Gulvvarme: Under eller midt i betonen?

Hej,

Jeg har lige siddet og læst 10 indlæg om gulvvarme - men mangler klarhed på et punkt:

Vi har tænkt os at støbe et 10 cm betonlag ovenpå isoleringen, og et eller andet sted i denne beton skal gulvvarmeslangerne placeres.

Men gulvvarmeslangerne: Er det bedst at placere dem direkte ovenpå isoleringen (fastbundet til rionet), eller er det bedre at hæve nettet en smule (2-4 cm), så slangerne kommer lidt længere op mod gulvet (altså ca. 6-8 cm under det betonens overkant)?

Skal lige tilføje, at isoleringen kun er 100 mm tyk (da det var hvad vi kunne grave ud i kælderen uden at komme under fundament) - det kan måske også have en betydning for placeringen af varmeslangerne. Men da der støbes i en kælder ca. 90 cm under alm. jordniveau, er jorden altid godt lun (7-8 gradet) året rundt.

Der skal klinker ovenpå betonen (badeværelse).
Hej, Jeg har lige siddet og læst 10 indlæg om... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ole ben skrev den 14-12-2017 12:39:16

Tror ikke du har læst mit indlæg korrekt - der kommer rigeligt vand igennem - og problemet er jo at det ikke afkøles nok, da længden på slangen er for kort - havde jeg lagt slangerne tættere ville jeg have fået en længere slange og dermed mere afkøling gennem kredsen.

 

Min fejl, men går dit gulvvarme direkte ud til anlægget eller er der flere kredse på?

Orla Nautrup skrev den 15-12-2017 07:49:28

Hvad er din fremløbstemperatur og returtemperatur?

Er der nogen form for styring på gulvvarme?

Du skal faktisk have en lille afkøling på, da det er tegn på et godt flow!

 Tror jeg opgiver at forklare det yderligere ;-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis