oprindelige form og producenten kan derfor frasige sig ethvert ansvar for genstanden...
Så skal du bagefter forklare forsikringsselskabet at den ændring du har udført ikke har været skyld i den eventuelle brand som znapster snakker om.

Lige præcis... det lugter nemlig langt væk af en retssag uden happy ending...rolleyes
Alt det der er jeg godt klar over, hvis vi skal følge love og bestemmelser er ingen garanti for at det går galt. Jeg har set folk som rykker stikket ud ved at holde i ledningen så ryger lortet en dag.
Nolge apperater skal der skiftes til 3-benet stik såfremt stikkontakten er med jord.
Byggemarkeder ligger inde med varer som vi gørdetselv'ere ikke må installere/bruge og sådan kan man blive ved. (i Norge kan man slet ikke købe installationskabler og andre ting - det burde man også gøre i DK)
At en faglært person udfører arbejder er ingen garanti for at det er gjort godt nok, af og til gør gøtdetselv'er det bedre og mere omhyggeligt.

Citat fra Handyman

Nolge apperater skal der skiftes til 3-benet stik såfremt stikkontakten er med jord..

Hvor faen står det henne??? Man kan da ikke tvinge folk til selv at skulle skifte til stik med jord...

"her er en brødrister men er din stikkontakt med jord skal du klippe ledningen over og påmontere et nyt stik med jord... ps så ryger din garenti også men så kan du bare lade være med at have stikkontakter med jord"

Citat fra Handyman

At en faglært person udfører arbejder er ingen garanti for at det er gjort godt nok, af og til gør gøtdetselv'er det bedre og mere omhyggeligt.

Sikkert men hvis en faglært udfører arbejdet (på regning - ikke sort) så er det ham og producenten og forsikringen der skal slås om hvem der skal betale skaderne... Du kan bare læne dig tilbage og vente på der dumper en check ind af døren...biggrin
Annonce
Jeg ved ikke lige hvor det står, men der findes apparater, der leveres med Shuko-stik, der skal jordforbindes. F.eks. vaskemaskiner o.lign. Så vidt jeg husker fra seneste køb af vaskemaskine får man også udtrykkeligt at vide at stikket skal skiftes (og vist nok også at det skal gøres af en autoriseret, men det er jeg nu ikke helt sikker påwink.

mvh
Torben
Citat fra Sørensen

Jeg ved ikke lige hvor det står, men der findes apparater, der leveres med Shuko-stik, der skal jordforbindes. F.eks. vaskemaskiner o.lign. Så vidt jeg husker fra seneste køb af vaskemaskine får man også udtrykkeligt at vide at stikket skal skiftes (og vist nok også at det skal gøres af en autoriseret, men det er jeg nu ikke helt sikker på).

mvh
Torben

jeg er sikker på det strider imod købeloven at sælge et produkt som først skal modificeres for at kunne anvendes da produktet ved en modificering mester sin oprindelige stand og derved kan firmaet eller butikken ikke længere stå som ansvarlig for reklamationsretten...

Så hvis det er sagen ville jeg nok lige ringe til forbrugerombudsmanden og høre ham ad...
Det ville være godt at få det på det rene.
Jeg mener at kunne huske at der er et deadline for DK og resten af EU at finde en og anvende en fælles norm for stik med jord. Det betyder måske farvel til LKs flotte stikkontakter.
Jeg mener at en udskiftning af et stik alene ikke er nok til at få producenterne gjort fri for ansvaret.
Tilbage til tråden, en indsættelse af en ledningsafbryder i en ledning med jord kan jeg ikke anbefale, der er ikke plads.

Citat fra Handyman

Jeg mener at en udskiftning af et stik alene ikke er nok til at få producenterne gjort fri for ansvaret.

Nej men i tilfælde af en skade er det nok til at de kan forlange at du (som forbruger) skal påvise at fejlen er deres og det er ikke nemt ved elektriske produkter - hele reklamationsforløbet bliver en del mere kompliceret...

Jeg har ingen informationer om det passer og har pt ikke lige tid til at sætte mig nærmere ind i sagen men jeg ville personligt aldrig klippe i en ledning til et elapperat - så hellere lave en lille forlængerledning hvor kontakten sidder i - så er man sikker på at man ikke selv står med ansvaret...

I'm out
[Indlæg slettet]

Poker interesseret? Få 75$ gratis, uden indskud.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis