jern/okker filter .. hvorhenne? ikke til en formue

Hej .. vi har nu fået færdiggjort det nye badeværelse og det med nogle fine lyse fliser i brusekabine og på brusevæg

Efter kun en uge er der allerede aflejringer af okker/jern og det ser sgutte så heldigt ud, det var jo ikke meningen vi skulle have røde fliser. I toilettet kom der også hurtigt aflejringer.

Vi har allerede et bomuldsfilter på vores vand (privat boring) men det kan tilsyneladende ikke udrette mirakler

Hvilke løsninger kender i til - syntes dem jeg har set enten er store og dyre ad H. til eller også er det ikke muligt at finde en pris online. Størrelsen er ikke så vigtig, rummet vandet kommer op i, kan sagtens rumme et større arrangement - men det må sgutte koste en bondegård

bare for at vise brusekabinen, der ses ikke okker på dette billede

IMG_7996.JPG

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke lige finde et sandfilter i mit katalog, men hvad med et aktivt kulfilter?

aktiv kulpatron til depura 1000 vvs nr.: 399009500

Nu er du sikker på at det du har er det rigtige ikke? hvis det skal bruget til okker skal det være på 5 my

mvh

www.spotvvs.dk
www.spotel.dk
El & vvs til spotpriser
svært at sige, der står "10' 5m" på pakkerne med filtre - 5m kunne vel tænkes at henvise til de 5my du omtaler

vil et kulfilter ikke være mere aktuelt ved lugtgener?

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
filterpakken siger:
10303060
Cartuccia Filo Avv. 10' 5m

Kiggede lige på beholderen også, der står
Gel Technology
Depura 1000

... altså modelnavn ligesom den du linker til, men de ligner da ikke hinanden

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Hej Christian

Filtre er godt når jernet først er udfældet. Jeg tror en medvirkende årsag til dit problem er at dit vand enten ikke bliver tilstrækkelig iltet inden filtrering (jeg går ud fra at dit vand har et indhold af opløst reduceret jern) eller at opholdstiden efter beluftningen ikke er tilstrækkelig til at udfældning kan ske inden filtrering. Når så vandet plasker ud af din bruser for det masser af ilt og jernet fælder som "okker".

Forenklet sker der i et traditionelt vandværk, at vandet beluftes for at lave det opløste jern om til "okker", som herefter filtreres fra i sandfiltre. Opholdstider, luftmængde og vandets generelle kemi er styrende for hvor effektiv fjernelsen sker.

Check derfor op på selve dit minivandværk inden du kaster dig over flere filtre.

/Thomas
huha, det var teknisk Thomas :-)

Jeg har i boringen pumpe og tank, jeg aner ikke hvordan - hvis over hovedet - vandet bliver iltet i den process.

Jeg kan tage et billede og skrive information om pumpe og tank, ellers ved jeg ikke noget.

Jeg glemte at skrive - havde ikke lige skænket det en tanke - at vi også lige har sat en helt ny oliekeddel og vandbeholder op, kan det tænkes at der i starten vil blive afgivet mere jern herfra?

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Beklager det tekniske islæt, men min kemiske baggrund gør sig nok gældende her wink

Det lyder som om du har en pumpe og en hydrofor til at holde trykket og ingen behandling udover det. Jeg går ud fra du har fået taget analyser med mellemrum, forhåbentlig også mere end forenklet kontrol så du ved lidt om din vandkvalitet.

Hvis du har noget opløst jern/mangan og ingen ilt/nitrat har du et potentielt problem som kræver beluftning og filtrering.

Du kan så købe et "vandværk" til privatbrug (kompressor, trykfilter, ventiler til omstilling mm), alternativt koble dig på byvand, hvis du vil reducere dit problem.

Mht. til indsætning af nye ting i ledningsnettet kan det godt frigøre lidt rust fra de eksisterende rør ved trykstød, når du har tømt vand af osv. Det går normalt meget hurtigt over igen, når systemet bliver skyllet igennem. Hvis det derfor har stået på længere tid med det "røde" vand så er det nok mere sandsynligt at du skal kigge på råvandet.

/Thomas
Vandet er netop blevet analyseret for nyligt og der var ingen problemer med vandkvaliteten - derfor vil jeg nødigt på det offentlige vand, da vi ligger i landzone og det vil koste os 50.000kr, selv om stikledningen løber lige uden for vores grund :-(

Boringen blev i øvrigt renoveret for små 3 år siden med ny tank (hydrofor?) og pumpe, slangerne blev hevet op og renset, boringen blev spulet og så satte vi nye store brøndringe omkring og drænede, således der ikke kom overfladevand ind til pumpe og borehul (der dog ER forseglet)

Pga. vores private boring har vi netop også måttet investere i et biokube rensningsanlæg + ny møgtank, pga. nyetablering af badeværelse. Her havde det været oplagt i stedet at tilslutte os det offentlige vand, idet det er vandboringen der er skyld i vi skal opfylde strengere rensekrav. Desværre har en nabo også privat vand og derfor skulle han også ledes over til det offentlige, før vi kunne slippe nemmere om vores spildevand

Nu må vi så glæde os over at vi er miljørigtige, ikke betaler meget for vandet og at hele anlægget fra boring til spildevand er i rigtig god stand :-)

Et sådan "vandværk" er vel en bekostelig affære - en bekendt foreslog man kunne investere i et poolfilter, som jo også er et sandfilter med returskylning. Desværre er det også noget der koster tæt ved 30.000kr :-(

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis