jern/okker filter .. hvorhenne? ikke til en formue

Hej .. vi har nu fået færdiggjort det nye badeværelse og det med nogle fine lyse fliser i brusekabine og på brusevæg

Efter kun en uge er der allerede aflejringer af okker/jern og det ser sgutte så heldigt ud, det var jo ikke meningen vi skulle have røde fliser. I toilettet kom der også hurtigt aflejringer.

Vi har allerede et bomuldsfilter på vores vand (privat boring) men det kan tilsyneladende ikke udrette mirakler

Hvilke løsninger kender i til - syntes dem jeg har set enten er store og dyre ad H. til eller også er det ikke muligt at finde en pris online. Størrelsen er ikke så vigtig, rummet vandet kommer op i, kan sagtens rumme et større arrangement - men det må sgutte koste en bondegård

bare for at vise brusekabinen, der ses ikke okker på dette billede

IMG_7996.JPG

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Hej .. vi har nu fået færdiggjort det nye... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Christian - at der ikke er problemer i forhold til analysen er da dejligt. Selvom du har fået det analyseret og det er OK i forhold til drikkevandskvalitet kan du alligevel godt have en udfordring med oplsøt jern. Det er ikke ved mindre mængder sundhedsskadeligt, det smager bare ikke godt hvis der er nok og så får du kosmetiske problemer som rødfarvning af vægge, afløb, vasketøj etc.

Og ja, det koster at få et trykfilter sat op, men jeg tror ikke at det er nødvendigt at komme op i 30.000 kr for en GDS. Det afhænger i høj grad også af hvor meget automatik du vil have.

Jeg lurede iøvrigt på om dit problem er opstået for nylig eller det har stået på i længere tid ?

/Thomas
Automatik er ikke så nødvendigt - altså hvis du tænker på rensning af filteret. Det kan jeg godt administrere at skulle klare selv en gang imellem.

Vi har som sådan altid haft problemer med "rød-dannelse" særligt i brusekabinen - men da vi har gang i en større renovering, har vi ærligt ikke gidet rengøre hverken kumme eller kabine i det gl. badeværelse.

Vasketøjet har ikke været ramt - i mine øjne i hvert fald. Håndvasken i køkkenet var slemt ramt, men der var hanen også dårlig og løb lidt.

Kan det tænkes at brusehovedet ilter vandet - f.eks. ved en vandsparefunktion? For så vil jeg da hellere bruge det mere vand med et andet hoved - det er jo næsten gratis for os :-D

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
ha-ha du ser ikke vasketøjet smile . Nå men som du selv observerer så hver eneste gang vandet bliver sprayet ud bliver det iltet og du får dine udfordringer.

Prøv at kigge http://www.filtec.dk/. Jeg kender dem ikke personligt, men de er nok rimelig repræsentative for prisniveauet. Et komplet manuelt anlæg til 30 l/min med manuelt skyl står til ca. 10.000 kr ex moms., hertil måske en kompressor, lidt fittings og montage, så ender du på 15.000 + moms. Hvis du kan leve med en mindre ydelse er det endda lidt billigere og du kan måske undvære kompressoren.

Jeg ved godt det er mange penge, men det er det der skal til for at løse dit problem på længere sigt.

/Thomas
Citat fra KansasM

ha-ha du ser ikke vasketøjet smile ...

/Thomas


rolleyes jooooooooh - men jeg er sgutte så pernitten med det hvide tøj, at jeg lægger mærke til om det er blevet misfarvet. Det begrænser sig til t-shirts jeg kun bruger til at rode i alligevel ;-)

Tak for linket, dem var jeg ikke selv faldet over indtil videre, de priser er da rimelige. Det er selvfølgelig stadig en slags penge, men når badeværelserne løber op i små 100.000 er det jo ikke meget for at sikre de ikke bliver skæmmet af misfarvninger - jeg vil kraftigt overveje det wink

Har jeg så forstået det korrekt at FE-værdierne angiver liter/min? Nu ved jeg ikke hvor mange liter mit anlæg giver i minuttet, men jeg antager at man ikke skal gå over, hvad man får leveret i forvejen.

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Hej Christian

Du kan downloade brochurer hos dem ....

FE 300 svarer til 30 l/min kontinuert. Når du fylder en gulvspand på 10-15 l går der vel 30-60 sek ved fuld hane, så det svarer til 2-3 tapsteder der kører fuldt drøn.

I mit hus bruger vi ca. 130 m³ på et år, det svarer til 0,25 l/min i snit, men når vi bruger meget vand ligger vi nok på 15 l/min, så størrelsen afhænger meget af om du kun bruger vand til kaffen, har to badende teenagere eller hvordan dit forbrug er.

/Thomas
Annonce
ok .. 130m3, det var da alligevel også en slags vand.

Jeg har lige aflæst seneste år, vi har brugt 67m3 vand, jeg selv kører lavt blus på bruseren, men tøsen kan da godt li at skrue noget mere op. Lillepigen på 2 år er ikke stor nok til at have betydning for vandforbruget endnu.

Jeg har valgt at bibeholde det gamle badeværelse, med tanke på at den mindste jo også bliver større og jeg gider ikke slås om min badetid, men tøserne må lære at begrænse deres vandforbrug, specielt hvis begge brusere skal køre samtidigt

Opvaskeren kører som regel om natten og det er vel også begrænset hvor meget den ene vaskemaskine kan have af betydning for l/min behovet

Største forbruger bliver opfyldning af spa-badet, når jeg får skidtet tilsluttet, men det er kun beregnet til hygge og afslapning, ikke en daglig begivenhed.

Alt i alt, kan vores behov vist ikke være overvældende

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Citat fra TriumfThye

Måske er det en Blå Topp, du kan bruge!?

http://home.swipnet.se/rening/patronfilter.htm


Tak for linket - så vidt jeg kan se er det dog fuldstændig magen til det filter jeg har skruet op nu.

Deres avjërnings system er nok nærmere hvad jeg har brug for, hvis ikke mit nuværende filter er godt nok. Dette er umiddelbart lignende det system man kan finde på www.filtec.dk - desværre ses ikke priser af den svenske side, men det kunne måske da godt være værd at undersøge

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Vi købte fornylig ny opvaskemaskine (der var rust i kurvene på den gamle). Nu viser det sig at der kommer rust på bestikket i den nye Siemens også. Vi har også prøvet med spritnyt bestik - samme resultat.

Formodningen er at det er opvaskemaskinen der har et problem. Men kan det evt være pga rust i vandrørene, eller måske i vandværksvandet? Kan det testes på en eller anden måde? Og kan der så sættes et filter på, eller skal rørene skiftes?

/Henrik
Sorry - skulle have været i ny tråd!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis